7 vinkkiä leuanvedon harjoitteluun

Sis. mainoslinkkejäleuanveto

Leuanveto on kingi liike, mutta mitä jos ei saa yhtään leukaa? Ei syytä nolostua! Monet leuanvetäjät ovat lähteneet liikkeelle samasta tilanteesta. Näillä vinkeillä voit aloittaa harjoittelun kohti ensimmäistä ihka oikeaa leukaa.

1. Negatiivinen toisto

Aluksi kokonaisen leuan vetämisen ollessa liian raskasta, kannattaa aloittaa negatiivisilla eli ”puolikkailla” toistoilla tekemällä ainoastaan liikkeen laskuvaihe. Tätä varten tarvitset korokkeen, matalan leuanvetotangon tai vaihtoehtoisesti riittävän voimakkaan hypyn, jotta pääset asettumaan suoraan huippusupistusvaiheeseen – tässä suorituksessa ei siis tapahdu vetoa ylös. Laskeudu ylhäältä hitaasti jarruttaen alas.

2. Pomppu

Fuskaa! Pomppaa kevyesti samalla vetäen itseäsi ylös ylävartalolla – näin saat pientä lisävauhtia ylösvetoon. Älä hyppää suoraan ylös, vaan vain tarvittavan verran liikettä keventääksesi. Laskeudu alas hallitusti jarruttaen ja toista sama uudelleen.

3. Jalat maassa

Kevennä suoritusta pitämällä jalat liikkeen ajan maassa. Pidä kuitenkin jalat melko rentoina, jotta ylävartalo pääsee vetämään. Jalat voi myös nostaa penkille, kun on aika lisätä suoritukseen haastetta. Useimmat leuanvetotangot ovat aika korkealla, joten tähän tarvitaan joko koroketta jalkojen alle tai sitten riittävän matalalle sijoitettua tankoa, jossa roikkuessa kosketus maahan säilyy. Tällaisia matalia tankoja voi löytyä vaikkapa läheisen pururadan varrelta, mutta myös useilta saleilta löytyvästä Smith-telineestä saa säädettyä sopivan korkuisen työpisteen. 

4. Kuminauha

Ota kuminauha avuksesi keventämään liikettä. Tällä tavoin voi harjoitella leukoja täydellä liikeradalla samalla vastuksen ollessa kehonpainoa pienempi. Sido kuminauha tankoon ja aseta se jalkapohjasi alle pitäen jalat suorina. Jos voimia riittää, voit pitää polvet koukussa ja laittaa kuminauhan säärien kohdalle, jolloin liike on hieman raskaampi kuin ensimmäisessä versiossa. Monelta salilta löytyy eri vahvuisia kuminauhoja. Aloita vahvimmasta päästä ja siirry kehityksen myötä keveämpiin nauhoihin.

leukojenveto harjoittelu
Franco Columbu kiskoo leukoja Muscle Beachilla

5. Treenikaveri

Pyydä kaveria auttamaan. Kaveri voi auttaa liikkeen keventämisessä esimerkiksi nostamalla nilkoista ylösvedon aikana vähentäen näin kuormaa.

6. Vajaat liikeradat

Ennen kokonaisia leukoja ilman apuja, voit kokeilla vajaita leukoja. Roiku tangossa ja nosta itseäsi ylöspäin sen verran kuin pääset. Mikäli voimaa riittää, voit nostaa itsesi puoleen väliin tai siitä yli.

7. Kevennetty leuanvetolaite

Mikäli saliltasi löytyy leuanvetolaite, on tämä luonnollisesti hyvä ja kätevä työkalu harjoittelussa. Laitteen painoja säätämällä voi helposti kasvattaa kuormaa hiljalleen kohti kehonpainolla tehtävää suoritusta.

Kokeile eri menetelmiä ja muista olla kärsivällinen. Etene harjoittelussa tekemällä treeneistä haastavampia vähentämällä apuja hiljalleen, lisäten näin vastuksen määrää. Harjoitus tekee mestarin ja joku kaunis päivä vedätkin sen ensimmäisen oman leuan! 🙂

leuanvedon harjoittelu
Pinkit trikoot täältä

Katso edellisestä postauksesta kikkani rakentavampaan ruokaan sekä nappaa itsellesi alekoodi Fitnesstukkuun! 

