6 FITNESSMYYTTIÄ – ÄLÄ HAKSAHDA NÄIHIN!

Sis. mainoslinkkejä

Fitnessmyyttejä riittää, se on selvä. Osa niistä kuolee pois nopeasti, kun toiset vain elävät sitkeästi omaa elämäänsä. Se ei kuitenkaan tee niistä tosia. Käydään kimppuun!

Pitää liikkua vähintään puoli tuntia, ennen kuin on hyötyä

Vähäkin liikunta on tietysti parempi kuin ei mitään. Lähtökohtaisesti ei siis missään nimessä pidä paikkaansa, että vaikkapa 29 minuuttia kestävällä päivittäisellä aktiivisuudella olisi samat vaikutukset kuin päivittäisellä täydellä liikkumattomuudella.

Aerobinen liikunta on paras tapa polttaa rasvaa

Paras tapa polttaa rasvaa on syödä alle toteutuneen kulutuksen. Liikunta toki tukee laihtumistavoitteita ja edistää terveyttä, mutta silti sen osuus laihtumisen suhteen on aika pieni verrattuna ruokavalioon. Rasvanpolttoa tukevaa treeniä voi tietysti tehdä aerobisesti, mutta yhtälailla lihaskuntotreenit ja HIIT-treenit sopivat tähän tarkoitukseen. (Lue: Tavoitteena kireä kunto – kuinka paljon aerobista tarvitaan?)

Ei kannata syödä iltakuuden jälkeen, jotta ei liho

Tämä taitaa olla aika vanhaa perua, sillä muistan kuulleni tätä jo lapsena, mutta se ei pidä paikkaansa. Varsinkin punttiharrastajan on hyödyllistä syödä ennen nukkumaanmenoa, jotta yöllä unessa tapahtuvaa kehittymistä varten on tarjolla rakennusaineita. Mutta miten on hiilihydraattien kanssa, onko niitäkin ok syödä illalla? (Lue: Voiko illalla syödä hiilaria?)

Jos haluat kiinteytyä, tee pitkiä sarjoja

Kiinteä ulkomuoto on yhdistelmä sopivasti treenattuja lihaksia sekä maltillista määrää ihon ja lihaksen välistä rasvakerrastoa. Jos kunto on löysä, löytyy siihen syy ylimääräisestä karistettavasta, jolloin ruokavalio on jälleen ratkaisevassa roolissa. Lihaksen kehittämisen kannalta on puolestaan pääasiassa tehokkainta käyttää raskaita vastuksia treeneissä tehden melko lyhyttä sarjaa, mutta yhdistää treeneihin myös pidempiä sarjoja – monipuolinen treeni johtaa parhaisiin tuloksiin! (Tästäkin on oma postauksensa: Haluatko kiinteytyä? Lue ensin tämä)

Polvet eivät koskaan saa ylittää varpaita kyykyssä

Tämä on mm. yksilön antropometriasta eli kehon mittasuhteista, tangon paikasta, valitusta kyykkyvariaatiosta, kyykyn syvyydestä, asennon leveydestä ja nilkan liikkuvuudesta riippuvainen juttu. Todellisuudessa aika monella yksilöllä on ihan luonnollista, että polvet saattavat joissain kyykkyliikkeissä hieman ylittää varvaslinjan. Tästä on muodostunut yleinen ja laajalti levinnyt myytti, vaikka sille ei löydy vakuuttavaa tutkimusnäyttöä tueksi ja vielä vähemmän käytännön näyttöä. Ongelmia voi toki syntyä, jos kyykkyä lähdetään suorittamaan ns. polvet edellä nilkkaa taivuttaen painopisteen siirtyessä sen seurauksena liian eteen. Jos kuitenkin liike lähtee lantiosta ja polvista samanaikaisesti painopisteen pysyessä asianmukaisesti jalkaterän keskiosan alueella, ei tervepolvisella ole syytä viivoittimen kanssa stressailla meneekö hieman yli vai ei. Katso aiemmin julkaistusta postauksesta: Kuulutko niihin, joiden on vaikeaa kyykätä?

Enemmän treeniä = enemmän ja nopeammin tuloksia

Tehokkaat tulokset syntyvät kolmen peruspilarin toteutuessa sopivassa suhteessa: treeni, ravinto ja lepo. Treenaaminen on kivaa ja kunnollista sellaista tarvitaan kyllä kehittymiseen, mutta enemmän ei kuitenkaan ole aina parempi – laatu korvaa määrän.

Mutta miksi muka enemmän ei ole parempi? Tätä voisi yksinkertaistaen ja kömpelösti havainnollistaa pienellä vertauksella seinän maalaamiseen. Ihan niin kuin seinää maalatessa, paras lopputulos ei synny lätkimällä maalia hurjaa kerrosta seinälle ja lyömällä saman tien lisää litimärkää pensseliä pinnoille niin että maalinorot vain valuvat ennen kuin edellisetkään ovat ehtineet asettua paikoilleen saati edes aloittaa kuivumista. Toisaalta jos maalaa huolellisesti sekä järjestelmällisesti sopivan kerroksen ja antaa tämän kuivua riittävästi, voi tämän jälkeen teloa jälleen seuraavaa kerrosta seinälle jne. Lopputuloksena on kaunis ja tasainen maali, eikä edes tullut yhtä hiki tehdessä kun sai pitää vähän välissä taukoa. 

Lisää vieläkin hullunkurisempia myyttejä löytyy! Ne voit katsoa täältä:  7 fitness-myyttiä!

Paita täältä / Trikoot täältä / Kengät täältä

Kivaa iltaa! 🙂

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: OUDOIMMAT SAAMANI KOMMENTIT

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina
YouTubessa: Ida Jemina
Instagramissa: @idajemina
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

4 vastausta artikkeliin “6 FITNESSMYYTTIÄ – ÄLÄ HAKSAHDA NÄIHIN!”

  1. Paras tuo viimeinen! 😀
    Yksi hauska on myös se, että moni nainen ei halua käydä salilla, ettei saa ”liian isoja lihaksia” 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 40
Tykkää jutusta