Haluatko kiinteytyä? Lue ensin tämä

Erityisesti usean tytön ja naisen unelmana olisi saada itselleen kaunis, kiinteä vartalo. Jos kiinteytyminen on tavoitteenasi, niin hyvä – se onkin todella hieno tavoite!

Tästä aiheesta (niin kuin tosi monesta muustakin) liikkuu kuitenkin kaikenlaista juttua. Olet ehkä kuullut esimerkiksi, että jenkkakahvat lähtevät salin kylkitwisterissä, jossa olisi hyvä tehdä ainakin 10 minuuttia putkeen. Tai että tie unelmien reisiin löytyy lähentäjä- ja loitontajalaitteen välimaastosta, kunhan vain jumppailee kärsivällisesti pitkää sarjaa suuria painoja välttäen. Missään edellä mainitsemistani laitteista ei ole mitään vikaa, ne voivat olla varsin hyödyllisiä – on kuitenkin hyvä kerrata pari asiaa ennen kuin sijoittaa kallista aikaansa matkaan kohti kiinteämpää kehoa.

 
tavoitteena kiinteä vartalo
Kohti timmimpää kroppaa


Kiinteytyminen käsitetään usein erityisjuttuna, johon vaaditaan tietynlaista treeniä. Ei haluta isoja lihaksia, joten siksi onkin turvallisinta välttää salilla isoja vastuksia. Pitkien sarjojen uskotaan polttavan rasvaa ja sieltä omilta ongelma-alueilta sitä lähdetäänkin sulattamaan tarkasti kohdistetuilla liikkeillä. Mutta onko tosiaan näin? Siinä ollaan oikeilla jäljillä, että lihaskuntotreeni edistää tavoitteeseen pääsyä. Vielä pitää kuitenkin hieman tehdä kurssikorjauksia, jotta sinne unelmakroppaan päästään todennäköisemmin.

Ongelmia syntyy yleensä aina, kun halutaan lopputuloksia, muttei olla kiinnostuttu prosessista – tiestä lopputulokseen. Jos toivottu lopputulema on kiinteä kroppa, mennään helposti laput silmillä ja tehdään niin kuin yleisesti uskotaan olevan paras tapa toimia – muutkin tekevät niin, eihän niin moni voi olla väärillä jäljillä! Tämä on useimmiten itse asiassa päinvastoin. Jos lähes kaikki olisivat oikeilla jäljillä, niin lähes kaikilla olisi muun muassa unelmiensa kiinteä vartalo.

On tärkeää ymmärtää, mitä se paljon puhuttu kiinteytyminen itse asiassa todellisuudessa on. Tästä pari ihan perusasiaa:

 

  • Läski ei kiinteydy – ei vaikka mitä tekisi. Jos kyljet hyllyy, se on läskiä. Silloin kyljet eivät muutu kiinteiksi ennen kuin rasvakerros pienenee.

 

 

  • Ylimääräistä rasvaa pitäisi saada siis vähennettyä, jotta toivottu kiinteytyminen saavutetaan. Vatsarutistukset eivät kuitenkaan riitä – minkään tietyn liikkeen tekeminen ei yksinomaan sulata ongelma-alueilta rasvoja pois.

 

 

  • Jos kyljet hölskyy ja vatsa hyllyy, on vain yksi tie kiinteytymiseen – pitää saada rasvat palamaan eli laihduttaa. Eikä se onnistu millään treenillä tai kikkailulla, ellei syö alle oman kulutustason. Ei myöskään kannata tuhlata kaikkea aikaansa lähentäjälaitteessa kapeampien reisien toivossa, se ei nopeuta rasvan palamista sisäreisistä. Rasva palaa kyllä sieltäkin mistä erityisesti toivoo, mutta kehoa ei voi käskyttää polttamaan rasvaa kohdistetusti joltain tietyltä alueelta salitreenin avulla.

 

 

kiinteytyminen on myytti
Arska sanoo niinkuin asia on

Mistä on kiinteä vartalo tehty?


Lihakset ovat kiinteän kropan peruspilari. Jos lihakset ovat surkastuneen pienet, ei kroppa sopivalla rasvaprosentillakaan ole välttämättä toivotunlainen, esim. mikäli tavoittelee muodokasta vartaloa. Kauniita pyöreitä pakaroita ei siis pelkällä laihduttamisella voi odottaa saavansa. Eli jos jollain on muodokas ja tiukka takapuoli, se johtuu hyvin kehittyneiden pakaralihasten ja sopivan rasvamäärän kombosta.

Mikäli muuten pelkäät tulevasi salitreenillä liian lihaksikkaaksi, niin seuraava kappale on kirjoitettu sinua ajatellen.