Ida Jemina

9 vastausta artikkeliin “7 vinkkiä leuanvedon harjoitteluun”

  1. Yllättävän vaikea liike mutta onneksi ainakin se neljä menee puhtaasti harjoittelun myötä. Mutta. Mä en vaan tajua miten liike onnistuu ote toisinpäin. Oon koittanut kumppareita ja vaikka sun mitä mutta kroppa ei hievahda. 😀 puhun siis myötäotteesta.

    • Jes! Neljä on jo hyvä suoritus! 🙂 ei muuta kuin myötäotteella lähtee ihan ruohonjuuritasolta treenaamaan niin kyllä sekin sieltä lähtee tulemaan! 🙂

  2. Luin tässä yhen toisenkin leuanveden opetteluun liittyvän jutun. Ja näin sen kohalla enemmän punasta ku tän 😉 Leuanvedossa tuppaa kuitenkin monelta unohtumaan se tosiasia, että eka pitää pystyä roikkumaan.. Monella ei riitä voimat edes tähän ja sitte käytetään vetoremmejä.. Ku aktiivinen ja passiivinen roikunta on kohtuullisella tasolla, nää on oikein passeleita juttuja!

    Ps. Mitä tulee tohon myötäotteella vetämiseen, ni se kertoo, että hermotus, tekniikka tai ehkä voimatkin selästä puuttuu. Vastaotteella on kohtuullisen helppo repiä ne muutamat toistot haukkareilla eikä sillä hirveesti sillon oo leuanvedon kanssa tekemistä selkäliikkeenä. Hyviä vinkkejä aktivointiin ja tekniikkaan läytyy ainakin Compactfitin videoista 🙂 Lapavetoja, lapavetoja..

    • Jep totta! Osalla ei tosiaan voimat välttämättä riitä edes roikkumiseen. Tässä näkökulmana oli kuitenkin erilaiset vinkit leuanvedon treenaamiseen olettaen, että roikkuminen tangossa jo sujuu 🙂

  3. Hei! Mulla olisi kysymys joka ei liity leuanvetoon vaan tehokkaaseen rasvanpoltto treeniin eli hiit harjoitteluun. Se kun on noussut valtavaan suosioon ja sitä suositellaan kovasti mutta onko sen hyödyt rasvanpoltossa tosiaan niin suuret kuin sanotaan jos kyseisen hiit treenin tekee kotona ilman juoksumattoa tai kuntopyörää tms? Eli siis vaikka sen vetäisikin aivan täysillä onko hiit esim haarahypyillä tai paikallaan juoksulla yhtä tehokas treeni kuin vastaava hiit esim kuntopyörällä tehtynä jossa voisi säätää vastusta? Kiitos jo etukäteen vastauksesta 🙂

    • Heips! 🙂 Hiittiä pystyy tosiaan harjoittamaan monella eri tavalla. Esimerkiksi kuntopyörä mahdollistaa eri vastusten hyödyntämisen ja riittävien tehojen saavuttamisen, jotta treeni aidosti on hiittiä. Haarahypyt ja paikallaan juoksut ovat ihan kelpo liikkeitä esimerkiksi kuntopiiritreeneihin, mutta riittävää tehoa varsinaiseen hiit-treenaamiseen näillä voi olla haasteellista saavuttaa.

  4. Tämä ei liity mitenkään aiheeseen ja on pitänyt jo pitkään kysyä että minkä merkkistä ripsaria käytät? Onko se veden kestävää, käytätkö esim salilla ripsaria?

    Mukavaa perjantaita!!! 🙂

    • Moikkis Liisi! Käytän tuuheuttavaa Sexy Pulp Ultra-Volume Mascaraa 🙂 ihan paras ripsari, jota olen koskaan käyttänyt! Ei ole vedenkestävä, mutta on tosi kestävä. Käytän myös salilla jos olen jo meikannut 🙂 Leppoisaa viikonloppua sinnekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta