7 fitnessmyyttiä

Liikuntaan, laihdutukseen, kehonmuokkaukseen ja ravitsemukseen liittyy lukemattomia pienempiä ja suurempia myyttejä. Osa näistä elää vuodesta toiseen edelleen vaikka ne onkin jo monta kertaa osoitettu väärinkäsityksiksi. Tässä seitsemän yleistä fitnessmyyttiä.

FitnessMyytti

1. Läski muuttuu lihakseksi treenaamalla.

Läski ei suoraan muutu lihakseksi vaikka miten treenaisi. Läski voi kyllä palaa lihaksen päältä pois luoden näin vaikutelman lihaksikkaammasta ja timmimmästä ulkomuodosta.

2. Vatsalihasliikkeet poistavat makkaran vyötäröltä.

Jos toiveissa on vähärasvainen ja kapea vyötärö, löytyy avain tähän muualta kuin vatsalihaspenkistä. Valitettavasti paikallinen rasvanpoltto valittujen saliliikkeiden avulla on käytännössä mahdotonta. Vatsalihasliikkeiden hinkkaamisen sijaan makkarat lähtevätkin muuttamalla ruokailutottumuksia läskinlähtöä tukevaksi.

3. Puhtaasti syömällä ei voi lihoa.

Puppua! Jos syö yli toteutuneen kulutuksen, niin on ihan sama kuinka ”puhtaasti” syö. Parsakaalia ja kanaa saa toki syödä huomattavasti enemmän kuin roskaruokaa, mutta sitäkin liikaa syömällä alkaa kyljet paisua ja napa naukua.

4. Suklaa lihottaa.

Mikään ruoka tai raaka-aine ei automaattisesti lihota. Suklaassa on toki verrattain paljon energiaa, jonka vuoksi sitä nauttimalla saavuttaa kulutustason ylittävän energiansaannin helposti. Kaikki on kuitenkin kiinni kokonaisuudesta ja suklaatakin on mahdollista sisällyttää ruokailuihin ajoittain ilman lihomista. Jos söisi esimerkiksi vain yhden suklaapatukan päivässä eikä mitään muuta, johtaisi tämä päinvastoin laihtumiseen kokonaisenergiansaannin jäädessä hyvin vähäiseksi (huom! Ei ole missään nimessä suositeltava keino laihduttaa!). Mikäli suuri kokonaisuus ruokavalion suhteen on järkevällä mallilla, ajoittaisen suklaaherkun nauttiminen ei paattia kaada.

5. Laihtumiseen tarvitaan aerobista liikuntaa.

Laihtumiseen ei tarvita välttämättä liikuntaa olleenkaan. Timmiä ja atleettista ulkomuotoa tavoittelevalle, on tärkeämpää panostaa kuormittavaan lihaskuntotreeniin kuten esimerkiksi salitreeniin. Kulutukseen tähtäävän liikunnan harjoittaminen voi toki jouduttaa rasvan käryämistä, jolloin aerobinen voi olla yksi vaihtoehto – laihtumisen edellytys se ei kuitenkaan ole.

myyttia

6. Aamuaerobisella saa parempia laihdutustuloksia kuin muulloin urheilemalla.

Tästä aiheesta olen kirjoittanut oman postauksensa: Totuus aamuaerobisesta

7. Jos ei tunne lihaskipua seuraavana päivänä, treeni ei mennyt perille.

Lihasten ei suinkaan aina pidä olla kipeät treeniä seuraavina päivinä, jotta ne kehittyisivät. Usein jos esimerkiksi kokeilee pitkästä aikaa jotain uutta, tuntee treenin helposti jälkikäteen lihaskipuna. Viivästynyt lihaskipu voi toki indikoida treenin menneen perille kipeytyneille lihaksille. Viivästynyt lihaskipu ei kuitenkaan ole itseisarvo tai välttämättömyys lihaksen kehittymisen kannalta vaan paljon tärkeämpää on keskittyä itse treenissä haluttujen lihasryhmien työstämiseen.

