APUA! HIRVEÄT PAINEET TAUOSTA!

*Sisältää mainoslinkkejä

Oon saanut viestejä, kuinka taukoa treenistä on syystä tai toisesta päässyt syntymään. Toisilla sitä on ollut pari vuotta, toisilla joitain kuukausia ja toisilla taas muutamia viikkoja. Vaikka määrät ovat erilaisia, niin yksi asia näitä aina yhdistää ja se on paineet. On hirveät paineet siitä, että mitäs nyt, kun on näin pahasti päässyt käymään. Miten tästä nousta ja mitä tehdä. Miten aloittaa taas tauon jälkeen treenaamaan vai pitäisikö sittenkin aloittaa vasta vähän myöhemmin, kun nyt ei vältsisti ole kuitenkaan ihan täydellinen hetki.

DUDE! Elämä ei ole viikoista, kuukausista tai edes vuosista kiinni! Taukoa voi syntyä ihan jokaiselle eikä se tarkoita sitä, että kaikki on pilalla. Joskus pieni tauko saattaa tehdä ihan hyvääkin. Toisaalta joskus treenitauot ei ole edes itsestä riippuvaisia – elämässä sattuu ja tapahtuu ja niin se vaan menee. Mutta tiedätkö mitä? Aina voi aloittaa alusta! Aina!

Ja se on nimenomaan se syy, miksi niitä paineita ei kannata liikaa itselleen kasata tai itseään asiasta ruoskia. Oli sitä taukoa päässyt kertymään vaikka kuinka paljon tai vähän, niin aina voi aloittaa taas uudelleen. Jos sulla on vielä treenitaustaa alla, niin sitä parempi uutinen! Sulla on nimittäin kaveri, jonka olet saattanut jo unohtaa, mutta joka kuitenkin avittaa sua nimenomaan tässä tilanteessa – nimittäin lihasmuisti. Tää kaveri on sellainen, että se ei hevillä sun luota lähde, kun olette kerran päässeet tutustumaan. Lihasmuistin ansiosta entiseen kondikseen palaaminen käy huomattavasti helpommin kuin jos joutuisi hakemaan ihan uutta kehitystä. Sen myötä mahdollinen veltostunut olemus palautuu yllättävänkin nopeasti, kun pääsee taas treenailemaan.

Mutta entä jos nyt ei kuitenkaan ole ihan täydellinen hetki aloittaa? Mitä jos kuitenkin odottaisi vielä, kunnes kaikki palikat loksahtaisivat paikalleen ja sitten voisi aloittaa ihan tosissaan. Tää on ehkä yksi isoimmista sekä yleisimmistä esteistä onnistumisen tiellä ja siihen on niin helppo jäädä loukkuun. Koska tiesitkö mitä? Sitä täydellistä hetkeä ei ole olemassakaan ja se on hyvä ymmärtää. Aina jokin asia tai olosuhde voisi olla paremmin. Täydellistä hetkeä ei olekaan, joten sitä ei kannata jäädä odottelemaan. Tämä koskee oikeastaan ihan kaikkea muutakin elämässä eikä pelkästään treeniä. Kuinkahan moni asia itsellänikin on jäänyt toteuttamatta, kun olen ajatellut, että parempikin ajankohta on tulossa. Treenissä olen kuitenkin oppinut sen, että kaikki on kotiin päin. Olosuhteiden ei tarvitse olla täydelliset, jotta voi liikkua.


Tärkeintä tauonkin jälkeen, ilman sen suurempia suunnitelmia, on vain aloittaa. Se aloitus on isoin kynnys, mutta heti, kun on tehnyt oikeasti ihan jo sen ekankin treenin, niin jumatsuikka se helpottaa! Oot heti takaisin geimeissä ja siitä se lähtee! Saat taas niitä ihania fiiliksiä ja huomaat kuinka olo sekä energiatasot paranee. Aina voi suunnitella ja hieroa loputtomiin, mutta jotta asiat lähtisivät todenteolla liikkeelle, on otettava askel ja aloitettava toteutusvaihe. Tauon jäljiltä olo on aina vähän veks ja väsynyt, mutta sen saa onneksi ihan sika äkkiä kohennettua – kunhan ei jää odottamaan sitä täydellisen täydellistä hetkeä, sillä silloin se onnistuminen saattaa ihan kokonaan jäädä kokematta. Trust me I know!

