IIFYM – onko siinä mitään järkeä?

”Heippa! Mitä mieltä olet ”if it fits your macros” – dieetistä? Onko siinä mitään järkeä ja voiko sillä päästä kuntoon?”

IIFYM eli If It Fits Your Macros on yksi tapa toteuttaa suunnitelmallista syömistä. Käytännössä se mahdollistaa joustavamman syömisen verrattuna esimerkiksi täysin valmiiksi ennalta suunnitellun ateriarungon seuraamiseen. Oleellista on kuitenkin tähdätä päivän ruokailuilla makroravinteiden puolesta itselleen sopiviin tavoitelukemiin.

Mielestäni kehonmuokkaustavoitteita tukevan syömisen toteuttaminen mahdollisimman rennolla ja joustavalla tavalla laadusta tinkimättä on sekä henkisesti että fyysisesti positiivinen asia. Järkevällä IIFYM – meiningillä ruokailuihin tulee luonnollista vaihtelua ja pääkoppakin pääsee helpommalla. On kuitenkin syytä muistaa, että ravinnonsaannin säätäminen salitavoitteiden kannalta mahdollisimman ihanteelliseksi käsittää paljon muutakin kuin vain tiettyjen makromäärien saavuttaminen valitun ajanjakson aikana.

iifym

Edelliseen liittyen joustavasti makroja seurailevalle elämäntavalle annettu IIFYM – otsikko saattaakin olla hieman hämäävä. Periaatteessahan päivän protskut saisi täyteen pelkällä jauholla ja hiilarit voisi ottaa sokeripaloista samalla lusikoiden rasvakeittimen pohjalta tavoitemäärän verran rasvaa – vaikka syöden koko satsin kerralla. Kaikki hyvin koska tavoitemakrot toteutuivat? No ei ihan vielä, mutta muutamalla viilauksella makrojen joustavasta seuraamisesta muodostuu oikein käytettynä varsin kelvollinen työkalu. Makroja seuratessa on mm. tärkeää muistaa huomioida riittävä kuidunsaanti. Jo näihin asioihin huomiota kiinnittämällä ja maalaisjärkeä raaka-ainevalinnoissa käyttäen, saa yleensä perustuksen kuntoon sekä toki kokonaisuutta halutessaan viilattua tästä pidemmällekin.

Käytännössä makrojen lisäksi muitakin oleellisia asioita huomioon ottavan IIFYM:iä toteuttavan treenaajan lautaset näyttävätkin jo pääsääntöisesti melko samankaltaisilta kuin ns. puhtaasti syövän ateriat. Silloin kun kiinnitetään huomiota myös eri mikroravinteiden riittävään saantiin, rasvahappoprofiiliin, makrojen lähteiden laatuun ylipäätään, ravinteiden ajoitukseen ja muihin erityisesti treenaajan näkövinkkelistä katsottuna tärkeisiin asioihin, alkaa kokonaisuus väkisinkin näyttää hyvältä.

flexible dieting

IIFYM voi kuitenkin mahdollistaa myös ajoittaisten herkkujen sisällyttämisen ruokailuihin ja tämä on totta kai yksi tavoitteellisenkin treenaajan elämää rentouttava tekijä. Herkkujen sisällyttäminen kokonaisuuden pysyessä edelleen ruodussa edellyttää kuitenkin riittävän korkeaan kalorimäärään totuttautumista. Silloin kun ruokailuista saa kaiken tarvitsemansa ja edelleen on energiansaannin puolesta varaa syödä, voi halutessaan makrojen puitteissa hieman herkutella. Jos taas ruokaa ei kulu paljoa esim. dieetillä tai muuten vain pieniin annoksiin tottuneena, on ylimääräisten suupalojen sisällyttäminen kokonaisuuteen hieman hankalampaa.

Voiko tällä tavoin sitten päästä kuntoon? Tottahan toki, joustavalla makrojen seurannalla on päästy kisalavoillakin aina korkeimmille palkintokorokkeille asti. Eli sillä tavalla riittävään kuntoon on ainakin mahdollista päästä.

iifym dieettiKenelle IIFYM sopii? Oikeastaan kaikille, varsinkin kun kokonaisuudessa muistetaan huomioida myös muita hieman syvemmälle luotaavia asioita makrolukemien toteutumisen lisäksi. Käytännössä tämä tietysti vaatii jonkun verran valistuneisuutta, jotta omia tavoitteitansa tehokkaasti palveleva joustava kokonaisuus on mahdollista muodostaa ikään kuin lennosta. Kokonaiskuvan hahmottaminen ja kyky tunnistaa oleelliset asiat onkin tämän kaltaisessa toimintamallissa merkittävässä roolissa.

Sinällään IIFYM ei ole mitenkään erikoinen tai taianomainen tapa elää, vaan kyseessä on yksi makrojenseurantamalli muiden joukossa. Oikein käytettynä se on varsin toimiva sellainen, väärinkäytettynä vähemmän toimiva – selvästi fiksumpaa kuin tämä hullutus.

Katso edellisestä postauksesta kasa kuvia viikon touhuistani.

Ida Jemina

5 vastausta artikkeliin “IIFYM – onko siinä mitään järkeä?”

  1. Kuitua riittävästi, muttei liikaa 🙂 Itse huomasin offilla, kun veteli pelkästään kaurahiutaleita ja täysjyväriisiä, että taisi sitä kuitua tulla hieman jo liikaakin, ainakin olo oli sen mukainen 😀 Paljonko mielestäsi kuitua tulisi saada miehen / naisen päivässä ?

    • Heh sanos muuta! 😀 Jos hiilaria saa syödä kunnolla, kuidut voivat helposti lähteä lapasesta, jos suosii täysjyvä yms. lähteitä. Silloin voi joskus olla paikallaan käyttää hieman kiillotetumpia lähteitä. Sopiva kuidun saanti riippuu aika paljon yksilön toleranssista ja toki myös fyysisestä koosta. Naisten ja miesten yleisimmät sopivat kuidunsaannit asettuvat sinne 20-50g paikkeille päivässä.

  2. Halusin vain kertoa että oot ihailtava persoona, toivottavasti oon samanikäisenä ees vähän lähelle samassa kunnossa. =) keep going!!

    • Voi että! Kiitos Maiju! 🙂 ja mukavaa viikonloppua sinne!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta