HIIT ei toimi ellet tee näin

Mahtavaa maanantaita! Toivottavasti akut on ladattu viikonloppuna täyteen, sillä tänään mennään eikä meinata!

HIIT eli kovatehoinen intervalliharjoittelu on loistava treenimuoto ja se sopii erityisen hyvin kulutusta nostavaksi treeniksi. Lyhyestä kestostaan huolimatta, se on todella tehokas. Sen antama aineenvaihdunnallinen buusti edistää rasvanpolttotavoitteita kohottaen kulutustasoa jopa pitkäksi aikaa sen jälkeen, kun treeni on jo loppunut. Mikä parasta, kovissa intervallitreeneissä ei tarvitse pelätä niin merkittävää lihaskatoa kuin esimerkiksi toistuvissa pitkäkestoisissa aerobisissa. Ja tässä yhteydessä kirjoitan nyt nimenomaan lyhyistä treeneistä, joissa kovat työosuudet ovat alle 30 sekunnin pituisia, jotta teho saadaan vielä pidettyä huipussaan.

Olen aiemminkin kirjoittanut HIIT-treenistä. Kenelle HIIT sopii? Miten kova spurtti on riittävän kova? Kuinka pitkiä spurtteja kannattaa tehdä? Minkälaista treeniä aloittelijan olisi hyvä lähteä tekemään? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastaukset täältä: HIIT – treenillä rasva palamaan tehokkaasti.

hiit
Myöhäisillan salijumppaa (kuvat eivät liity HIIT-treeniin)

Kaikessa loistossaan HIIT-treeniin liittyy kuitenkin iso MUTTA. Sen etuja ei saa itselleen käytännössä ellei sitä toteuta oikein. Ajatus lyhyestä mutta tehokkaasta treenistä voi kuulostaa mukavalta, mutta todellisuudessa se on kaikkea muuta kuin sitä. Nimensä mukaisesti, High Intensity Interval Training, on todella kovatehoinen. Haluan oikein kunnolla painottaa noita kahta ensimmäistä sanaa, high intensity. Treenin kuuluu tuntua siltä, ettei sen jälkeen tiedä miten päin olisi. On todellakin vedettävä todella kovaa, jotta tuo high intensity saavutetaan. Muuten kyseessä on normaali intervalliharjoittelu, ei HIIT.

Vaikka kovat HIIT-vedot ovat fyysisesti erittäin raskaita, vielä raskaampia ne ovat päänupille. Ennen suoritusta on psyykattava itsensä siihen, että nyt mennään eikä meinata. Monesti ennen omia hiittejäni, olen aivan kauhuissani tulevasta. Ne nimittäin tuntuvat todella ilkeiltä ja niitä ennen on varauduttava henkisesti siihen, että antaa kaikkensa. Muuten sellaisia tehoja ei voisi saavuttaa mihin oikeasti pystyy. Ihan samalla tavalla kuin koviin kyykkysetteihin on pakko psyykata, niin on myös koviin vetoihin. Näissä treeneissä omat rajat paukkuvat – mutta se on myös osa homman viehätystä!

HIIT ei siis toteuta itse itseään vaan siitä on itse tehtävä kova – työmoraalin täytyy olla korkea. Yhdessäkään spurtissa ei voi säästellä seuraavaa varten. Jos HIIT on uusi tuttavuus, alkuun voi olla vaikea saada treeneistä ihan maksimaalisen kovatehoisia. Heti ei siis pysty vetämään niin kovaa, kuin myöhemmin useamman treenin jälkeen. Se ei kuitenkaan haittaa. Alkuun onkin hyvä lähteä harjoittamaan kuntoa ja henkistä latautumista pienemmällä teholla. Treenien edetessä intensiivisyyttä kannattaa lähteä kasvattamaan ja pikkuhiljaa harjoittelun myötä oppii saamaan treenistä sekä nimenomaan itsestään kaiken irti. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että koko ajan treenejä pystyy vetämään kovempaa ja kovempaa. Vaikka esimerkiksi puoli vuotta sitten vedin hiittejä aivan täysillä, ovat treenit myöhemmin olleet paljon kovempia kuin tuolloin. Kunto, suoritustekniikka sekä fyysinen että henkinen ”kivunsieto” siis kehittyvät ajan ja harjoittelun myötä. Näitä tehdessä on kuitenkin tärkeää kuunnella omaa kroppaansa. Jos hiittien kanssa heittäytyy liian usein liian villiksi, voi palautuminen esim. sali- tai muista treeneistä kärsiä  – erityisesti dieetillä ollessa.

HIT

Hiittejähän voi toteuttaa monella eri tavalla ja eri välineillä. Tässä postauksessa eräs loistava tapa: Tehokkain tapa polttaa rasvaa

Oletko sinä kokeillut hiittejä ja uskallatko kokeilla vielä uudestaan? Minkälaisia hiittejä olet tehnyt ja mitä olet niistä pitänyt?

Edellisessä tekstissä treenimotivaatiota kuvien muodossa.

Ida Jemina

18 vastausta artikkeliin “HIIT ei toimi ellet tee näin”

  1. Hiitit on ihan loistavia! Itsellä lähinnä kokemusta siitä juoksun kannalta. 10 sekuntia täysillä ja 50 sekuntia kävelyä. Toistetaan niin monta kertaa kun pystyy. Ite en jaksanu ekan kerran kun 5 kertaa 🙁 Ihme viha-rakkaussuhde tota kohtaan. Ärsyttää ihan sikana mennä tekemään niitä ja melkein koittaa keksiä tekosyitä ettei tarvi mennä 😀 Mutta se olotila treenin jälkeen, jestas <3 Okei, sitä välillä vaan lysähtää maahan koska todellakin niihin kymmeniin sekunteihin on antanut kaikkensa ja kroppa huutaa hoosiannaa 😀 Mutta on se sen arvosta. Parasta siinä on huomata miten sitä oikeesti kehittyy ja pystyy taas seuraavalla kerralla ylittämään ittensä 🙂 Kiva ku kirjotit tästä taas. Hyvää alkanutta viikkoa :3
    – Jon

    • Moikka Jon!

      Mahtavaa! Ne on pitkiä sekunteja ne! Huh! Se on juuri niin, että sitä joutuu taistelemaan oman pääkoppansa kanssa siitä, että pistää itsensä vapaaehtoisesti maksimitehoiseen rääkkiin. Viha-rakkaussuhde nimenomaan! Välillä tulee ihan puistatukset ennen treeniä mutta sen jälkeen kivun hiljalleen väistyessä olo on autuas! 🙂 Tsemppiä spurtteihin ja superia tiistaita!

  2. Oon käynyt Grit Strength tunneilla nyt muutaman kuukauden sen kaks kertaa viikossa. Oon jäänyt aivan koukkuun! Kun huomaa miten kehittymistä on tapahtunut, et tietyssä kohtaa biisiä oli aiemmin saanu kaks kierrosta tehtyä, mut nyt menikin jo kolme! Ja tunnin jälkeen ei voi kun maata hetken, on niin kaikkensa antanut. Siinä mennään kyllä ihan äärirajoilla, niin että kirosanat salissa lentelee 😀

    • Loistavaa! Mikään ei motivoi yhtä paljon kuin se, että huomaa selvää kehitystä! Jes! Kovia treenejä sulle Maria!:)

  3. Kiitos aivan loistavasta blogista! 🙂 Olisin kiinnostunut tietämään ruokavaliostasi? Varmaan olet jossain siitä jo kirjoitellut, mutta… Hyvää viikon alkua!

    • Kiitos kiitos<3 Kauppakassipostausta on tulossa hyvinkin pian:) hyvää alkuviikkoa sullekin Kata!

  4. Mä käyn Grit Strengthissä n. kerta viikkoon. On se vaan niin IHANAN KAMALA. 😀 Ennen treeniä todellakin aina pelottaa vähän. 😀 Mutta siihen jää koukkuun, kun pääsee todella ylittämään itsensä. Itse en kyllä pystyis piiskaamaan itteeni sellasiin suorituksiin.

    • Hyvä Saara! Liikunta on parasta huumetta! Hurjasti tsemppiä treeneihin! 🙂

  5. Helpottavaa kuulla että luultavasti teen HIIT treenini oikein koska tuntemukseni treenejä kohtaan vaihtelevat aivan laidasta laitaan 😀 Joudun psyykkaamaan itseni ennen treenin aloittamista jo hyvissä ajoin koska helposti tekisi mieli jättää koko treeni tekemättä kun se tuntuu hetkellisesti aivan liian tuskaiselta! Mutta niinkuin moneen kertaan on sanottu että treenin jälkeinen tunne on aivan uskomattoman hyvä kun maitohapot eivät polttele niin pahasti jaloissa 😉

    • Juuri niin sitä pitää! Kuulostaa aivan oikealta meiningiltä 🙂 Tsemppiä tuleviin HIIT-treeneihin Sanna, näytä niille spurteille kuka on pomo! 🙂

  6. Heippa!

    Voiko HIIT-treenin tehä muutenkuin noilla kuntosaliliikkeillä? Käviskö esimerkiks kuntopyörä, jos vetää IHAN täysiä aina ne 30 sek kohat?

    • Heippa! HIIT treenejä voi tehdä nimenomaan aerobisiin suunnatuilla välineillä kuten kuntopyörällä. Postauksen kuvissa en siis ole tekemässä HIIT treeniä.

  7. Hei,

    aloittelen tässä HIIT-treenejä, ensimmäisen olen kuntopyörällä tehnyt. Minua askarruttaa se, että mitä treenejä voi ja kuinka pian hiitin jälkeen tehdä? Esim. jos teen hiitin tänään illalla, voinko mennä huomenna illalla jo lenkille? Käsittääkseni mitä vaan ei saa tehdä seuraavana päivänä.

    • Moikka memmuli! Hienoa, että olet päässyt HIIT:ien makuun! Voit käydä seuraavana iltana lenkillä, no problem 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta