BOKSILLE NOUSU! TEETKÖ SEN VÄÄRIN?

Katso tämä check list! Niinkin yksinkertaiselta kuulostavan asian, kuin boksillenousun voi tehdä niin tuhottoman monella tavalla. Monen liikkeen kohdalla on ihan hirveästi väliä, miten ne tekee. Niinpä ajattelin jakaa muutamat do’s and don’tsit tästä superista liikkeestä, jotta siitä saa kaiken parhaimman hyödyn irti silloin, kun tavoitteena ei ole vain steppailla eessun taassun, vaan eristää liike työskentelevälle jalalle.

Alright! Mistäs me aloitetaan?

YKSI JALKA KERRALLAAN

Oma preferenssini tässä liikkeessä on tehdä se yksi jalka kerrallaan, jotta kaikki mahdollinen avustava liike-energia jalkoja vaihtaessa ja stepatessa minimoituu ja saa oikein kunnolla eristettyä liikkeen työskentelevälle jalalle.

MINIMOI TOISEN JALAN TYÖSKENTELY

Siitä päästäänkin siihen, että pyri minimoimaan tukijalan työskentely. Se on kyllä innokas ja haluaa tulla mukaan auttamaan, mutta älä anna sen avittaa! Sen vuoro on sitten seuraavaksi. Eli työskentelevä jalka, jolle me halutaan kunnon tehokkaita toistoja, on aina boksille astuva jalka. Ajattele sitä, joka nousussa ja pyri olemaan ponnistamatta toisella jalalla. 

SEISO LÄHELLÄ BOKSIA


Pyri tekemään liike niin, että se menisi mahdollisimman suoraan ylös ja suoraan alas. Eli asetu tarpeeksi lähelle boksia, jotta tämä on mahdollista. Näin me saadaan oikein mukavasti eristettyä boksille astuvan jalan työskentelyä.

JARRUTA!

Jarruta hyvä ihminen! Siinä on puolet koko liikkeestä! Älä siis tömäytä itseäsi alas vaan pyri hidastamaan matkaa laskeutuen hiiiiitaaaastiiii alas.

MITÄ YLÄASENNOSSA?

Ylhäällä voit kevyesti koskea vapaalla jalalla boksiin tasapainon vuoksi tai olla ollenkaan koskematta. Pääasia on, että tässäkin vaiheessa jännite on työskentelevällä jalalla. Se auttaa huomattavasti tuntumaan, kun koko ajan ajattelee ainoastaan sen jalan työskentelevän.

ÄLÄ ASTU LIIAN KAUKAA


Jos on liian kaukana boksia, tulee liikkeeseen väkisin mukaan turhan voimakasta ponnistusta tukijalalla. Niin kuin tästä kuvasta näkee, ei ole mitenkään mahdollista lähteä puristamaan ylös työskentelevällä jalalla ilman kunnon pompautusta tukijalalla.

ÄLÄ HEIJAA


Pyri pitämään itsesi mahdollisimman pystyssä niin, että yläkroppa ei lähde taipumaan huomattavasti eteen. Kuvittele, että sun päästä lähtisi naru kattoon ja se vetäisi sua ylös.

VÄLTÄ TÄTÄ!


Liian korkea boksi saa väkisin ponnistamaan tarpeettoman paljon tukijalalla ja ottamaan sitä kautta keventävää liike-energiaa sekä usein myös liiallista etukenoa mukaan liikkeeseen, jolloin työ menee osittain harakoille. Liian matalassa boksissa on tietysti myös omat huonot puolensa ja liikkeestä tulee helposti vajaa.

Nää kun pitää mielessä, niin ai että, kunnon polte on taattu! Kokeile esimerkiksi jalka- tai peppu-treenin loppuun viimeisiksi tiristelyiksi!

KATSO MYÖS: KESKIVARTALO TIUKAKSI – TREENIOHJEET

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: 8 TEKOA JOTKA HELPOTTAVAT SALILLE MENOASI

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

<3

Ida Jemina

2 vastausta artikkeliin “BOKSILLE NOUSU! TEETKÖ SEN VÄÄRIN?”

  1. Hei tää oli hyvä postaus ja täytyykin tarkkailla omaa tekniikkaa tässä!
    Kysyisin yhtä juttua , joka tuli vanhoja postauksiasi lukiessa mieleen. Monissa postauksissa kerrotaan ruokavalion olevan se tärkein tekijä kiinteytymisessä, eikä niinkään liikunta. Syön tavallista kotiruokaa päivittäin (kanakastike,riisi, nakkikastike, muusi, kasvisgratiini ja pihvit näin esimerkkeinä) ja aamu/iltapaloiksi perus kaurapuuroa. Herkuttelen (ainakin pyrin) vain yhtenä päivänä viikossa, mutta treenaan salilla 3-4krt viikossa. Voiko tämä olla pidemmän päälle ns ”kestävä” ja toimiva tapa vai tulisiko ruokavalioon tehdä suurempiakin muutoksia?

    • Kiva jos oli hyödyllinen!😊👊 se on just näin! Ihan perus raaka-aineista saa koostettua vaikka kuinka hyvän ruokavalion. Pääasia on huolehtia riittävästä proteiinin ja rasvan saannista sekä yleisestä monipuolisuudesta. Kannattaa myös kurkata postaukseni: NÄIN KOOSTAT RUOKAVALION ITSE 💪

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 57
Tykkää jutusta