Aloittelija – muista nämä asiat ennen salille lähtemistä!

Sis. mainoslinkkejäkyykkya-kauneus-ja-terveys

Kesää on vielä toivottavasti jäljellä, mutta etenkin syksyn tehdessä hiljalleen tuloaan, tulee monelle ajankohtaiseksi uuden harrastuksen käyntiin pyöräyttäminen. Kuntosaliympäristö voi olla aikamoinen sekametelisoppa aloittelijalle. Mitä vasta-alkajan olisi tärkeää tietää ennen saliharrastuksen aloittamista?

1. Keskity olennaiseen eli perusasioihin

Yksi tärkeimmistä asioista on keskittyä olennaiseen. Tämä on tärkein yksittäinen neuvo, jonka voin antaa ja tämän puolesta liputan henkeen sekä vereen. Keskity olennaiseen. Tässä tapauksessa olennainen tarkoittaa perusasioihin keskittymistä. Alussa on tärkeää opetella keskeisimmät perusliikkeet ja aloittaa niistä. Erikoisemmat liikkeet ja erikoistekniikat kannattaa tässä vaiheessa jättää taka-alalle, niiden aika tulee myöhemmin kehityksen myötä – kikkailut mukaan vasta sitten kun niille on oikeasti käyttöä. Ennen kuin voi ja kannattaa siirtyä monimutkaisempiin juttuihin, on perustus hyvä olla hallussa. Tekniikoiden opettelu onkin tässä vaiheessa ensiarvoisen tärkeää, siitä on hyötyä monessa mielessä. Asianmukaisesti suoritetuilla perusliikkeillä tulee erittäin tehokkaasti tulosta ja treenit on hyvä rakentaa niiden varaan. Harjoittele liikkeitä, äläkä luovuta, jos ne eivät heti luonnistu. Pyydä tarvittaessa apua kokeneilta kanssatreenaajilta tai kysy asiansa osaavan ammattilaisen ohjausta. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta harjoittelu tekee mestarin!

  • Treenijakoja miettittäessä suosittelen aloittamaan mieluummin 1-2-jakoisella kuin monijakoisella. Perusliikkeiden varaan rakennetuilla yksinkertaisilla jaoilla ja niiden päälle suunnitelluilla ohjelmilla liikkeet tulevat nopeasti tutuksi ja olennaiseen keskittyminen on helpompaa kokonaisuuden ollessa pilkottuna vain muutamaan palaseen.
  • Suorat sarjat kunniaan (eli esim. 8 toistoa x 3 sarjaa). Aloittelija saa mahtavan lihaskasvupotentiaalinsa ansiosta merkittävää tulosta tekemällä progressiivisesti simppeliä ja kokonaisvaltaista treeniä.

2. Suunnittele

Mieti treenejäsi etukäteen, jotta vasta paikan päällä ei tarvitse ihmetellä, että mitähän sitä tällä kertaa tekisi. Salilla ympäriinsä haahuilemalla ilman punaista lankaa on melko hankalaa toteuttaa tasapainoisesti ja progressiivisesti treenejään. Johdonmukainen suunnitelma on hyvä tehdä kaikille treeneille eli toisin sanoen laatia tai hankkia treeniohjelma, jota noudattaa. Sen ei tarvitse eikä kannatakaan olla monimutkainen – simppelikin suunnitelma johdonmukaistaa tekemistä ja auttaa nousujohteisuuden seuraamista käytännössä.

3. Älä ylianalysoi

Vaikka suunnitteleminen on tärkeää, voi alkuun miettiä, pohdiskella ja hieroa vaikka kuinka paljon. Tärkeintä on kuitenkin ryhtyä tositoimiin, sillä pelkällä suunnittelulla ei tuloksia synny. Joten anna mennä ja pistä hommat rullaamaan! Moni asia selviää vasta tekemisen kautta – on tärkeää ottaa rohkeasti se ensimmäinen askel. Ja tästä päästäänkin sopivasti seuraavaan vinkkiin.

4. Ole rohkea

Salille meniminen saattaa olla jännittävää etenkin ensimmäisillä kerroilla. Ole rohkea, jokainen aloittaa jostakin. Myös tottuneita treenareita saattaa joskus jännittää. (Lue: Kun salille meno jännittää). Rohkeuteen liittyy olennaisesti se, ettei pelkää virheitä. Niitä tulee aivan varmasti, mutta se onkin jutun juoni – virheistä oppii. Ei kannata miettiä ”entä jos…”. Ei mitään entä jos! Ensi kerralla sitten paremmin, jos tänään meni mönkään.

freddy-3

5. Vältä kopioimista

En suosittele kopioimaan jonkun jo pitkälle edistyneen treenejä. Se ei vie aloittelijaa parhaisiin tuloksiin. Pidemmälle kehittyneet ovat jo käyneet aloitusvaiheen läpi ja kasvattaneet vuosikausien treenillä työkapasiteettiaan. Myös he ovat aloittaneet ensin yksinkertaisemmilla asioilla ja opetelleet perusliikkeet sekä tekniikat. Ennen eteenpäin siirtymistä on tärkeää handlata perusjutut. Pitkässä juoksussa pisimmälle pääsee, kun opettelee homman alusta asti ensin kunnolla. Lue myös postaus: Miten kokeneemman ja aloittelijan treenit eroavat toisistaan?

6. Treenaa lihasta, älä egoa

Egon pumppailut kannattaa suosiolla jättää urpoille. Niin kuin sanottu, jokainen aloittaa jostakin eikä siinä ole mitään huonoa tai noloa. Onkin tärkeää hyväksyä olevansa aloittelija. Heti ei voi nostaa älyttömiä painoja tai osata kaikkea. Se, että aloittelija harjoittelee liikkeitä sopivilla painoilla, saa aikaan vain hyväksyntää. Liian suurilla painoilla liikkeiden ryskyttäminen heikolla tekniikalla voi puolestaan aiheuttaa surkuhupaisia katseita, huolta ja hämmennystä. Ei siis ole ollenkaan häpeä aloittaa ensin niistä pienemmistä (sopivista) painoista. On myös hyvä huomioida pitkäjänteisen vastusprogression olevan huomattavasti helpompaa, kun aloituspainot on valittu riittävän maltillisesti. Tällä tavalla pääsee paljon pidemmälle kuin aloittamalla samantien liian suurista painoista, joita ei enää pysty kasvattamaan. Liian suurten painojen alla väkipakolla nitkuttaminen voi olla myös vaarallista ja aiheuttaa turhia loukkaantumisia – ne jos mitkä syövät kehittymistä.

7. Tiedosta mitä missäkin liikkeessä on tarkoitus treenata

Tämä voi helpottaa liikkeen suorittamista oikein. Jos liikkeessä kuuluu esimerkiksi treenata hauista, voi kunnollisen suoritustekniikan löytämistä auttaa tieto siitä, että poltteen pitäisi nimenomaan tuntua hauiksessa. Jos mitään ei tunnu eikä kohdelihas väsy, voi tekniikkaa korjata ja kehittää parempaan suuntaan.

freddy-4

8. Määrä ei korvaa laatua!

Lihas kasvaa levossa ja tämä on tärkeää ymmärtää. Kehitys ei siis tapahdu salilla, joten muista pitää lepopäiviä. Lepo on kehonmuokkauksessa ihan yhtä olennainen asia kuin treeni ja ruokavalio vaikka siitä ei niin paljon puhutakaan. Usein näkee jonkun aloittaneen treenaamisen ja käyvän into pinkeänä salilla joka päivä vetämässä itsensä ihan tilttiin. Tällöin herääkin kysymys, milloin kropalle annetaan mahdollisuus kehittyä? Tekemällä asiat järkevästi saavuttaa helposti enemmän tuloksia, kuin tekemällä asioita aina mahdollisimman paljon ja kovaa. Work smart ja muista levätä! Lue myös postaus: Work smart – not hard

9. Lämmittele ja huolla

Lämmittele lihakset aina huolellisesti ennen treeniä ja huolehdi muutenkin lihashuollosta. Aloittelijalle uusi rasitus saa nopeasti paikat jumiin. Lämmittelyn ja lihashuollon muistaminen ehkäisee vammoja ja tapaturmia – ilman turhia takaiskuja kehitys on taatusti nopeampaa.

10. Syö riittävästi

Ruoan suhteen palataan taas ihan ensimmäiseen neuvoon – keskity olennaiseen. Ensimmäisenä kannattaa opetella syömään riittävästi ja sitten alkaa tarkemmin miettimään mitä syö. Muista:

    • Riittävä proteiininsaanti. Esim. jokaiselle aterialle jotakin proteiinipitoista noin nyrkin verran.
    • Hiilihydraatit polttoaineeksi. Esim. riisiä, pastaa, puuroa yms.
  • Riittävä rasvojen saanti. Esim. erilaiset pähkinät ja öljyt.

11. Ole realistinen

Viimeinen neuvoni on olla realistinen. Harhaiset tai epärealistiset odotukset saattavat tuottaa nopeasti pettymyksiä. Kehonmuokkaus onkin hidasta ja pitkäjänteistä puuhaa. Mitä aikaisemmassa vaiheessa tämän tiedostaa, sitä paremmin osaa asennoitua hommaan ja iloita saavutetusta kehityksestä. Ja kehitystä aivan varmasti tulee, kun vain muistaa treenata järkevästi, syödä hyvin ja levätä riittävästi – eli keskittyä olennaiseen

Nämä jutut kun pitää mielessä, niin voi alkaa henkisesti varautua tiukkaan kehitykseen. Sitten ei muuta kuin tuumasta toimeen – kamat kasaan ja salille!

mustat-kledjut
Paita täältä / Collegehousut täältä / Tennarit täältä

Edellisessä postauksessa: Kuvat joita ei koskaan julkaistu Vol. 2

Ida Jemina

7 vastausta artikkeliin “Aloittelija – muista nämä asiat ennen salille lähtemistä!”

  1. Minulla olisi pari kysymystä:
    -Mistä tietää että on siirtynyt aloittelijasta kokeneemmaksi treenaajaksi?
    -Jos haluaa kiinteyttää kroppaa, onko silloin lievillä miinuskaloreilla?
    -Olenko ymmärtänyt oikein, että kropan kiinteyttäminen ja laihduttaminen on eri asia? Onko kroppaa kiinteyttäessä isommilla kaloreilla kuin laihduttaessa?:)
    -Jos tuo edellinen pitää paikkaansa, voiko kiinteyttää kroppaansa ja kasvattaa lihasta pikkuhiljaa saman aikaisesti? (laihdutus ja lihastenkasvatus ei onnistu samanaikaisesti)

    Ihanaa kun kirjoittelet niin usein! Postauksiasi on ilo lukea:) Hyvää alkanutta syksyä<3

    • Moikka! Hyviä kysymyksiä! Kirjoitan näistä postaukset niin saat kunnon vastaukset 🙂 Ihanaa syksyä sullekin, palaillaan pian 🙂

  2. Moikka!
    Onko kuvien treenipökät ja urheiluliivit mistä? Super kivan näkösiä! Kiitos ihanasta blogista! 🙂

    • Moikka Salla ja kiitos itsellesi! En valitettavasti osaa sanoa kun minut stailattiin noihin kuviin. Housut olivat kuitenkin muistaakseni cubukselta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta