RUOKASÄÄNNÖT JOTKA SINUN TULISI KIERTÄÄ KAUKAA!

Sis. mainoslinkkejä

Älä syö iltakuuden jälkeen ja muista, että suklaa lihottaa! Sinun ei tulisi koskaan valita kaupasta sokeria sisältäviä tuotteita. Ei edes hedelmiä. Ja muista, että divetymonoksidi voi tappaa, eli vältä vettä viimeiseen asti.

Huh! Kaikenlaisiin sääntöihin törmää joskus internetin ah niin mustavalkoisessa maailmassa. Voi kun kaikki olisikin niin yksiselitteistä, kuin ihmismieli usein tuppaa toivomaan. Elämä olisi helppoa, sen kun valitsisi asioita tarkastellessa itselleen mieluisimman näkökulman, laskisi yksi plus yksi sekä yhdistäisi pisteet.

Usein mikään ei kuitenkaan ole täysin mustaa ja eikä mikään täysin valkoista – vaan näiden sekoitusta. Suurennuslasilla on kiva tutkia asioita tarkemmin, mutta pitää myös muistaa välillä zoomata ulospäin ja katsoa laajemmin koko kontekstia. Kokonaisuus on aina se mikä ratkaisee.

Monesti asioita katsotaan aivan liian läheltä ja vain yhdestä näkökulmasta. Sokeri lihottaa.. vaaleassa riisissä ei ole paljoa kuitua..jne. Kyllä, sokeri voi lihottaa ja vaaleaa riisiä kuiturikkaampiakin vaihtoehtoja löytyy. Mutta, ei sokerikaan automaattisesti lihota ja joskus kuituakin voi tulla ruokavaliossa jopa liikaa, varsinkin jos annoskoot ovat suuria. Tämäkin oli taas vain yksi näkökulma.

Pointtina on se, että kaikki on suhteellista – myös terveelliset elämäntavat ja ruokailutottumukset. Mielestäni terveellistä on fysiologisesti järkevien valintojen lisäksi myös sopivalla ja kohtuullisella tavalla rento suhtautuminen ruoka-asioihin.

On nimittäin myös mahdollista syödä vaikka kuinka puhtaasti pelkkiä puhtaita raaka-aineita ja silti kokonaisuus voi olla aivan päin prinkkalaa. Voi olla vaikka kuinka hifi päiväohjelma raaka-aineiden puolesta, mutta sitten jo pelkästään niinkin lähtöviivoilla kuin makroissa mennään niin metsään, että puistikossa suhisee. Toisaalta on myös mahdollista koostaa päivälle pintapuolisesti järkevän oloiset makrot vaikka mistä transrasvakokkareista, glukoosi-fruktoosisiirappikastikkeesta ja yltiöprosessoidusta lihavanukkaasta, jolloin suuri kokonaiskuva on myös päin mäntyä.

On selvää, että joitakin ruokia tai ruoka-aineita ei kannata syödä yhtä usein tai paljon kuin toisia. Jos joka päivä vetää kasvisten sijasta suklaavaahtoa tai vaihtaa vedenjuonnin sokerilimuun, ei se varmasti kenenkään terveydentilaa kohenna. Överi on överiä minkä tahansa suhteen, oli kyse sitten pullasta taikka broilerinfileistä. Mutta, se miten satunnainen suklaajälkkäri tai pari desiä limpparia todellisuudessa vaikuttaa oikean elämän tasolla terveyteen, on sidoksissa suureen kokonaiskuvaan.

Vaikka terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on tärkeää monessakin mielessä, ei terveellisiin elämäntapoihin kuitenkaan kuulu yletön ruoasta stressaaminen. Jos vaikkapa jokin fysiologiselta kantilta epäoptimaalinen elintarvike auttaa silloin tällöin ja kohtuudella nautittuna ehkäisemään esimerkiksi turhien stressioireiluiden salakavalaa muodostumista, niin silloin siitä on itseasiassa voinut olla terveydelle kokonaisuudessaan hyötyä. Kaikenlaiset rajusti yksinkertaistavat kieltolistat ynnä muut sellaiset voi heittää kankkulan kaivoon. Jos ei ole allergioita tai sairauksia, voi kaikkea syödä – kunhan pitää järjen mukana ja muistaa kohtuuden merkityksen.

Lilat trikoot täältä / Niken treenikengät täältä / Puma-reppu täältä

Siinä missä kannustan ihmisiä tekemään keittiön puolella fiksuja valintoja, kannustan ottamaan myös riittävän rennosti ja elämään normaalisti. Myös terveellisiä elämäntapoja ja kehonmuokkausta voi harrastaa hyvällä mielellä sekä maalaisjärjellä, edelleen saavuttaen kovia tuloksia. Pitkän aikavälin kokonaisuus on aina se mikä ratkaisee. Ei yksi raaka-aine, ateria, päivä taikka viikonloppu – vaan kokonaisuus.

Päheetä tiistaita kaikille!  LUE MYÖS: 6 FITNESSMYYTTIÄ – ÄLÄ HAKSAHDA NÄIHIN!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: NÄMÄ OVAT TOP 3 TREENITRIKOONI

 

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina 
Instagramissa: @idajemina 
Facebookissa: Ida Jemina