5 YLEISTÄ KOMPASTUSKIVEÄ RUOKAVALIOSSA – TARKISTA!

Sis. mainoslinkkejä

Nämä kohdat eivät ole hatusta heitettyjä vaan tosielämän kokemuksiini perustuvia yleisimpiä asioita, joissa voi löytyä parannettavaa ruokavalion kanssa.

Saan paljon erityisesti sellaisia viestejä, joissa pyydetään neuvoja johonkin ongelmatilanteeseen. Homma ei pelitä, kehitystä ei tapahdu ja kroppa on jokseenkin tukossa. Usein samalla mainitaan, että ruokavalio on kokonaisuudessaan kunnossa ja syödään todella terveellisesti. Missä siis mättää, kun asiat eivät siitäkään huolimatta etene toivotulla tavalla?

Yleensä ruokapäiväkirja paljastaa ongelman löytyvän kuitenkin nimenomaan ruokavaliosta. Niinpä ajattelin tänään jakaa nämä yleisimmät tarkistuksen paikat, koska niistä voi olla apua myös muille.

1. RASVA SKIPATAAN

Tämä on yksi toistuvimmista asioista, joka saattaa unohtua aivan kokonaan. Vaikka nykyisin rasvoihin suhtaudutaan huomattavasti myönteisemmin kuin vähärasvaisuus-trendin aikoihin, saattaa silti rasvojen huomioiminen ruokavaliossa jäädä taka-alalle. Monesti tämä saattaa tapahtua ihan huomaamatta, kun ruokavaliota on alettu viemään terveellisempään suuntaan. Ruokavalion koostavat raaka-aineet ovatkin usein erinomaisia ja terveellisiä, kasviksia löytyy samoin kuin vähärasvaista lihaa, mutta vahingossa ruokavalion siistimisen yhteydessä rasvansaanti on päässyt jäämään unholaan. Ja siitähän kroppa ei tykkää hyvää, joten tämä asia kannattaa tarkistaa.

2. KUITU UNOHTUU

Toinen yleisesti toistuva asia on kuidun unohtuminen. Useat muut asiat saattavat olla ihan hyvällä mallilla, mutta vähäisen kuidun saannin takia kroppa ei toimi kunnolla.

3. SUOLAPEIKKO

Hui! Sanoiko joku suola? Suolaa, niin kuin oikeastaan mitä tahansa muutakin, voi ehdottomasti nauttia liikaa. Erityisesti urheilevalle ja säännöllisesti runsaasti hikoilevalle suola on kuitenkin nestetasapainon sekä lihasten toiminnan kannalta oleellista, joten sitä ei ole syytä pyrkiä kaikin keinoin eliminoimaan. Jos ruokavalio koostuu vain ns. puhtaista raaka-aineista, vettä kuluu litrakaupalla päivittäin ja paita on aina märkänä toinen toistaan kovemmissa treeneissä, saattaa myös lisätylle suolalle löytyä paikkansa – ei ylilyöntejä kumpaankaan suuntaan.

Postauksessa: 5 ihanan makoisaa puuroideaa – katso ohjeet!

4. PROTEIINIA LIIAN VÄHÄN VS. PROTEIINIA LIIKAA

Samalla tavalla kuin rasvaan liittyen on ollut erilaisia ruokatrendejä, on nyt hiljattain ollut proteiinin vuoro. Sitä on saatavilla ihan kaikkialta. Nykyään proteiini unohtuukin harvemmin kuin ennen. Tätäkin tosin tapahtuu joskus, joten riittävä saanti on tietysti hyvä varmistaa. Sanoisin kuitenkin kelkan hieman kääntyneen yleisemmin jopa liialliseen proteiinin nautiskelemiseen. Nykyään proteiinipitoista tavaraa on kauppojen hyllyillä niin monen näköisessä ja kokoisessa pakkauksessa, että protskuövereiltä voi olla vaikeaa välttyä – tämä on siis yksi hyvä tsekkaamisen paikka.

5. PIENET KALORIT

Yksittäisten ravinteiden lisäksi iso toistuva asia löytyy liian vähäisestä ruoan määrästä kokonaisuudessaan. Tulen aina todella iloiseksi, kun huomaan mimmien syövän valmiiksi jo tarpeeksi. Siitä on niin hyvä lähteä liikkeelle kohti tavoitteita. On myös ihan mieletöntä, kun jengi on huomannut, että tätä safkaahan saa syödä oikeasti paljon. Jos haluat kasvattaa päivittäistä energiansaantiasi, aloita säännöllisillä ruoka-ajoilla ja kasvata pikkuhiljaa annosten kokoa.

Toppi täältä / Trikoot täältä

Siinäpä viisi yleistä asiaa, jotka kannattaa katsoa. Päheää päivää parhaat!

LUE MYÖS: ”TUNTUU ETTÄ IHMISET OVAT SEONNEET RUOAN SUHTEEN”

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina
Instagramissa: @idajemina
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

Yksi vastaus artikkeliin “5 YLEISTÄ KOMPASTUSKIVEÄ RUOKAVALIOSSA – TARKISTA!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 56
Tykkää jutusta