Isot lihakset eivät tule vahingossa. Jos et tietoisesti tavoittele lihaskasvua ja tee kovaa duunia sen eteen, niin älä stressaa. Lihasten kasvattaminen yli keskivertokokoluokan vaatii määrätietoista, pitkäjänteistä ja kovaa työtä. Jos luulee näkevänsä viikon salikäyntien jälkeen silminnähtävää kehitystä lihaksissa, niin se on vain oma pääkoppa, joka tekee tepposia. Tai jos pelästyy pukuhuoneessa treenin jälkeen, että ”näinkö nopeasti ne lihakset kasvavat – parasta lopettaa,” niin ei syytä huoleen. Treenin jälkeen lihakset ovat täynnä verta eli pumpissa, jonka vuoksi ne ovatkin hetkellisesti turvoksissa. Pumppi häviää kuitenkin hetkessä ja paikat palautuvat taas pienemmiksi.

Tarvitaanko kauniiseen ja kiinteään kroppaan sitten aina salitreeniä? Ei välttämättä. Tarvitaan kuitenkin jotain lihaksia riittävästi kuormittavaa treeniä ja ylimääräisen rasvakerroksen sulattamista syömällä alle oman kulutuksen. Salilla tehokkaan lihastreenin saa kuitenkin vedettyä tosi helposti, joten suosittelen!

Loppupeleissä kiinteytymistä ei ole olemassa sellaisena ilmiönä, kuin se usein mielletään. Ei kannata ajatella, että kun tekee vaikka vatsalihasliikkeitä, niin vatsa siitä jotenkin ”kiinteytyy”. On hyvä hieman pilkkoa palasiksi sitä, mitä se kiinteytyminen itse asiassa on (ylimääräisen rasvan palamista lihaksen päältä) ja sitä kautta ymmärtää millä keinoin tämä tavoite on oikeasti mahdollista saavuttaa. 

On myös hyvä muistaa, että vaakalukema ei kerro mitään kehonkoostumuksesta. Joku kiinteäkroppainen voi painaa rasvaisempaakin kanssasisartaan enemmän, johtuen suuremmasta lihasmassan määrästä. Kehonpainoa ei kannata siis pitää itseisarvona. Kannattaa keskittyä mieluummin siihen, mistä se kehonpaino koostuu. 

Kun ymmärtää mitä se kiinteytyminen oikeastaan tarkoittaakaan, voidaan onnistuneesti kääntää kurssia kohti määränpäätä – unelmien kaunista ja kiinteää vartaloa.


Edelliseen kirjoitukseeni pääset tästä.

 

Ida Jemina

9 vastausta artikkeliin “Haluatko kiinteytyä? Lue ensin tämä”

    • Jos motivaatio on itselläni kateissa niin laitan parin esikuvani youtube videota pyörimään ja homma lähtee taas pelittämään 🙂

  1. Moikka! Eksyin tähän blogiin eilen ekaa kertaa ja onneksi eksyinkin! Tosi hyviä, mielenkiintosia ja tietorikkaita tekstejä!! Lopetin ite just tänä keväänä muodostelmaluistelun ja aloin muutama viikko sitten käymään salilla. Mua on jo pitempään kiinnostanu alkaa siellä käydä ja nyt siihen on vihdoin aikaa 🙂 Kiinnostais tietää missä seurassa/ joukkueessa oot luistellu ja millon lopetit? 🙂

    • Moikka! Kiitos paljon! 🙂 Mahtavaa jos olet saanut teksteistä hyötyä! Luistelun lopettaminen on kyllä iso muutos elämään, kiva jos olet löytänyt saliharrastuksen sen tilalle! Luisteluaikoina ei kyllä paljon ylimääräistä aikaa jäänyt muille harrastuksille 🙂 Luistelin ETK:n sennuissa Energeticsissä. Pienempänä luistelin EsJt:n joukkueissa. Lopetin luistelun vuonna 05 tai 06, en muista ihan tarkkaan kun siitä on kulunut jo jonkin aikaa. Missä joukkueessa itse luistelit? Onko jäälle jo tullut ikävä? 🙂

  2. Okei! Mä ite luistelin kanssa esjt ssä! 🙂 Jäälle ei oo vielä tullut sen suurempi ikävä, mutta joukkueeseen kuulumista on. Iso muutos on joo ollut ja yksilönä treenaaminen on ihan uutta 🙂

    • Esjt oli kyllä hyvä seura ja varsinkin kevätnäytökset oli ihan huippuja 🙂 tsemppiä sulle uuteen harrastukseen! Kyllä sitä elämää löytyy onneksi hallien ulkopuoleltakin 🙂

  3. Oon siis 14 vuotias tyttö ja haluaisin kesäks nimenomaan kiinteyttää kroppaa, mut minkälainen olisi hyvä ruokavalio siihen. Teen joka päivä perus lihaskuntoa (vatsat, punnerrukset, pakarat), salilla ja hölkkälenkillä käyn silloin tällöin. Miten pitäisi liikkua ja syödä, jotta olisi kesäksi kiinteämmässä kunnossa?

    • Moikka Sandra! Perusasioilla asioilla pääsee pitkälle niin liikunnan kuin ruokavalionkin kanssa! Kurkkaa vaikkapa postaus terveellinen fitnessruokavalio. Muista myös pitää lepopäiviä treenien lomassa:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 21
Tykkää jutusta