7 vinkkiä mehukkaampaan ruokaan – ota nämä kikat käyttöön!

Sis. mainoslinkkejäruoasta-maukkaampaa

Mikä ratkaisuksi kuivalta tuntuvaan ruokaan? Minulta pyydettiin vinkkejä siihen, miten terveellisistä annoksista voisi saada maistuvampia, joten annetaan palaa!

”Voisitko joskus tehä muuten ravintoaiheista postausta, esim kuinka tehdä puhtaasta ruoasta hyvää ja monipuolista 😀 tuntuu että samat ruoat pyörii itsellä kuukaudesta toiseen ja kaipaisin vähän vaihtelua. Myös esim lämpimät ruoat kiinnostaisi, teetkö jotain kastikkeita? Treenaavana ihmisenä kun hiilaria joutuu tankkaamaan paljon ja semmoset määrät riisiä ja kanaa tuntuu vähän kuivalta….”

Ymmärrän yskän! Kun haluaa syödä saliharrastusta tukien, eivät kaikki maustekastikkeet ynnä muut välttämättä mahdu lautaselle etenkään dieetillä. Toisaalta pelkän kanan ja riisin mussuttaminen voi tosiaan tuntua kuivalta erityisesti jos annokset ovat suuria.

Tässä omia vinkkejäni siihen, miten ruoasta voi saada maistuvampaa ja samalla monipuolisempaa.

– Lisää valmiin annoksen joukkoon loraus rypsi- tai oliiviöljyä. Esimerkiksi kana ja riisi itsessään ovat muutenkin hyvin vähärasvaista, joten öljyllä saadaan annokseen niin lisää makua kuin ravintosisältöäkin.

urho-viides
Urhokin tykkää, kun annokseen lorautetaan hieman vettä kastikkeeksi

– Ketsuppi! Tuo niinkin arkiselta kuulostava ja kaikkien tuntema edullinen tomaattikastike on saattanut ihan tyystin jäädä unholaan. Sillä saa kuitenkin kätevästi makua ruokiin ja nykyään tarjolla on halukkaille myös sokeroimattomia vaihtoehtoja. Yksi esimerkki tällaisesta maistuvasta ateriasta löytyy täältä: Parhaat reseptit tavalliseen arkeen

– Oli kyse sitten melkeinpä mistä tahansa lämpimästä ruoasta, valmiin annoksen joukkoon sopivat loistavasti pilkotut avokadon palat. Nam! Ne tuovat ihanaa tekstuuria ja kosteutta annokseen, samalla toimien öljyjen tapaan mainiona rasvan lähteenä.

– Usein esimerkiksi jauhelihaa paistaessa heitän loppuvaiheessa joukkoon jotakin kasviksia. Esim. pilkottuja tomaatteja, paprikaa tai sipulia. Joskus taas pistän mukaan pakastekasviksia tai esimerkiksi keitettyjä porkkanoita. Kasvisten ja juuresten mukana annoksiin tulee hyvin kosteutta sekä makua. Huom! Kannattaa ronskilla kädellä sekoittaa vaan kaikki ainekset lautasella keskenään mössöksi eikä syödä erikseen, niin annoksesta tulee heti mehukkaampi.

ruoasta maistuvampaa

paprikoita
– Raejuusto! Raejuusto on monesti toiminut annosten pelastajana erityisesti silloin, kun lihaa on esimerkiksi edelliseltä päivältä jäänyt vähän liian vähän jäljelle. Lisää sitä muutama ruokalusikallinen valmiin annoksen joukkoon ja avot, johan maistuu!

Sokeroimattomat ja rasvattomat kastikkeet. Jos annoksiinsa haluaa makua ilman lisäkaloreita, kannattaa tutustua kyseisiin tuotteisiin. Itse olen tehnyt tällaisesta kastikkeesta kevyttä vanilja-kinuski-jäätelöä ja kaapista löytyy myös Caesar-kastike salaatille, jota en ole vielä testannut. Joka tapauksessa vaihtoehtoja on monia ja purkit ovat edullisia.

– Mikäli haluaa maksimoida ruoan kosteuden, kannattaa lihat kypsentää pitämällä mahdollisimman paljon niiden mehukkuudesta kiinni. Tähän toimivat vanhat keinot, mm. liha kannattaa ottaa riittävän ajoissa huoneenlämpöön ennen kypsentämistä. Kokeile myös kypsentää lihat suikaleiden sijaan pihveinä ja antaa niiden vetäytyä hieman ennen nauttimista, jolloin niiden mehukkuus säilyy mukavasti!

– Yksi bonusvaihtoehto on harventaa hieman ateriatiheyttä. Tällöin niillä aterioilla, joilla syödään rasvaa, sitä tulee verrattain enemmän ja se saa näistä ruoista mehukkaampia. Kuuden ja viiden aterian sijaan päivässä voi hyvin syödä esim. neljä kertaa. Samalla nälkäkin saattaa heräillä mukavasti hieman harvemmin syödessä verrattuna jatkuvampaan puputtamiseen – nälkäisenä askeettisempikin ruoka maistuu paremmalta!

Siinäpä muutamia toimivia vaihtoehtoja. Leppeää sunnuntaita ja maistuvia hetkiä! Huom! Fitnesstukun alekoodi on voimassa enää tänään! Hyödynnä alet edellisestä postauksesta sekä kurkkaa vastaukset kysymyksiin: 

Mistä koostuu ruokavalio dieetillä? Mistä kannattaa ottaa kalorit lihaskasvuun? 

Ida Jemina

11 vastausta artikkeliin “7 vinkkiä mehukkaampaan ruokaan – ota nämä kikat käyttöön!”

  1. Hei,
    samaan postaukseen liittyen kyselisin. Mulla on alkanu tökkiä perus aamupuuro raejuustolla, pellavalla ja marjoilla.. Olisko joku yhtä hyvin täyttävä / ja ravintosisältö suunnilleen sama yhtä hyvä vaihtoehto? vinkkejä kaipailisin…

    • Moikka jenka! Kannattaa kokeilla vaikkapa vaihteeksi mysliä puuron sijaan 🙂 niitä saa monenlaisia mixejä ja itsekin voi helposti valmistaa.

  2. Hei!
    Lisäilen tähän pari omaa vinkkiä: tomaattimurskaa ruokaan mukaan! Toimii esim jauheliha-riisin miksei myös kana-riisin kans. Tai pastan kans. Myös sokeroimatonta ketsuppia käytän.
    Piirivinkki: valkuiaispuuro eli mikrotan ensin hetken hiutaleita vedessä + suola. Sitten 3 valkuista sekoitetaan sauvasekoittimella mukaan ja lisää mikrotuesta, sekoitetaan kun valmis. Tulee ihanan pehmeää ja kuohkeaa, puuroon lisään chiageeliä ja marjoja! 😋

    • Heips Paula! Kiitos vinkeistä! Omia suosikkeja saa aina tulla jakamaan 🙂

  3. Puurovinkki siis ja mikrotusta! Anteeksi virheet! Kiitos ennakoiva tekstinsyöttö…

  4. Moikka! Kysymykseni ei ehkä liity niinkään kyseiseen postaukseen, mutta se on askarruttanut mieltäni jo jonkin aikaa. Ongelmana on siis se, että kun yläkroppa tuntuu ottavan treeniä vastaan vähän liiankin hyvin, toisaalla jalat ja peppu tuntuvat junnaavan paikallaan. Olen aina urheillut paljon mutta salitreeniä harrastanut enemmän viimeisen vuoden ajan. Paino noussut kolmisen kiloa mutta läski selkeästi vähentynyt erityisesti tuolta alakropasta. Syönkö liian vähän kun nuo jalat eivät kasva vai syytänkö yläkropan massiivisuudesta suhteessa jalkoihin vain rakennettani?:D
    Sulla on ihana blogi ja vaikutat muutenkin niin aurinkoiselta ja helposti lähestyttävältä 🙂 innolla aina odotan seuraavaa postausta.

  5. Moikkista! Jos rasvaa on palanut niin kuulostaa siltä, että olet miinuskaloreilla. Painonnousu puolestaan kertoo kehonkoostumuksen muuttumisesta. Miinuskaloreilla lihas ei kasva ikuisesti. Kun aloittelijan kasvupotentiaali on käytetty loppuun, ei enää miinuskaloreilla uutta lihasmassaa pääse kehittymään ja tästä syystä kannattaa hieman lisätä safkaa lautaselle mikä mahdollisimman tehokasta lihaskasvua tavoittelee. Se on ehdottomasti ensimmäinen asia josta kannattaa lähteä liikkeelle 🙂 kyllä ne jalatkin sieltä sitten mukaan lihatalkoisiin pääsee 🙂

    Kiitos inka<3

  6. Yksi aivan superhyvä vinkki on paistopussi! Pussiin vaan kaikki ainekset, esim broisku, riisi ja kasvikset ja mausteet ja vettä ja eikun uuniin. Mehukasta, maukasta, hitsin helppoa ja plussana ettei tule tiskiäkään! Pirkka-paistopusseissa on mukana pieni reseptilappunen mutta oman maun mukaan voi viilailla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta