KYYKKYVIRHE JOKA HELPOSTI JÄÄ HUOMAAMATTA

Hirveesti kaikkia sääntöjä sekä kieltolistoja liittyy kyykkämiseen ja osa näistä neuvoista on hyviä ja osa ei. Jos kuitenkin jotain asiaa niin tätä kannattaa kyykyssä välttää. Valitettavasti tämä on myös aika yleinen virhe, joka kuitenkin on nopeasti korjattavissa sen jälkeen, kun sen on tunnistanut. Ja ei – kyse ei ole ass to the grass –tyyppisestä neuvosta vaan asiasta, johon on hyvä kiinnittää huomiota heti, kun suoritusta ja liikettä lähtee tekemään.

MYYTTI!

Yksi laajalle levinnyt fitnessmyytti liittyy siihen, ettei kyykätessä polvet saa kenelläkään ylittää varvaslinjaa koskaan missään tilanteessa. Se on shaibaa ja yksinkertaistamista. Todellisuudessa aika monella yksilöllä on ihan luonnollista, että polvet saattavat joissain kyykkyliikkeissä hieman ylittää varvaslinjan, sillä se on mm. kehon mittasuhteista, tangon paikasta, valitusta kyykkyvariaatiosta, kyykyn syvyydestä, asennon leveydestä ja nilkan liikkuvuudesta riippuvainen juttu. Katso myös: Kuulutko niihin, joiden on vaikeaa kyykätä?

Miksi sitten tällainen sääntö on lähtenyt lentämään ja sitä toistetaan kuin mantraa? Ihan ymmärrettävästä syystä! Ja se onkin juuri se asia, johon oikeasti pitää kiinnittää huomiota. Ei niinkään ylittääkö polvet varpaat VAAN lähdetäänkö kyykkyä tekemään polvet edellä, jonka seurauksena usein ne polvet alkavat sitten myös ylittämään varpuleita. Tässä on vissi ero, sillä joissain tilanteissa ja joidenkin yksilöiden kohdalla ne polvet saattavat kyllä lähestyä varpaiden linjaa, mutta kaikki on kyykyssä silti oikein kunnossa.

VIRHE!

Virhe, jota kannattaakin välttää ja joka kannattaa heti tsekata on alla oleva suoritus. Siinä ei lähdetä taivuttamaan lantiota viemällä peppua taakse vaan lähdetäänkin polvet edellä laskeutumaan alas. Kyykkääminen tapahtuu siis lähtemällä laskeutumaan työntämällä polvia eteen nilkkoja taittaen. Minne se bebutska jäi? Miksi lantio pysyy paikallaan? Tällä tavalla tanko saattaa matkata liian eteen ja painopiste siirtyä samalla varpaille. AU AU AU! Tekee pahaa ja aiheuttaa polville paljon painetta. 

No mutta mitä sitten pitäisi tehdä? Sen sijaan, että polvet lähtisivät yksin liikkeelle, lähdetäänkin SAMANAIKAISESTI taivuttamaan lantiota eli viemään pyllyräistä taaksepäin. Näin vältetään samantien tuo inha tilanne ja voila homma on sillä fiksattu! Sanoinhan, että se on iisi korjata heti, kun virheen tunnistaa. Ja wautsiwou mikä kadehdittavan komea kyykky sitten tuleekaan.

Eli tervepolvisella ei ole syytä viivoittimen kanssa stressailla meneekö hieman varpaiden yli vai ei, jos liike lähtee lantiosta ja polvista samanaikaisesti painopisteen pysyessä jalkaterän keskiosan alueella. Iisibiisi eiks niin! Tässä nopea check list:

  • laskeutuminen on hyvä aloittaa lantiosta ja polvista samanaikaisesti
  • vie peppua rohkeasti tarvittavan verran taakse
  • laskeudu jalkojen väliin
  • tangon tulisi matkata mahdollisimman suoraa liikerataa ylös-alas
  • ja painopisteen tulisi pysyä tukevasti kantapäiden/jalkaterän keskiosan alueella.

Vaikka olisikin jo kokenut treenaaja, joitain juttuja saattaa ihan vahingossa lähteä tekemään vähän vinksallaan ja unohtaa jo opittuja juttuja. Parasta onkin, kun huomaa näitä asioita ja on kesken treenin silleen, että ainiin vitsuvie näinhän tää tehtiin!

KANNATTAA MYÖS TARKISTAA NÄMÄ: 5 YLEISINTÄ VIRHETTÄ KYYKYSSÄ

SEKÄ KATSOA: 5 LOISTAVAA VAIHTOEHTOA KYYKYLLE – EI PAINOA HARTEILLA!

Sumeen hyviä kyykkyhetkiä minkit!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: 

OSTANKO ENÄÄ? NO EN NÄITÄ!