Älä tee tätä virhettä!

Auts! Joskus sattuu ja tapahtuu, eikä kaikkia tapaturmia voi aina estää. Moni on varmasti kuullut, kuinka joltakin tutulta/tutun tutulta on salitreeneissä poksahtanut milloin mikäkin lihas tai paikka. Joltakulta on revennyt rintalihas, joltakulta napsahtanut selkä ja joltakulta tulehtunut olkapää. Onko se salitreeni sitten oikeasti näin vaarallista, että tapaturmia syntyy kuin sieniä sateella?

Ihan niin ei ehkä voi sanoa, mutta revähdykset ja tulehdukset ovat kuitenkin hyvin yleisiä. Niihin pystyy onneksi kuitenkin vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi. Hyvin moni haaveri oltaisiin voitu kokonaan välttää kunnollisella lämmittelyllä ennen treenin aloittamista. Sanoohan sen jo maalaisjärkikin, että jos latoo penkkiin samantien isot painot ja alkaa kylmiltään rautaa nostamaan, ei välttämättä hyvin käy. Siinä saakin penkkiennätyksen sijaan helposti pitkäaikaiset vauriot kroppaan ja joutuu sanomaan maksimipainoille hyvästit.

kiertajakalvosin lammittely
Housut saatu Fit4You:lta

Haavereita voi sattua kuitenkin ihan pienemmissäkin painoissa ja erityisesti, jos lämmittelyjä ei ole tehty kunnolla. Yksi yleinen punttien kolisuttajien ongelmista ovat vaurioituneet kiertäjäkalvosimet. Kiertäjäkalvosin koostuu jänteistä, jotka liikuttavat olkapäätä ja ne on helppo saada repeämään kylmiltään rasittamalla. Ennen yläkroppatreenejä onkin hyvä tehdä treeniin valmistavia harjoitteita kiertäjille tapaturmien ehkäisemiseksi.

Itse lämmittelen kiertäjäkalvosimet pyörittelemällä käsiä ja olkapäitä sekä erilaisilla liikkeillä, joista parista on demonstraatiot alla. Apuna käytän hyvin pientä painoa vaikkapa taljassa. 

olkapää lämmittely

Olkapää lämmittely

Ylläolevat liikkeet voi tehdä siis kumpaankin suuntaan esimerkiksi kevyellä vastuksella taljassa, jolloin sekä sisä- että ulkokiertäjät saavat toivottua kyytiä. Samat liikkeet voi tehdä hyvin myös esimerkiksi kuminauhalla. Kun kiertäjäkalvosimet ovat lämpimät, voikin aloittaa hyvillä mielin loput lämmittelyt ja itse treenin. Täällä olen jakanut loistavan treenivinkin, jolla saa olkapäät hyvin tulille ja tässä postauksessa löytyy videoklippiä olkapäätreenistäni. 

Mahtavia kiertäjäkalvosinjumppia kaikille!

Edellisestä tekstistä löytyy resepti vähärasvaisiin kaneliomena proteiinimuffineihin nams!

Ida Jemina

8 vastausta artikkeliin “Älä tee tätä virhettä!”

  1. Tää tuli kun tilauksesta! Just mietin, kun jossainn saliohjelmassa oli kiertäjäkalvosinten lämmittely, ja mä mietin, ett mitä se käytännössä tarkoittaa… Tässä on hyvät esimerkit, kiitti!

  2. Hei Ida 🙂 Oot kyllä sellanen motivaattori!! Olisi kiva saada postaus sinun lähtötilanteestasi ja milloin salitreenaus alkoi.

    Treenintäytteistä loppuvuotta <3

    • Moikka Hannele ja kiitos kovasti! Huikeaa toimia motivaattorina! Olen joskus tätä aihetta sivunnut täällä: Kuka on Ida Jemina? mutta voisin joskus aihetta availla lisääkin. Kiitos ehdotuksesta ja tsemppiä syksyn treeneihin!:)

  3. Aina kun tarvitsee lisämotivaatiota, tulen vierailemaan blogissasi! Niin asiatekstiä ja hyviä kuvia 🙂
    Lämmittelystä noin muutenkin, lämmitteletkö kaikki treenattavat lihasryhmät kerralla ennen treenin alkua, vai aina
    seuraavana vuorossa olevan lihasryhmän ennen ensimmäistä sarjaa? Kumpi on parempi tapa?

    • Voi vitsit kiva kuulla Tiina! Kiitos! 🙂 Verryttelen ja lämmittelen yleisesti ennen treenejä mutta lämmittelen myös aina lihasryhmäkohtaisesti ennen työsarjoja.

  4. […] Vaikka edessä olisi esimerkiksi olkapäätreeni, on lämmittelyjä hyvä tehdä muidenkin kuin olkapäiden osalta. Tämä siksi, että moneen liikkeeseen osallistuu välillisesti muitakin lihaksia kuin vain pelkkä kohdelihas. On hyvin mahdollista, että esimerkiksi pystypunnerruksia tehdessä yläselkä tai vaikkapa rintalihakset alkavat liian kylminä prakaamaan, vaikka ne eivät liikkeen varsinaisia kohdelihaksia olekaan. Yläkroppatreeneissä on myös hyvä muistaa huolellinen lämmön pumppaaminen kiertäjäkalvosimiin, jotka poksahtaessaan tuottavat epämieluisaa päänvaivaa. Lue tästä postauksesta tarkemmin kiertäjäkalvosinten lämmittelystä: Älä tee tätä virhettä!  […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta