7 KÖMMÄHDYSTÄ SYÖMISISSÄ – NÄISSÄ MÄTTÄÄ USEIMMITEN

*Sisältää mainoslinkkejä

Saan paljon sellaisia viestejä, joissa pyydetään neuvoja johonkin ongelmatilanteeseen. Homma ei pelitä, kehitystä ei tapahdu ja kroppa on jokseenkin tukossa. Usein samalla mainitaan, että ruokavalio on kokonaisuudessaan kunnossa, syödään todella terveellisesti ja siitä ei juttu voi ainakaan kiikastaa. Missä siis mättää, kun asiat eivät siitäkään huolimatta etene toivotulla tavalla?

Yleensä asian tarkempi katsominen paljastaa ongelman löytyvän kuitenkin nimenomaan siitä ruokavaliosta. Kyse voi olla muutamasta eri kohdasta tai sitten ihan yksittäisestä jutusta, jota ei vain ole tullut ajatelleeksi. Kun sen sitten fiksaa, voi muutokset kehitykseen, oloon ja jaksamiseen olla suuria. Niinpä ajattelin tänään jakaa nämä yleisimmät tarkistuksen paikat, joissa useimmiten voi löytyä parannettavaa ruokailuiden kanssa. Osa on pienempiä juttuja, osa isompia, osa konkreettisempia asioita ja osa taas laajempia kokonaisuuksia.

1. EI RASVAA LAUTASELLA

Tämä on yksi toistuvimmista asioista, joka saattaa unohtua aivan kokonaan. Vaikka nykyisin rasvoihin suhtaudutaan huomattavasti myönteisemmin kuin vähärasvaisuus-trendin aikoihin, saattaa silti rasvojen huomioiminen ruokavaliossa jäädä taka-alalle. Monesti tämä saattaa tapahtua ihan huomaamatta, kun ruokavaliota on alettu viemään terveellisempään suuntaan. Ruokavalion koostavat raaka-aineet ovatkin usein erinomaisia ja terveellisiä, kasviksia löytyy samoin kuin vähärasvaista lihaa, mutta vahingossa ruokavalion siistimisen yhteydessä rasvansaanti on päässyt jäämään vähemmälle huomiolle. Ja siitähän kroppa ei tykkää hyvää, joten tämä asia kannattaa tarkistaa. On myös huomionarvoista, että naisten rasvansaannin tarve on suurempi kuin miehillä.

Kun sitten mennään astetta tarkempaan syynäykseen, voi olla paikallaan katsoa millainen rasvahappoprofiili ruokavaliossa on. Tuleeko rasvat aina vain yhdestä samasta lähteestä? Ilman sen suurempaa säätämistä, rasvanlähteitä monipuolisesti nauttimalla voi varmistaa eri rasvojen tasapainoisen saannin.

2. KUITU UNOHTUU

Toinen yleisesti toistuva asia on kuidun unohtuminen. Esimerkiksi makrot saattavat muutoin olla ihan hyvällä mallilla, mutta vähäisen kuidun saannin takia kroppa ei toimi kunnolla.

3. SUOLA ON PAHOLAINEN

Hui! Sanoiko joku suola? Suolaa, niin kuin oikeastaan mitä tahansa muutakin, voi ehdottomasti nauttia liikaa. Erityisesti urheilevalle ja säännöllisesti runsaasti hikoilevalle suola on kuitenkin nestetasapainon sekä lihasten toiminnan kannalta oleellista, joten sitä ei ole syytä pyrkiä kaikin keinoin eliminoimaan. Jos ruokavalio koostuu vain ns. puhtaista raaka-aineista, vettä kuluu litrakaupalla päivittäin ja paita on aina märkänä toinen toistaan kovemmissa treeneissä, saattaa myös lisätylle suolalle löytyä paikkansa – ei ylilyöntejä kumpaankaan suuntaan. Kohtuudella kaikkea – myös suolaa.

4. PROTEIINIA LIIAN VÄHÄN TAI PROTEIINIA LIIKAA

Samalla tavalla kuin rasvaan liittyen on ollut erilaisia ruokatrendejä, on viime vuosina ollut proteiinin vuoro. Sitä on saatavilla ihan kaikkialta. Nykyään proteiini unohtuukin harvemmin kuin ennen. Tätäkin tosin tapahtuu joskus, joten riittävä saanti on tietysti hyvä varmistaa. Yksinkertainen yleisohje riittävään proteiinin varmistamiseen on nauttia joka aterialla noin nyrkin verran jotakin proteiininlähdettä.

Sanoisin kuitenkin kelkan nykyään kääntyneen joskus jopa liialliseen proteiinin nautiskelemiseen. Proteiinipitoista tavaraa on kauppojen hyllyillä niin monen näköisessä ja kokoisessa pakkauksessa, että protskuövereiltä voi olla vaikeaa välttyä – tämä on siis yksi hyvä tsekkaamisen paikka.

5. KALOREIDEN PELKO TAI HUOMAAMATTA LIIAN VÄHÄN SYÖMINEN

Yksittäisten ravinteiden lisäksi iso toistuva asia löytyy liian vähäisestä ruoan määrästä kokonaisuudessaan. Tulen aina todella iloiseksi, kun huomaan mimmien syövän valmiiksi jo tarpeeksi. Siitä on niin hyvä lähteä liikkeelle kohti tavoitteita. On myös ihan mieletöntä, kun jengi on huomannut, että tätä safkaahan saa syödä oikeasti paljon. Jos haluat kasvattaa päivittäistä energiansaantiasi, aloita säännöllisillä ruoka-ajoilla ja kasvata pikkuhiljaa annosten kokoa. Tässä asiassa on hyvä uskaltaa. Uskalla kokeilla isompia kaloreita ja katso miltä olo tuntuu. Olen saanut Strong and Curvyn mimmeiltä niin paljon kiitosviestejä ja positiivista palautetta ruokavaliosta, kuinka he ovat jaksaneet ihan eri tavalla kuin ennen, virtaa on riittänyt, turvotus on hävinnyt ja olo on ollut parempi kuin koskaan. Ensimmäinen olennainen asia syömisten koostamisessa ei suinkaan ole intrajuoman koostumuksen murehtiminen. Sen sijaan ihan ensimmäinen asia on syödä riittävästi. Ei muuta. Siitä lähdetään sitten fiksaamaan ruokailuja tarkemmin, mutta tätä ensimmäistä askelta ei kannata skipata.

Crop-paita täältä / Trikoot täältä

6. PIENISTÄ ASIOISTA STRESSAAMINEN

Ruokailuista on tehty niin pirskatin vaikeaa viime vuosina, että ei ihme jos siinä tuntee olonsa eksyneeksi. Saako tätä nyt syödä vai oliko tämä sittenkin just mitä kannatti ehdottomasti välttää?

Vaikka terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on tärkeää monessakin mielessä, ei terveellisiin elämäntapoihin kuitenkaan kuulu yletön ruoasta stressaaminen. Jos vaikkapa jokin fysiologiselta kantilta epäoptimaalinen elintarvike auttaa silloin tällöin ja kohtuudella nautittuna ehkäisemään esimerkiksi turhien stressioireiluiden salakavalaa muodostumista, niin silloin siitä on itseasiassa voinut olla terveydelle kokonaisuudessaan hyötyä. Kaikenlaiset rajusti yksinkertaistavat kieltolistat ynnä muut sellaiset voi heittää kankkulan kaivoon. Jos ei ole allergioita tai sairauksia, voi kaikkea syödä – kunhan pitää järjen mukana ja muistaa kohtuuden merkityksen.

Tässä tärkeimpänä onkin yrittää muistaa peilata asioita isoon kokonaisuuteen, jottei turhaa stressiä ruokailuista tai yksittäisistä asioista pääsisi syntymään. Jos oikeasti käyt kerran vuodessa mummolassa, ota sitä pullaa! Yksittäiset ja ajoittaiset mitkä tahansa asiat isossa mittakaavassa eivät merkkaa mitään.

7. EHDOTTOMAN HUONOT ASIAT

Kaikenlaisiin kieltolistoihin sitä törmää joskus internetin ah niin mustavalkoisessa maailmassa. Voi kun kaikki olisikin niin yksiselitteistä, kuin ihmismieli usein tuppaa toivomaan. Elämä olisi helppoa, sen kun valitsisi asioita tarkastellessa itselleen mieluisimman näkökulman, laskisi yksi plus yksi sekä yhdistäisi pisteet.

Monesti asioita katsotaan aivan liian läheltä ja vain yhdestä näkökulmasta. Sokeri lihottaa.. vaaleassa riisissä ei ole paljoa kuitua..jne. Kyllä, sokeri voi lihottaa ja vaaleaa riisiä kuiturikkaampiakin vaihtoehtoja löytyy. Mutta, ei sokerikaan automaattisesti lihota ja joskus kuituakin voi tulla ruokavaliossa jopa liikaa, varsinkin jos annoskoot ovat suuria. Tämäkin on taas vain yksi näkökulma.

On selvää, että joitakin ruokia tai ruoka-aineita ei kannata syödä yhtä usein tai paljon kuin toisia. Jos joka päivä vetää kasvisten sijasta suklaavaahtoa tai vaihtaa vedenjuonnin sokerilimuun, ei se varmasti kenenkään terveydentilaa kohenna. Överi on överiä minkä tahansa suhteen, oli kyse sitten pullasta taikka broilerinfileistä. Mutta, se miten satunnainen suklaajälkkäri tai pari desiä limpparia todellisuudessa vaikuttaa oikean elämän tasolla terveyteen, on sidoksissa suureen kokonaiskuvaan.

Pointtina on se, että kaikki on suhteellista – myös terveelliset elämäntavat ja ruokailutottumukset. Mielestäni terveellistä on fysiologisesti järkevien valintojen lisäksi myös sopivalla tavalla rento suhtautuminen ruoka-asioihin.

Aikamoinen postauspläjäys, joten high five jos pääsit tänne asti! Siinä missä kannustan ihmisiä tekemään keittiön puolella fiksuja valintoja, kannustan ottamaan myös riittävän rennosti ja elämään normaalisti. Myös terveellisiä elämäntapoja ja kehonmuokkausta voi harrastaa hyvällä mielellä sekä järjellä, edelleen saavuttaen kovia tuloksia. Pitkän aikavälin kokonaisuus on aina se mikä ratkaisee. Ei yksi raaka-aine, ateria, päivä taikka viikonloppu – vaan kokonaisuus.

Ja vielä kun tässä jutellaan, paljastan täälläkin, että paljon toivottu STRONG and CURVY ADVANCED julkaistaan tällä viikolla!! Jos olet tykännyt aiemmasta meiningistä, niin odota vaan kun pääset käsiksi tähän! Voin kertoa, että vaikka meikäläinenkin on treenin jos toisenkin tehnyt elämäni aikana, ei mun kankku ole koskaan ollut näin kipeä hah! Ja siis aivan koko pakarat kauttaaltaan. Niin kuin nimestä voi päätellä, valmennus on räätälöity jo treenitaustaa omaaville eivätkä se sovellu täysin aloittelijoille. Tässä treenataan just niillä mun kikoilla ja menetelmillä, joilla jo kehitystä saavuttanutkin saa uusia tuloksia ja boostia kehitykseen. Enää tarvitse kauaa odottaa – sunnuntaina julkaistaan!

Ei kun energistä ja stressivapaata viikkoa kaikille!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: TOINEN PAKARA PIENEMPI? MITÄ TEHDÄ?

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina 
Instagramissa: @idajemina 
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

8 vastausta artikkeliin “7 KÖMMÄHDYSTÄ SYÖMISISSÄ – NÄISSÄ MÄTTÄÄ USEIMMITEN”

  1. Kiitos hyvästä postauksesta! 🙂

    Kun joka paikassa toitotetaan riittävän syömisen puolesta ja että ruokaa voi syödä todellakin paljon, olisi mukava saada postaus jossa olisi kuvattuna esim. sinun päivittäinen ruokailusi. Tietysti jokaisen energiantarve on yksilöllistä, mutta hiukan hahmoittamaan asiaa ja tuomaan ideoita omaan ruokailuun.

    • Kiitos itsellesi Jonski! 🙂 Hyvä toive! Olen joskus vilautellut eri aterioitani ja voisin näitä ehdottomasti tehdä lisää 🙂 Sitä ennen käy kurkkaamassa esim. tämä: NYT NÄYTÄN MITÄ SYÖN 🙂

  2. Minulla olisi pieni postaustoive: hidastuneen aineenvaihdunnan oireista kirjoitetaan paljon, muttei siitä mistä tietää että aineenvaihdunta pelittää paremmin ”korjausprojektin” myötä. Varoitusten sijaan olisi kiva ja muutenkin kannustavaa lukea mistä tietää onnistuneensa, ja miksi homma kannattaa. Luulen että erityisesti me naispuoliset treenaajat uskaltaudumme syömään paremmin luettuamme enemmän onnistumisista 🙂 ja loppuun vielä: erittäin hyvän koosteen kirjoitit 🙂

    • Kiitti Emmi! 🙂 Ja kiitos myös hyvästä toiveesta! Näistä voi ehdottomasti rustailla:)

  3. Olipa hyvä yhteenveto ja kuin ravitsemusasiantuntijan kirjoittama. ”syödään todella terveellisesti ”saattaa monilla mennä ylikin eli syödään liian terveellisesti jolloin energiansaantikin on niukkaa. ”terveellinen” lounas voi olla vihersalaatti rasvattomalla kanalla ja vihanneksista tehty smoothie parilla ruokalusikallisella proteiinijauhetta(maustamatonta tietysti!)Hyvät raaka aineet mutta energiaa ei miksikään. Saman ilmiön olen huomannut kun sinä ettei uskalleta syödä varsinkin naiset. Pelätään että heti kun lisätään edes pienikin kuvitellaan tulevan monta kiloa ja senttiä vyötärölle vaikka todellisuudessa elimistö pitää huolta energiatasapainosta. Lisäksi energiansaanti vaihtelee päivittäin. Jos saa ”liikaa” energiaa keho huolehtii siitä lisäämällä kulutusta ja päinvastoin. Syödä niin paljon kunnes tulee kylläiseksi ilman ennakkosuunnitelmaa. Uusi tieto tuo että naiset tarvitsevat enemmän rasvaa ja lähteitä tulee vaihdella. Laittaisin listaan vielä ehdottomasti säännöllisyys. Se ettei kiduteta syömättä aamupalaa ja ahmimalla sitten illalla kaikki kalorit. Säännöllisyys ensin, sitten riittävyys ja lopuksi monipuolisuus ruokavalioon. Turha stressata nippelitiedoista kuten suolasta, kuidusta, makroista ja vitamiineista ennen kun perusta on kunnossa. Vaihtelu on hyvästä kuten viimeiseksi mainitsit esim. riisiä ei suositella syötävän sen arseenin vuoksi kuten ei myöskään pellavansiemeniä maksaa merilevää tai isoja silakoita järjettömiä määriä. Samalla kun vaihtelee ei kyllästy ja ruokailukin on miellyttävää. Aika usein ruokailu menee tankkaamiseksi kun siitä voisi tehdä einiinsuurenasian ja nauttia.

    • Kiitos paljon ninna! Säännöllisyys on tosi hyvä pointti ja se on tosiaan totta, että jos nälkä pääsee kasvamaan liian suureksi, vetää helposti senkin edestä överiksi. Ja se on just niin, että kyllä ruokailuista pitää nauttia! 🙂

  4. Hei Ida! Blogisi on todella hyvä ja olen saanut täältä paljon tietoa ravitsemukseen ja salitreeniin liittyen. Olen lukenut melkein kaikki postaukset jo pitkän aikaa. Kiitos siis hyvistä ja asiapitoisista postauksista!

    Ostin myös Strong and Curvy -valmennuksen, koska luotin taitoihisi. Olen tehnyt vasta yhden viikon treenit. Ohjelma on vaikuttanut tähän mennessä kivalta ja tehokkaalta. 🙂 Tykkään siitä, että ruokaa saa syödä oikeasti paljon.

    En ole ennen käytännäyt palautusjuomaa, vaan olen korvannut sen oikealla ruualla. Mitä heraproteiinia suosittelisit? Löytyykö esimerkiksi Prsimasta tai Citymarketista hyviä vaihtoehtoja vai pitäisikö se tilata netistä?

    • Hei Veera! Kiitos kovasti! Ihan mahtavaa, että olet tykännyt blogista ja meikäläisen jutuista! Ja aivan superia, että pidät Strong and Curvystä ja treenit maistuvat! Hienoa, että pidät myös runsaasta ruokavaliosta 😊❤️ Tarkempiin ruokavaliokysymyksiin en valitettavasti pysty vastaamaan täällä, joten nämä kysymyksesi kannattaa osoittaa valmennettavien online coachingiin, jotta kaikki kysymykset ja vastaukset löytyvät samasta paikasta jäsenosiosta. Sitä kautta saat parhaiten vastauksen 🙂 Hyvinvarustelluista päivittäistavarakaupoista löytyy laadukkaita vaihtoehtoja palautusjuomaa varten. Itse käytän Puhdistamon Luomuheroja, jotka eivät sisällä mitään keinotekoisia ainesosia tai aromeja 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 92
Tykkää jutusta