5 SUDENKUOPPAA TERVEELLISESSÄ ELÄMÄNTYYLISSÄ

Sis. mainoslinkkejä

Terveelliset elämäntavat ovat monessa mielessä hyvä juttu, mutta niihinkin liittyy omat sudenkuoppansa, joihin astumista kannattaa välttää. Kesän kääntyessä pikkuhiljaa syksyyn, on treenejä kiva kiristää ja lautasta kenties siistiä. Lisääntynyt liikunta ja ravinto laadukkaista raaka-aineista voivat kohentaa merkittävästi oloa ja olemusta, mutta toisaalta muutamaa sudenkuoppaa on hyvä varoa, jotta homma pysyy tuloksekkaana eikä lässähdä ennen aikojaan.

1. HUOMAAMATTA LIIAN VÄHÄN SYÖMINEN

Terveellisempien annosten innoittamana lautanen on usein värikäs ja näyttävä, mutta samalla on hyvä muistaa huomioida ravinnon mahdollisesti laskenut energiatiheys sekä toisaalta mahdollisesti kohonneen aktiivisuuden myötä lisääntynyt kulutus. Eli jos liikuntamäärät ovat kasvaneet sitten kesälaitumien ja syömisiä siistitty, on hyvin mahdollista, että energiansaanti saattaa ihan puolivahingossa jäädä turhan vähäiseksi. Liian vähäinen syöminen taas verottaa jaksamista ja olo on nopeasti sen mukainen – eli ei muuta kun riittävästi pöperöä pöytään!

2. MIELEKKYYDEN ALIARVOSTAMINEN

Jokaisen yksittäisen treenin ei tarvitse eikä välttämättä kuulukaan olla pelkkää hymyä ja onnenkyyneliä, mutta kokonaisuudessaan elämäntyylistään olisi hyvä pystyä nauttimaan. Eli jos homma maistuu usein puulta, on syytä miettiä muutosta. Pyri löytämään tekemisen ja meiningin ilo. Ei ole yhtä tapaa harrastaa liikuntaa tai elää terveellisesti.


3. MUUN ELÄMÄN UNOHTAMINEN

Mikä tahansa inspiroiva asia voi lohkaista innostuksen myötä huomaamatta leijonanosan elämän kokonaisuudesta. Välillä liikunta ja ruoka voivat vallata liikaa elintilaa silloinkin kuin olisi ehkä paikallaan keskittyä muihinkin oleellisiin asioihin. Tasapaino erityyppisten tärkeiden asioiden, kuten liikunnan, ravinnon, levon, läheisten ihmisten, työn tai koulun sekä muiden elämän suurien palasien suhteen on tärkeää ylläpitää henkisen jaksamisen varmistamiseksi.

4. LOPUTON PAINON KYTTÄÄMINEN

Puntari on ihan ok työkalu muiden joukossa, mutta itseisarvoa se ei kuitenkaan tarjoa. Pelkkä tavoitelukemien asettaminen ja niihin keinoja kaihtamaton tähtääminen laput silmillä ei ole yleisyydestään huolimatta kovin hyvä strategia, sillä samakin painolukema voi kilahtaa tauluun usealla erityyppisellä kehonkoostumuksella. Lihas liikuttaa puntarilukemaa siinä missä rasvakin ja se on hyvä pitää mielessä. Peilikuva ja olotila kertovat usein melkoisesti puntaria tarkemmin siitä, missä mennään. Vaikka kiristäisit kuntoa, älä anna vaakalukeman viedä liikaa mennessään.

5. KIIREHTIMINEN

Kiirehtiminen tavoitetta kohti on sellainen kuoppa, johon voi helposti humpsahtaa. Tottahan toki sitä haluaa saavuttaa mahdollisimman nopeasti tavoitteensa. Tässä kannattaa kuitenkin muistaa tietynlainen maltti ja realistisuus. Haluttuja muutoksia mitä todennäköisemmin tapahtuu, vaikka niitä ei oma silmä samantien erottaisikaan. Tämä on tärkeää tiedostaa motivaation ylläpitämisen kannalta, ettei homma kaadu turhaan epärealististen odotusten aiheuttamaan pettymykseen, vaikka todellisuudessa homma etenee koko ajan.

Paita täältä / Urheilutoppi täältä / Trikoot täältä / Treenikengät täältä

Jes! Näiden yli kun kepeästi pomppii mieluiten kyykkyhypyin, niin johan kunto kasvaa ja elämä hymyilee! Mahtavia treenejä hikipäät <3

LUE MYÖS: 5 YLEISTÄ KOMPASTUSKIVEÄ RUOKAVALIOSSA – TARKISTA!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: MITÄ TAPAHTUI? KURKKAA JOKAISEEN PÄIVÄÄN!

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina 
Instagramissa: @idajemina 
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

Yksi vastaus artikkeliin “5 SUDENKUOPPAA TERVEELLISESSÄ ELÄMÄNTYYLISSÄ”

  1. Mielekkyyden aliarvostaminen… itse inhoan lihaskuntoa ja painojen nostelua. Parasta mitä tiedän on vain lenkkeillä ja liikkua ulkona luonnossa koiran kanssa. Työkseni joudun olemaan ihmisvilinässä ja hälyssä, joten vapaa-ajalla on vain pakko päästä ulos raikkaaseen ilmaan nollaamaan. Mutta, ongelma tässä se että jätän todella mielelläni tekemättä kaikki lihaskuntotreenit. Eli teen vain sitä mikä minulle on mielekästä, en muuta. Minulla on ollut tänä vuonna painonpudotusprojekti. 10kg oli tavoitteena pudottaa, 5kg vielä jäljellä. Tiedän että lihaskunnon tekeminen on varmasti pakollista että tavoitteisiin pääsee. En vain tiedä miten saan itseni tekemään sitä 😁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 72
Tykkää jutusta