Oletko sinä törmännyt joihinkin myytteihin liittyen urheiluun tai salimaailmaan?

Katso edellisestä postauksesta vastaukset 40 kysymykseen

Ida Jemina

12 vastausta artikkeliin “7 fitnessmyyttiä”

  1. Joo,tosta kohdasta 2 kuulee liiankin usein 😀 tiedän joitakin,jotka tekee päivittäin satoja vatsoja ja ruokavalio on mitä sattuu ja sitten ihmetellään,kun tuloksia ei tule..
    Olisko sulla muuten jotain vinkkejä leuanvetoihin,kun itselläni vaikeuksia päästä leukoja ?

    • Juuri näin! Mikäli mahdollista, apuna kannattaa käyttää kuminauhaa, joka avustaa liikkeen suorittamisessa. Kuminauha kiinni tankoon ja jalkojen/polvien alle 🙂

  2. Tämäpä oli tosi mielenkiintoinen ja hyödyllinen postaus, kiitos! 🙂

  3. miten toimii hera proteiinin kuumennus? Siis esim jos leipoo muffinsseja jonne laittaa proteiini jauhetta niin muuttuuko aminohappo profiili?? Vai pysyykö ihan tuhoutumattomana. Ei viittisi kalliita jauhoja viskellä menemään uunii jos ’tuhoutuu’ 😀

    • Moikka Mea! Kuumennus ei käytännön tasolla heikennä aminohappojen käytettävyyttä, joten viskele ihan rauhassa 🙂

  4. Moi Ida Jemina,

    tuli mieleen, kun maidoton ja gluteeniton ruokavalio on ollut jo aika pitkään pinnalla, että käytätkö itse maitoa ja gluteenia sisältäviä tuotteita vai noudatatko maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota? Mitä mieltä olet kyseisistä ruoka-aineista?

  5. Moikka hei tuli tässä sun blogia lukiessa mieleen eräs asi mitä kauhistuin. Luin tota kirjotusta ”kun paino ei laske vaikka syön vähän” ja otin tässä taannoin pt kertoja eräältä liikuntakeskukselta josta sanoin tavoitteeksi rasvan vähentämisen syistä että noh halusin kesäksi timmimpään kuntoon ammattilaisen avustamana jotten tee asioita väärin. Sain 1500kcl ruokavalion jossa oli yhden päivän safkat ja tällä sit 3kk eteenpäin. Olen 160cm pitkä ja painan 62kg (en ole tosin mikään pulska koostumukseltani mutta talven mittaa myös rasvaa oli kertynyt haluttua enemmän) ajattelin että onpa vähän kaloreita mutta ajattelin kokeilla kun kerta ammattilainen tietää (teen fyysistä työtä tämän lisäksi) noh aluksi alkoi tapahtua kunnes tyssäsi ja kauhea väsymys ja pt ei uskonut kun sanoin että ruokaa tarvitsee lisää ettei tällä selviä. Pari pv lepoa määräsi ja uudestaan vaan jatkamaan. Siinä vaiheessa kun pt sanoi että 1800kcl on 170cm tytön bulkki kalorit lopetin tämän ”ruokavalion” siitä ei todellakaan tullut hyvä olo. Osaisitko sanoa miksi tälläinen ruokavalio olisi minulle annettu? Ihan vain osaamattomuutta??

    • Moikka! Pelkästä kokonaisenergiamäärästä ei vielä voi päätellä kovinkaan paljon ruokavalion laadusta. Toisaalta jos olo on ollut äärimmäisen väsänyt ja vetämätön, voi hyvin olla, että siinä olisi pientä viilaamisen varaa. Ihmisen pituudesta ei missään nimessä voi päätellä hänelle sopivia bulkkikaloreita tai muutenkaan määritellä jotakin yhtä tiettyä lukua – samankin yksilön energiantarve muuttuu kehon adaptoituessa saamaansa ravintoon. Osaamattomuutta löytyy valitettavan paljon. Tsemppiä jatkoon ja kivaa kesää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta