ÄLÄ LAIHDUTA – EROON JOJOILUSTA!

Sis. mainoslinkkejä

Laihduttamiseen liittyy monia kompastuskiviä, joihin voi helposti astua ja tänään pureudutaan yhteen yleisimpään niistä. Aihe on varsin ajankohtainen, sillä tämän viikon lauantaina vietetään kansainvälistä Älä laihduta – päivää

Usein puoleeni on käännytty tilanteissa, joissa painon kanssa ollaan päädytty pattitilanteeseen pitkään jatkuneen jojoilun saattelemana. Näistä tilanteista ollaan kuitenkin onneksi aina selvitty vaikkei se aina helppoa olekaan. Miten jojoilukierteestä voi päästä pois?

JOJOILU

Alkuinnostuksissa ja motivaatiopuuskissa laitetaan kaikki peliin. Syödään salaattia ja kulututetaan juoksumattoa. Muutokset ovat kuitenkin usein niin rajuja, ettei niitä Erkkikään jaksa pidemmällä aikavälillä enää toteuttaa. Mieli ja kroppa sanoo STOP! Lopeta nyt hyvä ihminen tämä kituuttaminen ja anna sitä ruokaa, mieluiten vielä rasvaista ja makeaa tänne ja äkkiä!

Jatkuvasti hyvin vähäenergisesti syödessä kroppa ryhtyy sopeutumaan vallitsevaan tilanteeseen toimimalla entistä taloudellisemmin. Jos ei tule ruokaa, niin ei auta kun pärjätä vähemmällä ja hoitaa päivittäinen eläminen pienemmällä kulutuksella kuin ennen. Kituutuksen jatkuessa tarpeeksi pitkään keho alkaa yhä voimakkaammin viestimään, että nyt tulee liian vähän sapuskaa eikä näin voi jatkaa ikuisesti. Jonkin aikaa jaksaa painaa eteenpäin hätähuudoista, kurnivasta vatsasta ja laskeneesta mielialasta huolimatta, mutta sitten tapahtuu sortuminen. Jojon naru on nyt saavuttanut täyden pituutensa ja on aika kelata takaisin. Nälkäiseen suuhun eksyy sitä sun tätä ja kun yhden munkin jo söi, niin kyllä sitä nyt voi syödä toisen ja kolmannenkin. Ja koska tämä päivä meni jo pieleen, niin ei sillä väliä jos huomennakin napostellaan. Ehkä aloitankin homman uudelleen sitten ensi viikolla.

Pahimmillaan kituuttamisen seurauksena tapahtuva sortuminen voi aiheuttaa pidemmänkin herkkukierteen, mikä on täysin ymmärrettävää. Riittävän ahtaaseen nurkkaan ajettuna kroppa viestii tarvittaessa melkoisen voimakkaasti, että nyt syömään mars. Mutta sitten; syömisestä aiheutuvan huonon omatunnon seurauksena päätetään pistää dieetti taas käyntiin ja paikkailla tilannetta. Jälleen treenataan kuin viimeistä päivää ja nyt totta tosiaan pitäydytään siinä salaatissa.


JOKAINEN LAIHDUTUSYRITYS ON EDELLISTÄ VAIKEAMPI

Tällä kertaa lähtötilanne on kuitenkin astetta hankalampi kuin ensimmäisellä kerralla ja laihtuminen vaatii vieläkin kireämpää meininkiä. Miksi? Koska kroppa sopeutuu nopeammin kuluttamaan vähemmän kuin enemmän. Kituutusjakson seurauksena kulutustaso on laskenut eikä se ole vielä ehtinyt palautumaan entiselle tasolleen. Varastorasvat on kuitenkin jo mahdollisesti kerrytetty osittain, kokonaan tai jopa yli aiemman lähtötilanteen.

Jojoilun aiheuttamat vaikeudet liittyvät nimenomaan sen vaikutusten kumuloitumiseen. Jos välillä kituutetaan, sitten ahmitaan, kituutetaan uudelleen, ahmitaan jälleen jne, voi lopputuloksena olla laihdutusyritysten tavoitteista huolimatta rasvainen, mutta vähän kuluttava keho.

”Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen odottaen eri tuloksia.” – Albert Einstein.

Tosiaan, tämänlainen toiminta ei johda onnistumiseen ja olo saattaa alkaa tuntua toivottomalta.

MITÄ JOS ON NYT JOJOILU-KIERTEESSÄ?

Ei hätää! Siitä voi päästä pois, joten ei ole syytä heittää kirvestä kaivoon. Jojoiluun päädyttäessä on vain harhauduttu ja eksytty sivupoluille, jolloin ensimmäiseksi tulisi löytää tie takaisin pääväylälle. 

Jojoilu on merkki balanssin puuttumisesta aiemmassa toiminnassa ja juuri tähän on hyvä lähteä tekemään muutosta. Joskus jos jojoilua ei ole vielä kauheasti takana, voi pelkällä homman järkeistämisellä ja tasapainottamisella päästä pitkälle. Mutta mikäli aineenvaihdunnallinen kapasiteetti on päässyt merkittävästi laskemaan, käy tie oravanpyörästä ulos tilanteen normalisoimisen, ei jälleen uuden dieettiyrityksen kautta. Kuinka kauan siinä menee, riippuu siitä miten pitkään ja hartaasti on jojoiltu.