Asioista ei kannata tehdä itselleen liian monimutkaisia. Jos treenaat punttia, niin painoissa kannattaa ottaa vähän takapakkia eli laskea sarjavastuksia hieman. Näin pääset taas hyvin vauhtiin ja siitä voi seuraavissa treeneissä taas hieman nostaa painoja. Pieni tauko voi joskus olla ihan hyväkin juttu, mutta jos se on venähtänyt jo pitkäksi ja haluaisit taas päästä treenien kimppuun, muista että aina on hyvä hetki aloittaa alusta.

Toissapäivänä valmennukseni Strong and Curvy sekä Advanced pamahtivat alennukseen ja ihana nähdä taas niin monia supermotivoituneita mimmejä mukana! Ootte niin parhaita! Jos kaipaat uutta inspistä ja potkua treeniin sekä haluat nähdä miten syödä niin että, kehitystä oikeasti tapahtuu ja olo on mielettömän hyvä – tilaa omasi nyt vielä kun etu on voimassa! Alennukset päättyvät tänään klo 23:59! Strong and Curvyyn pääset TÄSTÄ ja Advancediin TÄSTÄ.

Ei kun energistä maanantaita minkit! Ei anneta tän harmaan sään hämätä meitä!

Ida Jemina

8 vastausta artikkeliin “APUA! HIRVEÄT PAINEET TAUOSTA!”

  1. Moikka! Katoin aiemmin jo sun ig:stä, että Strong and Curvy olis tarjouksessa ja ajattelin et nyt on pakko tilata! Meinasin tilata jo viimeks kun oli tarjouksessa, mutta lukiohommat tuli vähän tielle..

    Mulla olis mielessä kuitenkin jotain tuhat kysymystä lisää tosta valmennuksesta 😀
    Eli..
    – Minkä tyyppinen ruokavalio valmennuksessa on? Eli siis onko joka aterialla tietyt makrot, joiden sisällä pysytään vai ihan reseptejä ja tarkat ruoka-aineet? Pystyykö soveltamaan minkä verran? (Itse lasken makroja, jotka tällä hetkellä treenipäivinä HH300, P140, R55, lepopäivinä rasvat samat, mutta vähemmän proteiinia ja vähän vähemmän hiilaria. Voitko yhtään paljastaa, miten ne sopisivat valmennuksen ruokavalioon? <55kg)
    – Miten jos on tulossa 3-4 päivän lomareissu, jolloin ei pysty juurikaan noudattamaan ruokavaliota? Miten siellä kuuluisi toimia? Pienellä salilla pystyy siellä jotain treeniä ehkä kuitenkin tekemään.
    – Onko ruokavalio ylipäänsä kuinka "tarkka"? Noudatan siis IIFYM-ruokavaliota, mutta syksyllä on taas lukioruokailu edessä.
    – Haittaako jos joskus salille pääsee vain 3 kertaa viikossa? Aina ei aika riitä 4 kertaan.
    – Mitä jos sairastuu esim. flunssaan kesken valmennuksen? Miten sillon olisi järkevää toimia?

    Apua, miten pitkän kysymysviestin sainkaan kirjoitettua.. Ei haittaa jos et jaksa vastata, haha! Ja hei, loppuun vielä kiitos mahtavasta ja inspiroivasta blogista! Ihanaa kesää sulle! Oot ihan huippu! 💪🔥😄

    • Moikka Essi! Noniin jes hyvä että huomasit alejen olevan nyt just käynnissä! Kyssäreitä saa aina heittää, no problem at all!😊💪

      Ruokavalio on tosi monipuolinen ja siinä on runsaasti eri vaihtoehtoja joka aterialla, joista voi itse valita mitä haluaa syödä. Kaikki on siis tarkkaan annettu, mutta soveltamisen varaa ja vaihtoehtoja riittää. Sun makrot menee tällä hetkellä aika samantyyppisessä linjassa kuin ruokavaliossakin.

      Lomareissussa voi todellakin heivata ruokavalion syrjään, ei mitään ongelmaa! Kokonaisuus ratkaisee ja 3-4 päivän breikki ei hommaa todellakaan kaada. Voit myös halutessasi pitää taukoa treeneistä tuon ajan tai tehdä sitä mitä pystyy ja palata ohjelman treenien pariin siinä vaiheessa kun tuut bäkkiin.

      Ruokavalio on runsas ja siinä on varmistettu, että treenaava saa kaiken tarvittavan ja sopivissa suhteissa. Voit ehdottomasti syödä koulussa kouluruokaa, ei tarvitse ottaa mitään purkkeja mukaan. Ruokavalion tarkoituksena on olla sun apunasi ja tukenasi treenien lisäksi ja siitä saa eväitä pitkälle ajalle valmennuksen päätyttyäkin.

      Jos pääset salille joskus 3 kertaa viikossa, jatka seuraavalla viikolla siitä treenistä mihin jäit. Näin treenikierto vain hieman pitenee, mutta pääset hyödyntämään jokaista treeniä minkään jäämättä pois.

      Jos flunssa yllättää kesken valmennuksen, niin silloin ei mennä treenaamaan. Eli lepoa ja taukoa ja vasta kun on terve niin treenien pariin. Ohjelmat saa itselleen, joten mitään hätää niiden katoamisesta ei ole jos ne tallentaa omalle koneelleen. Jäsenosiokin on käytössä 3 kk ajan, joten siinäkin on mukavasti ekstra-aikaa jos vaikka ei heti pääsisi aloittamaan.

      Ei kun messiin vaan ja sit ei muuta kun hikinauha otsalle ja treenien kimppuun!!😍🙌🏼🙌🏼🙌🏼 Ihanaa kesääääää!!!

  2. Moikka! mulla on nyt postauksen aiheen ulkopuolelta kysymys, mutta sähän oot käyttäny itseruskettavia useempaan otteeseen? Oisko sulla mitään vinkkiä antaa, että mikä itseruskettava ois eniten ns vihreään taittava, kun oma iho on sellanen, että kaikki maholliset tuntuu taittavan oranssiin :/

    • Moikka! Hmmmm onpas hyvä kysymys! En osaa yhtään sanoa. Ainoa mikä mulla tulee mieleen on kun aineet rupeavat vanhenemaan ne alkavat taittavaan vihreään 😀 se nyt ei varmasti ole sitä mitä kuitenkaan haet!

  3. Kumpi ohjelma kannattaisi ottaa kun treenihistoriaa 2 vuotta takana..pepun haluaisin kasvuun?

    • Strong and Curvy! Ihan täydellinen sun tavoitteeseen!💪🍑💦

  4. Joskus se tauko tekee ihan hyvääkin. Mulla on takana melkein 9kk tauko erinäisistä syistä, ja nyt vasta tuntuu että kroppa palautuu viime syksyn ja talven tapahtumista ja treenaamisessa on jotain järkeäkin. Moni on yrittänyt patistaa mua salille, mutta totesin että menen sitten kun pystyn nukkumaan yöt ja olo on muutakin kuin väkisin raahautuva zombie. Nyt on kroppa palautunut ja treenaaminen alkanut. On muuten kätevä tuo lihasmuisti, 9kk tauon jälkeen ei painot paljoa silloisille häviä. Tosin lihaskivut on aika muikeat näin alkuun. 😀

    Saako sun valmennuksissa ruokavaliosta gluteenittoman & maidottoman version? Mä olen myös fodmapilla mutta sen osion saan aika hyvin fiksattua itse. 🙂

    • Se on just näin Kristiina! Ihminen tarvitsee lomaa sekä taukoa monesta asiasta ja usein breikit kertovat juuri siitä, että ne ovat olleet tarpeellisia. Parasta on aloittaa treenit just silloin, kun on oikeasti sellainen olo, että on saanut palautua. Ihan mahtavaa että oot päässyt taas treenien pariin! JES!! Ehdottomasti saat ruokavalion valmennuksissani myös gluteenittomana ja maidottomana 😊 Tervetuloa mukaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 53
Tykkää jutusta