EPÄTAVALLISET SALILIIKKEET – ONKO NÄISTÄ MIHINKÄÄN?

*Sisältää mainoslinkkejä

Väärinpäin laitteisiin istumaan ja pakaroita pumppaamaan! Kröhöm.. onko tällaisista liikkeistä mihinkään?

Saleilta löytyy yksi jos toinenkin laite, joita on yleensä tarkoitettu tehtävän yhdellä tietyllä tavalla. Reidenojennuslaitteessa veivataan reisiä, loitontajalaitteessa loitontajia jne. Mitä jos näitä tekisikin vähän epäperinteisemmillä tavoilla? Asettuisikin eripäin tai kenties treenaisi jopa ihan eri lihasta kuin mihin se kyseinen laite on alunperin tarkoitettu. Turhaa kikkailua vai uusia mahdollisuuksia? Otetaan selvää!

Kävin kokeilemassa eri jalka- ja pakaraliikkeitä, jotka kaikki tein ns. väärin. Oon varmasti tehnyt näistä jokaista joskus, mutta en varsinaisesti kovin aktiivisesti. Yksi liike oli floppi ja muutama taas aivan killeri. Käydään kimppuun!

HIP THRUST REIDENOJENNUSLAITTEESSA


Ensin mietin, että mitähän tästä tulee, kun en ole pitkään aikaan tätä tehnyt, mutta yllätys oli suuri! Liike oli ihan sairaan hyvä samantien ja otti heti pakaroihin. Liikerata oli luonteva ja pehmusteen ansiosta se myös tuntui mukavalta. Suosittelen testaamaan!

PAKARAPOTKU REIDENOJENNUSLAITTEESSA


Tämä! Tämä tämä tämä! Vähän pettymys, sillä olisi voinut olla parempikin. Ongelmana on se, että laitteessa tehtäessä liike ei mene suoraan ylöspäin, jolloin jalkaa joutuu ojentamaan. Polvea ei pysty pitämään siis koukussa. Silloin rasitus meneekin sitten takareidelle, jolloin idea vähän laimenee. Niinpä tämän sijaan suosittelen kyseistä liikettä mieluummin esim. nilkkapainolla tai esim. smithissä.

PAKARAPOTKU SEISTEN REIDENOJENNUSLAITTEESSA


Ei! Ei ei ei! Aivan sukka. Tosi vaikea tehdä ja ei toiminut. Tee mieluummin alataljassa nilkkaremmeillä.

LOITONNUS VÄÄRINPÄIN


Tämä voi saada hämmästelyä aikaan, mutta on itseasiassa aikas hyvä, kun juonen päästä saa kiinni. Ehkä kriittisin asia tässä on kiinnittää huomiota siihen, että työntää vastusta ulos päin polvilla. Ei nilkoilla. Tähän voi myös valita heti reippaat painot. Paljon suuremmat kuin tekisit liikettä normaalilla tavalla. Ero perinteiseen suoritukseen on siinä, että kohdistuu enemmän pakaroihin. Testaa ja kokeile! Voit yllättyä positiivisesti.

JALKAPRÄSSI SMITHISSÄ


Prässi varattu? No worries! Tää toimii!

JALKOJEN NOSTO SMITHISSÄ PENKILLÄ


Tää on yksi suosikkiliikkeistäni kehonpainolla tehdessä ja se toimi hyvin myös smithissä. Olennaista on, ettei lähde notkistamaan selkää. Jalkoja ei tarvitse siis nostaa äärettömän ylös. Pidä halutessasi pieni pito yläasennossa pakaroita yhteen puristaen ja laske alas. Toimii!

VAAKAPRÄSSI VINOTTAIN YHDELLÄ JALALLA

Trikoot TÄÄLTÄ / Kengät TÄÄLTÄ

Sitten jo vähän tavanomaisempaa ja monet kerrat erinomaiseksi todettua. Vinoittain tehdessä yksi jalka kerrallaan, liike ottaa erinomaisesti kankkuun. Sama toimii niin vaakaprässissä kuin diagonaalisessa prässissäkin.

NO MITÄ MIELTÄ? ONKO NÄISTÄ MIHINKÄÄN?

Osa tämäntyyppisistä liikkeistä voi saada hämmästystä ja katseita aikaan, mutta kannattaa pitää aina avoin mieli, kokeilemisen halu ja rohkeus mukana salille hipsiessä. Perinteisistä poikkeavat liikkeet voivat avata uusia mahdollisuuksia ja niillä voi saada jonkin liikkeen menemään perille ihan äärettömän hyvin. Toisaalta ne ovat myös hyvin paljon riippuvaisia siitä mikä laite on kyseessä. Valmistaja ja välitykset vaihtelevat, joten nämäkin liikkeet voivat onnistua jossakin laitteessa, mutta eivät taas sitten jossain toisessa. Ja sitten tietysti osa varsinkin kaukaa haetuimmista oudoista liikkeistä voi hyvällä tahdollakin olla vaan aika skeidaa. Kannattaakin testata ihan itse.

Jos et saa heti tuntumaan, niin ei kannata myöskään aivan samantien luovuttaa. Usein vähän kun hakee ja testailee eri asentoja, etäisyyksiä jne. voi yhtäkkiä huomata, että voi jumatsuikka tää onkin hyvä. Niin kuin esim. tuo hip thrust reidenojennuskoneessa! Osa liikkeistä naksahtaa just kohdilleen ja tuntuu samantien todella hyviltä ja osan kanssa taas voi joutua testailemaan enemmän. Kyllä mäkin huomasin joissain liikkeissä heti, että tää ois varmasti hyvä jos osais tehdä tämän paremmin. Niinpä parin kolmen testikokeilun jälkeen suoritus koko ajan parantui ja juonen päästä alkoi saamaan kiinni.

Kysymys herääkin sitten, että pärjääkö ilman näitä epätavallisempia liikkeitä? Ja vastaushan on selvä, kuin vesi. Tottakai pärjää! Ei haukkaa tarvitse pumpata alataljassa selällään maaten eikä loitontajia tehdä väärinpäin saadakseen kehitystä. Mutta toinen kysymys onkin, että hei miksipä ei vähintäänkin pistäisi testiin? Kaikkea kannattaa hyödyntää mikä vaan toimii ja on turvallista. Ei kikkailun takia vaan juuri niiden uusien mahdollisuuksien ja ahaa-elämysten! Jos löydät itsellesi oikein supertoimivan liikkeen, niin go for it girl! Näistä voin suositella erityisesti tuota lantionojennusta reidenojennuslaitteessa sekä vaakaprässiä vinottain yhdellä jalalla.


Tulisia jumppia toivotellen,
IJ

KATSO MYÖS: NO NYT! 2 MINUUTIN TEHOVATSAT!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: BLOGIN ALOITTAMINEN – TÄHÄN KANNATTAA VARAUTUA!

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

<3