CHEAT MEAL DIEETILLÄ – KYLLÄ VAI EI?

*Sisältää mainoslinkkejä

Jos tavoitteena on laihtua, onko järkevää pitää kerran viikossa cheat meal dieetillä? Vai onko parempi olla kokonaan ilman?

No et todellakaan häirinnyt vaan tämä on tosi hyvä kysymys, joka varmasti montaa muutakin askarruttaa eli eiköhän hypätä sen kimppuun!

Okei, eli tässä tapauksessa kysymyksessä on siis cheat meal dieetillä. Toisin sanoen ateria, jolla laihtumista tavoitteleva henkilö syö jotain herkullista, tavallisesta poikkeavaa ruokaa, joka on yleensä myös aika paljon tyypilliseen totuttua energiapitoisempaa. Cheat meal on siis vain yksi viikon aikana syödyistä useista kymmenistä aterioista ja se on vielä aika pieni palanen suuresta kokonaisuudesta. Onkin tärkeä muistaa, että yksittäisen päivän tai aterian merkitystä on hyvä tsekkailla vasta useiden päivien ja viikkojen aikavälillä. Jos tänään syö cheat mealin takia yli kulutuksen, niin vain yhden päivän ajanjaksoa tarkasteltaessa sehän ei edistä rasvanpolttoa, koska energiaa tuli enemmän kuin meni? Jep. Mutta jos tänään söi yli tämän päivän kulutuksen, mutta koko viikon ja useamman viikon aikavälillä on kuluttanut enemmän kun on syönyt, niin suunta onkin itse asiassa ollut ihan oikea.

Pelkän fysiologian kautta asioiden tiirailun lisäksi on yhtä oleellista huomioida juttuja henkisen voinnin sekä käytännön elämän kannalta. Jos vaikkapa omalla kohdallaan esimerkiksi aterianmittainen irtiotto keventelystä kerran viikossa auttaa vähentämään mielihalujen kasaantumista isolla mittakaavalla, siitä voi olla pitkällä aikavälillä hyötyä freesimmän jaksamisen muodossa. Yhdelle tästä on hyötyä, mutta toiselle ei välttämättä – riippuu tosi paljon ihmisestä. Joka tapauksessa kenelläkään ei laihduttaminen muutamaan ateriaan siellä täällä kaadu, mutta monella on koko homma lähtenyt käsistä jos on yritetty väkisin noudattaa jotain sellaista orjallisesti, jota ei pitkässä juoksussa pysty ylläpitämään.

Jos tavoitteena on laihtua, voiko cheattaamalla sitten pilata tai vähintäänkin hankaloittaa tuohon tavoitteeseen pääsyä?

Ehdottomasti voi, jos sen takia toteutunut energiansaanti on pitkällä aikavälillä suurempaa kuin toteutunut kulutus. Yksi ateria viikossa on vielä aika pientä, mutta esimerkiksi säännöllisesti vietetyillä kokonaisilla täysin överiksi menevillä mättöpäivillä on mahdollista kerätä riittävästi energiaa paikkaamaan jopa useina muina päivinä toteutuneen vajeen. Tähän liittyen usein kuulee, että ei kai kerralla imeydy niin ja niin paljon, mutta.. kyllä kerralla imeytyy oikeasti aika paljon ja näin on monet kerrat muodostunut laihtumisesta ihan turhan hankalaa. Yksittäisiin päiviin ei jälleen kokonaisuus kaadu, mutta mättöpäiviä voi todellakin olla myös liian usein. Itse suosin useammin ja pienemmässä mittakaavassa joustavaa herkuttelua, jotta mielihalut eivät pääse ihan kohtuuttomiksi patoutumaan.

Sitten toisaalta, voisiko hetkellisistä cheateista, tankkauksista tai re-feedeistä olla muutakin kuin henkistä hyötyä – sillä tavoin toteutettuna, ettei homma karkaa täysin käsistä?

Oma kokemukseni näistä on useissa tilanteissa positiivinen, erityisesti jos ylimääräistä ei ole ihan kamalan paljon, jolloin rasvan palaminen on lähtenyt uudelleen liikkeelle tai selvästi vauhdittunut pienen tauon jälkeen. Tuolloin tauko ei ole toisaalta ollut täyttä mättämistä, vaan suunnilleen kulutuksen verran syömistä, ja on kestänyt muutamista päivistä reiluun viikkoon.

Kumpi polttaa rasvaa enemmän – ryhmä joka dieettaa ilman mitään taukoja vai ryhmä joka pitää dieettibreikkejä?

Vähän aika sitten julkaistiinkin mielenkiintoinen tutkimus, jossa kaksi ryhmää laihdutti samanlaisella energiavajeella – toinen 16 viikkoa putkeen ja toinen 16 viikkoa pitäen lisäksi taukoja. Taukoja pitänyt ryhmä söi aina 2 viikon välein pari viikkoa kulutuksensa verran, jolloin heidän painonsa pysyi paikallaan ja jatkoi sitten taas laihduttamista. Näin heidän rupeamansa kesti yhteensä 30 viikkoa, mutta itse laihduttamisviikkoja tuli molemmilla ryhmillä saman verran.

Arvaatko kumpi porukka laihtui enemmän? Taukoa pitänyt jengi! Siltä paloi melkein 50 % enemmän rasvaa kuin verrokkiryhmältä, mutta ei yhtään enempää lihasta.

Tutkimusaihe on tietysti eri kuin meidän lukijan kysymyksessä yhdestä cheat mealista viikoittain eikä tästä voi vielä muutenkaan vetää suoria johtopäätöksiä kaikissa tilanteissa parhaasta tavasta laihduttaa. Mutta siitä se antaa kuitenkin viitteitä, että jonkunlaisten taukojen pitäminen ja välillä hieman enemmän syöminen dieetillä saattaa olla joskus jopa hyödyllistä.

Paita täältä / Hame täältä

Cheat mealille peukku ylös vai alas?

Periaatteessa cheat mealeja ei siis laihtumisen kannalta tarvitse viettää, mutta toisaalta erityisesti jos niiden myötä lopputuloksena on lisää jaksamista ja arvokasta buustia motivaatioon, niin ei muuta kun reseptikirja auki ja spessuateria höyryämään! Kyllä mulle ainakin maistuu!

LUE MYÖS: USEIN TEHTÄVÄ VIRHE DIEETILLÄ – VÄLTÄ TÄTÄ JOS HALUAT ONNISTUA!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: VÄLIPALASUOSIKKINI? PARAS LIIKE SELÄLLE?

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

<3