Alavatsan kiinteytys – Miten eroon alavatsaläskistä?

Sis. mainoslinkkejäAlavatsan kiinteytys

Millaisella treenillä alavatsasta saa kiinteän? Mikä liike auttaisi ongelma-alueen parantamiseen? Kannattaako suosia kokonaisvaltaista vai kohdennettua treeniä?

Tämänkaltaisiin kysymyksiin törmää usein ja tästä kyseisestä aiheesta on myös hiljattain toivottu postausta. Tällä kertaa siis paneudutaankin tähän varsin yleiseen haasteeseen – miten alavatsasta saa kiinteän?

On erittäin tavallista, että vatsan alueella on hieman pehmeää ihon ja vatsapalikoiden välimaastossa. Yksilölliset erot kehontyypin suhteen vaikuttavat ratkaisevasti siihen, kuinka luonnollista ylipäätään on pysytellä sikspäk-kunnossa pidempiaikaisesti. Joiltain rasvaa löytyy enemmän vatsan alueelta kuin toisilta ja se on ihan normaalia. Joidenkin kroppa taas mahdollistaa kehon normaalin toiminnan verrattain tiukassakin tikissä. Pysyvän superkuivan kunnon tavoitteleminen on kuitenkin useimmille epärealistista ja epäterveellistä, mutta se ei tarkoita, että tarvitsisi myöskään tyytyä löysästi lotisevaan löllökumpuun. Aletaan siis hommiin!

Usein juuri ongelma-alueiden parantamisesta ollaan erityisen kiinnostuneita ja miksipäs ei – nehän ovat juuri niitä, jotka kovastakin työnteosta huolimatta tuntuvat jääräpäisesti laahaavan kehityksestä jäljessä. Alavatsan kiinteytys onkin yksi tyypillisimmistä haasteista. On myös periaatteessa loogista lähestyä asiaa ensimmäisenä treenin kautta, sillä juuri treenillähän kehoa muokataan. Se on ihan totta, mutta se ei vielä yksinään tässä kohtaa riitä. Alavatsalöllyköiden ja muidenkin höttöisten alueiden kiinteyttämisessä on tärkeää muistaa, että löysästä pääsee eroon laihduttamalla. Jos alavatsassa nimittäin on pehmeää, niin se on läskiä. Niin se Iso-Arskakin jo aikoinaan totesi: ”It’s simple. If it jiggles, it’s fat” ja se on juuri näin – siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Läski myös pysyy siinä niin kauan, kunnes sitä karsitaan sopivan vähäiseen määrään ja tämä tapahtuu laihduttamalla. Tällöin on siis treenin lisäksi syötävä vähemmän, kuin kuluttaa. Tuloksena keho polttaa rasvavarastoja korvatakseen vallitsevaa energiavajetta ja jossain kohtaa myös vatsan alueen pehmokaiset päätyvät polttoaineeksi. Pikkuhiljaa maha alkaa sitten näyttää sekä tuntua kiinteämmältä lihaksen ja ihon välisen silavakerroksen ohentuessa. Sanotaan, että vatsalihakset tehdään keittiössä ja näin se on periaatteessa ihan totta.

ALAVATSAN Kiinteytys

Parhaatkaan vatsalihastreenit eivät siis ratkaise ongelmaa, mikäli energiaa saa ruoasta sen verran, ettei laihtumista pääse tapahtumaan. Paikallista lihaksen ja ihon välistä rasvanpolttoa kohdennetuilla treeniliikkeillä ei siis ole sellaisenaan käytännön elämässä olemassa, jollaisena se joskus mielletään. Jos jostain siis löytyy ylimääräistä löysää, niin siitä pääsee eroon laihduttamalla – ei vain vatsalihasliikkeitä hinkkaamalla.

Tästä huolimatta treeni on toki myös tärkeää! Kiinteä ulkomuoto nimittäin tarkoittaa käytännössä lihaksistoltaan terveen vahvaa fysiikkaa maltillisella määrällä rasvaa. Lihaskuntotreeni edesauttaa myös rasvan palamista lisääntyneen kulutuksen myötä, mutta yhdistettynä proteiinipitoiseen ruokavalioon se ehkäisee myös lihaksiston palamista läskin tavoin energiaksi. On siis hyvä treenata koko kroppaa tehokkaasti laihduttaessa, niin siitä se peilikuvakin alkaa hiljalleen antaa kiitosta.

Mutta miten vatsoja sitten kannattaa treenata? Olisiko paras tehdä eristäviä pitkiä settejä vai keskipitkiä perusliikepeijaisia tai ehkä vieläkin raskaampia rutistuksia?

Parhaiten kehitystä saa aikaiseksi hyödyntämällä kaikkia käytettävissä olevia toimivia keinoja monipuolisesti. Eristävät liikkeet eivät siis poissulje perusliikkeitä, eivätkä pitkät sarjat lyhyitä. Niille kaikille on paikkansa. Esimerkiksi raskas etukyykkysarja tiukoilla painoilla tuntuu melko muikeasti reisien lisäksi myös vatsalihaksissa keskivartalon pitäessä pakettia kasassa, kokeile vaikka! Mutta toisaalta tuskallisen poltteleva jalkojennostosarja huudattaa myös mahapalkeita aivan omalla tavallaan.

Loppuun vielä yhteenvetona:

Alavatsan löysästä pääsee eroon polttamalla rasvaa eli laihduttamalla kokonaisvaltaisesti. Tällöin ruokavalio ja energiansaanti suhteessa kulutukseen on ratkaiseva tekijä tavoitteen onnistumisessa. Treeni puolestaan tukee lihaksiston pysymistä vahvana ja avittaa läskinpolttoa lisäämällä kulutustasoa. On yksilöllistä, kuinka helposti tai missä vaiheessa vatsan alue alkaa todenteolla kiinteytyä. Joillain rasva sulaa vatsan päältä vasta siinä vaiheessa, kun muualla jo verisuonet paistavat, kun taas toisilla yläkroppa saattaa kuivahtaa hyvinkin ripeästi jalkojen jäädessä suurimmaksi haasteeksi. Kärsivällisesti töitä tekemällä muutoksia alkaa kuitenkin ennen pitkää näkyä.

  • Timmin vatsan saa pitämällä kehon rasvamäärän kohtuullisena. Löllövatsan saa kiinteämmäksi laihduttamalla, jolloin ruokavalio on avaintekijä tavoitteen saavuttamiseksi.
  • Liikunta tukee rasvanpolttoa lisäämällä kulutusta ja pitää lihaksiston kunnossa. Monipuolinen ja riittävän kovatehoinen treeni toimii erinomaisesti kehitystä kaipaavalle.
  • Överikireän kunnon tavoitteleminen tai sellaisen jatkuva ylläpitäminen ei ole terveellistä ja varsinkaan valtaosalle naisista oma luonnollinen rasvaprosenttialue ei mahdollista ympärivuotista kuivuudesta rapisevaa sixpackia ilman mm. kehon oman hormonitoiminnan hiipumista. Urheilullista ja melko timmiä olemusta tämä ei tietenkään sulje pois – kohtuus kaikessa.

Katso myös: Haluatko kiinteytyä? Lue ensin tämä!

alavatsa kiinteyttäminen ja kiinteytys
Toppi ja housut täältä

Lisää vatsalihaspostauksia ja treenivinkkejä löydät alta:

superman-lankku
Trikoot / Toppi / Kengät

Edellisessä postauksessa: Mitä leikkauksessa paljastui? Hiuksia ja hampaita mahassa?

Ida Jemina

17 vastausta artikkeliin “Alavatsan kiinteytys – Miten eroon alavatsaläskistä?”

  1. Moi! Kiitos hyvästä postauksesta. Eräässä elämänvaiheessa rasvaprosenttini pääsi hyyyyyvin alhiaseksi, mutta vatsapalikat eivät siltikään erottuneet (ehkä joskus hyvällä tuurilla… :D) Ja keskivartaloni on kuitenkin hyvin vahva ja jopa paksu (?) Mietinkin, voiko todella olla niin, että joillain fysiikka on vain vastaan näkyviä vatsalihaksia? Olisihan se mahtavaa saada timmi vatsa, mutta tuntuu, että jos haluan pysyä terveissä rasvaprosenteissa naiselle (tai edes lähelle sitä) katoavat vatsat näkyvistä. Onko tämä vain toiveajattelua ja täytyykö sitä nyt ryhtyä laihduttamaan?

    • Moikka! Olepa hyvä, kiva että pidit! Rakenteellisilla seikoilla on vatsalihasten näkyvyyden kannalta toki väliä, eli jos ei ole luonnostaan kovin syvät jännejuovat, saattaa vähäiselläkin rasvakerroksella olla hankalaa saada vatsapalikoita kunnolla esille. Tätä voi tietysti jonkun verran yrittää kehittää vatsalihaksia kasvattamalla, jolloin erottuvuus voi parantua hieman pehmeämmässäkin kunnossa. Terveys edellä ehdottomasti!

  2. Moikka! Nyt menee vähän ohi tämän postauksen aiheen mutta kysynpä silti 😀 Missä kohtaa jalat tulisi olla smithissä kyykätessä ja kuinka pitkälle ne tulisi viedä eteen että liike menisi pakaralle/takareidelle?
    Entä bulgarialaisessa yhden jalan kyykyssä käsipainoilla tehtynä? Kun liike tuntuu menevän itselläni vain etureiden yläosaan, eikä pakaralle. Mitä teen väärin?
    Iso kiitos jo etukäteen, sun blogi ja snäpit tuo hirveesti motivaatiota! 😊

    • Moikka Emilia! Mahtavaa, että blogi ja myös snäppi maistuu! 🙂 Tuo riippuu hieman omista mittasuhteista ja välityksistäsi, joten suosittelen kokeilemaan useita vaihtoehtoja ja sitä kautta etsimään parasta asentoa omalle kohdallesi. Periaatteessa kuitenkin mitä edempänä jalat ovat, sitä enemmän takareidet osallistuvat työhön. Liike on kuitenkin tärkeää pitää myös luonnollisen tuntuisena. Bulgarialainen, kuten myös Smith-kyykky, ovat vahvasti etureisiä kuormittavia liikkeitä, jolloin juuri työskentelevän jalan vieminen hieman tavanomaista edemmäksi lisää poltetta takaosastolla 🙂

  3. Ihmiset on niin eri mallisia, mulla on aina ollut tasapaksu vyötärö ja pömppömaha. Jo lapsena, kun ei ainakaan ollut mitään ylimääräistä läskiä kiinnitin huomiota uimarannalla, että muiden lasten mahat ei pömpötä niin kuin mun. Nyt kun on vähän painoa liikaa, niin sitten tietysti pömpöttää vielä enemmän, kun siinä on läskiäkin enemmän. Joillain taas voi olla vatsan kohdalla kuoppa, mutta reisissä löllyää…Itsellä taas on timmit reidet ja pakarat, ei löllynlöllyä. 😀 Itse suosin vatsalihasliikkeistä vacuumeja ja hoovereita, kun niiden pitäis muka auttaa pömppikseen, mutta en nyt tiedä onko niistä kauheasti hyötyä, kun mulla pömpöttää siellä läski ja iltaa kohti yhä enemmän ruuasta johtuva turvotus. Mutta kai ne syvät vatsalihakset on hyvä pyrkiä pitämään kuosissa.

    Hyvä, että sulta ei löytynyt sieltä masusta sen vakavampaa. Ehdin jo huolestua! En ole tainnut ennen kommentoida, joten todetaan tähän vielä, että tämä on tosi kiva ja hyvä blogi ja sulla on unelmakroppa!

    • Jep kehontyyppejä ja erilaisia malleja on monenlaisia! Mikäli vatsan alueella on ylimääräistä rasvaa, niin sen sulattaminen on tietysti tehokkain tapa hieman litistää mahaa, mutta totta kai myös vatsalihasten pitäminen kunnossa kokonaisvaltaisesti vaikuttaa asiaan. Kiitos kehuista ja kiva, että tulit kommentoimaan, Tiitu 🙂

  4. Moi! Oon 16-vuotias ja oon sun suuri fani. 😊 Toivon todella, että vastaat tähän. Oon urheillu koko ikäni ja olen hoikka ja pitkä(173cm/n.60kg) eikä tarkoitukseni todellakaan ole laihduttaa vaan haluaisin pienen ”makkaran” pois alavatsasta. Mutta pitääkö mun silti laihduttaa, jotta saisin timmin vatsan? Ja toivon todella, että et vastaa mitää ”oot nuori nii ei pieni makkara ole haitaksi yms.” Mut siis jos pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa nii mistä sen sitte tietää miten paljon pitää syödä en haluaisi alkaa laskemaan kaloreita! Toivon että ymmärrät tätä on vähän vaikea selittää😁

    • Moikka! Kannattaa siistiä ruokavaliota jättämällä ylimääräiset herkut vähemmälle, suosia kasviksia yms vähäenergisiä sekä terveellisiä elintarvikkeita ja varmistaa riittävä proteiininsaanti (n. nyrkin kokoinen satsi jotain protskunlähdettä, esim. lihaa, per ateria) sekä sisällyttää myös rasvoja ruokavalioon (pähkinää, avokadoa, öljyjä jne). Kaloreiden laskeminen on vain työkalu, eikä se siis ole mitenkään pakollista puuhaa, vaikka haluaisikin hieman timmiytyä. Peilikuva kertoo loppupeleissä aina kaikkein eniten, eli kun kuvajainen pehmenee, niin syö liikaa ja jos laihtuu, niin syö alle kulutuksensa 🙂

  5. Moikka! Mä jouduin pitämään tän sun tekemän peppuohjelman aikana kuudennella viikolla täyslepoviikon koska tulin kipeeksi… kuinka nyt jatkan? teenkö vain tämän ohjelman viimeiset viikot vai voinko tehdä tätä niin kauan että on taas kevyen viikon aika? 😊 Toivottavasti alat olla jo parantumaan päin!! 💜

    • Moikka! Voi ei, onneksi toivuit kuitenkin suht nopeasti! Ei hätää, ota vaikka parin viikon verran takapakkia sarjavastuksissa ja jatka siitä taas eteenpäin nousujohteisesti. Voit tarvittaessa siis jatkaa nyt vähän pidempään aina siihen asti, kunnes tunnet tarvitsevasi kevyen jakson treeneistä. Täällä päin vielä toivutaan, mutta kokoajan onneksi parempaan suuntaan 🙂 Tsemppiä!

  6. Moikka!
    Mulla on kanssa aina ollut tuollainen ihmeellinen alavatsa (mulla siis kapea lantio) siinä on siis ylimääräistä
    mutta se on ”kovaa läskiä” en osaa oikein selittää.. saisipa näyttää jollekkin..

    No mutta nyt siis tarkoilla ruoilla ollaan menty jo pidemmän aikaa ja noin 5 kertaa viikossa liikuntaa (suurimmaksi osaksi salia)
    niin tavoite olisi että voiko se tosta lähteä pienenemään. Se ei oo semmonen ”normaali” pehmeä alavatsa mitä oon nähnyt
    ”lihavilla” vaan semmoinen ihmeellinen. Mulla vielä suuri umpisuoliarpi siinä oikealla niin korostaa tätä osan nousua..
    Harmitus ei muuta kun lisää treeniä ja ei yhtään sokeria ja alkoholia..

    Kiitos muuten mahtavasta blogistasi, oon suht. tuore uus lukija.. ja nyt joka päivä melkein käytävä katsomassa.

    • Moikka! Kiva, että löysit tänne ja olet tykännyt blogista 🙂 Näkemättä on vaikea sanoa sen tarkemmin tuosta varsinkin jos on myös arpea tuolla alueella, mutta toki läskikin voi toisinaan olla melko ”tiukasti” pakkautunutta, joka kuitenkin lähtee laihduttamisen aikana rasvasolujen tyhjenemisen myötä löystymään. Kova työ palkitaan, tsemppiä treeneihin!

  7. Moikka!

    Haluaisin esittää kysymyksen. Olen lukenut blogiasi ja minua on mietityttänyt kun kirjoitat ongelma alueista esimerkiksi nyt alavatsasta niin käytät sanaa laihduttaminen. (sitähän se onkin) Mutta entäs niin sanonut laihatläskit? Tarviiko heidänkin laihduttaa? Vai kiinteyttää? Vai onko ne periaatteessa sama asia? Kiitos etukäteen vastauksesta! 🙂

    • Moikka Kristiina! Hyvä kysymys, sillä tosiaan ”laihaläskin” tapauksessa lopputulos ei välttämättä aina olekaan ihan toivotunlainen, vaikka rasvat saisikin kiristeltyä pois. Tuo laihaläski olemus on seurausta heikosti kehittyneestä lihaksistosta ja verrattain reilusta rasvan määrästä, jolloin laihduttamisen seurauksena kroppa saattaakin olla melko surkastuneen ja luisevan näköinen eikä toivotulla tavalla kiinteä. Mutta tosiaan, silloinkin ainoa tapa löysien poistamiseen on laihduttaminen. Ulkomuoto kuitenkin kiinteytyy kunnolla vasta kehittyneen lihaksiston myötä, joten laihaläskin kannattaa pumpata rautaa myös lihaskasvumielessä 🙂

  8. Hei! Olen 175 cm pitkä ja painan 60 kg. Laiha läski. Kolmannen synnytyksen jälkeen en ole saanut mahaa kunnolla pois, vaikka kilot lopulta lähtivät perinteisin menetelmin – ja niitä kiloja oli yli 20! Outoa on mielestäni se, että saan kyllä vedettyä vatsan sisäänpäin niin, että röllö ei näy. Lepotilassa alavatsa roikkuu. Miten selität tämän? Mistä se johtuu? Näytän siis vaatteet päällä ihan litteävatsaiselta, mutta se on oikeasti huijausta!

    Pitääkö minunkin laihduttaa? Herkut kyllä maistuu…

  9. […] Suoraan, rehellisesti ja ytimekkäästi sanottuna paras tapa kiinteyttää keskivartaloa on laihduttaminen eli alle toteutuneen kulutuksensa syöminen. Löysä keskivartalo johtuu varastorasvasta ja se lähtee vain silavaa sulattamalla, mutta toki keskivartalon lihaksia voi myös kehittää ja vahvistaa suorittamalla corea rasittavia liikkeitä treeneissään. Tästä voi lukea lisää: Miten eroon alavatsalöllykästä? […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 28
Tykkää jutusta