Käytännössä sapuskaa on hyvä syödä enemmän ja enemmän pikkuhiljaa sekä hilata tällä tavoin kulutustasoa jälleen korkeammaksi. Tätä kun tekee maltilla, vältytään turhalta ylimääräisen rasvan kertymiseltä ja ennen pitkää kroppa alkaa käymään iloisemmin. Käytännössä periaate on samankaltainen kuin dieetiltä pois peruutettaessa. Tähän olen antanut tarkempia ohjeita tässä postauksessa: Dieetin jälkeen – laihdutuskuurin lopettaminen. Valmisruokien tai muiden vastaavien sijaan kannattaa panostaa hyvistä raaka-aineista valmistettuun laadukkaaseen ruokaan. En tarkoita tällä kuitenkaan lompakkoa laihduttavia hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria, vaan ihan tavallista ruokaa, kuten kasviksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä jne. Vointi pysyy parempana, kun ruoasta saa monipuolisesti hyödyllisiä ravinteita, kroppa toipuu jojoiluista nopeammin ja näin voi myös syödä määrällisesti enemmän kuin vaikkapa energiatiheydeltään tuhdimpaa roskaruokaa. Herkuistakaan ei tarvitse täysin kieltäytyä ajasta ikuisuuteen – pointtina on juuri balanssin tavoitteleminen.

Ja sitten kun balanssi on palautettu, on tärkeää pitää kokonaisuus tasapainoisena jatkossakin välttämällä äkillisiä liikkeitä ääripäästä toiseen. Hyvä kunto ei vaadi itsensä kiduttamista, vaan päinvastoin terveellisestä kokonaisuutta – ei muuta kun sakset käteen, jojon naru katki ja pidetään katse kultaisessa keskitiessä! 

Kevättakki täältä / Mekko täältä / Tennarit täältä

LUE MYÖS: USEIN TEHTÄVÄ VIRHE DIEETILLÄ – VÄLTÄ TÄTÄ JOS HALUAT ONNISTUA!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: OMITUISET TREENITAPANI – MUITA WEIRDOJA?

Ida Jemina

9 vastausta artikkeliin “ÄLÄ LAIHDUTA – EROON JOJOILUSTA!”

  1. Kaipailisin jonkun näköistä apua itseni kanssa… olen kesän jälkeen kerryttänyt itselle 6kg ja tämä on alkanut ahdistamaan todella paljon. Olen vuoden vaihteesta asti päättänyt että nyt se paino tippuu ja oikeastaan vaan jättänyt herkut pois, millä olen saanut sen muutaman kilon alas (nesteitä), ja heti sen jälkeen jatkanut herkuttelua ja kilot tullut takaisin ja eikun vain uudestaan…

    Nyt tällä viikolla olen havahtunut kunnolla kuinka sitä rasvaa on oikeasti kertynyt ja ihan ahdistaa olla salilla kun mikään ei näytä hyvältä päällä 😩 Kaipaan jotain konkreettisia vinkkejä, tuntuu että menee sekaisin tekeekö liian vähän tai liian paljon kaikkea.

    Olen pienentänyt annoskokoja ja kaloreita tulee nyt noin 1500-1700/pv (tätä ennen + 2300+herkut päälle) ja lisännyt 2aamukävelyä ja 2 hiittiä, miltä kuulostaa? Onko tälläisessä diettailuissa ehdoton kieltäytyminen herkuista vai miten jos haluaa mahd. Nopeasti tuloksia ja kuinka kauan menee noin, että saisin ainakin sen 5kg pois? 😐

    • Ja lisäyksenä että olen siis käynyt salilla useamman vuoden ja tällä hetkellä 5krt/vk.

    • Eipätoivo pois! Hommalle kannattaa antaa aikaa eikä tehdä mitään hätiköityä. Jos yhdellä kertaa energiaa tulee valtavia määriä, vaikuttaa tämä pitkän aikavälin keskiarvoon ja saattaa nostaa sitä merkittävästikin. Mutta jos pitää herkuttelun kohtuullisena, ei kaikesta tarvitse kieltäytyä.

  2. Aivan törkeen hienot hiukset ja asukokonaisuus! Ihanaa kevättä! 🙂

    • Höpsistä! Tässähän ihan sanattomaksi menee. Kiitos Emmi <3

  3. Hei!

    Tämä ei liity postauksen aiheeseen, mutta postaustoive, jos ei ole jo toteutettu. Eli toivoisin ohjeita liikkuvuusharjoitteisiin, erityisesti nilkan, lonkan ja rintarangan. Esim. kyykkäämistä varten, että saisi tehtyä oikealla tekniikalla nilkkojen liikkuvuuden kannalta. Kiitos hyvästä blogista ja aurinkoista viikonlopun jatkoa!

    • Hei Eija! Kiitos postaustoiveesta ja ihanaa viikonloppua sullekin! <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 29
Tykkää jutusta