5 asiaa, joita sinun ei pitäisi koskaan syödä

Sis. mainoslinkkejä

trenssitakki
Viisi asiaa, joita sinun ei tulisi enää syödä:

1. vaaleaa riisiä

2. majoneesia

3. valkoista leipää

4. ranskalaisia

5. sokeria

Tämän tyyppisiin listoihin törmää joskus internetin ah niin mustavalkoisessa maailmassa. Voi kun kaikki olisikin niin yksiselitteistä, kuin ihmismieli usein tuppaa toivomaan. Elämä olisi helppoa, sen kun valitsisi asioita tarkastellessa itselleen mieluisimman näkökulman, laskisi yksi plus yksi  sekä yhdistäisi pisteet.

Usein mikään ei kuitenkaan ole täysin mustaa ja eikä mikään täysin valkoista – vaan näiden sekoitusta. Suurennuslasilla on kiva tutkia asioita tarkemmin, mutta pitää myös muistaa välillä zoomata ulospäin ja katsoa laajemmin koko kontekstia. Kokonaisuus on aina se mikä ratkaisee.

Monesti asioita katsotaan aivan liian läheltä ja vain yhdestä näkökulmasta. Sokeri lihottaa.. vaaleassa riisissä ei ole paljoa kuitua..jne. Kyllä, sokeri voi lihottaa ja vaaleaa riisiä kuiturikkaampiakin vaihtoehtoja löytyy. Mutta, ei sokerikaan automaattisesti lihota ja joskus kuituakin voi tulla ruokavaliossa jopa liikaa, varsinkin jos annoskoot ovat suuria. Tämäkin oli taas vain yksi näkökulma.

Pointtina on se, että kaikki on suhteellista – myös terveelliset elämäntavat ja ruokailutottumukset. Mielestäni terveellistä on fysiologisesti järkevien valintojen lisäksi myös sopivalla ja kohtuullisella tavalla rento suhtautuminen ruoka-asioihin.

ala syo naita
On nimittäin myös mahdollista syödä vaikka kuinka ”puhtaasti” pelkkiä ”puhtaita” raaka-aineita ja silti kokonaisuus voi olla aivan päin prinkkalaa. Voi olla vaikka kuinka hifi päiväohjelma raaka-aineiden puolesta, mutta sitten jo pelkästään niinkin lähtöviivoilla kuin makroissa mennään niin metsään, että puistikossa suhisee. Toisaalta on myös mahdollista koostaa päivälle pintapuolisesti järkevän oloiset makrot vaikka mistä transrasvakokkareista, glukoosi-fruktoosisiirappikastikkeesta ja yltiöprosessoidusta lihavanukkaasta, jolloin suuri kokonaiskuva on myös päin mäntyä.

On selvää, että joitakin ruokia tai ruoka-aineita ei kannata syödä yhtä usein tai paljon kuin toisia. Jos joka päivä vetää kasvisten sijasta suklaavaahtoa tai vaihtaa vedenjuonnin sokerilimuun, ei se varmasti kenenkään terveydentilaa kohenna. Överi on överiä minkä tahansa suhteen, oli kyse sitten pullasta taikka broilerinfileistä. Mutta, se miten satunnainen suklaajälkkäri tai pari desiä limpparia todellisuudessa vaikuttaa oikean elämän tasolla terveyteen, on sidoksissa suureen kokonaiskuvaan.

Vaikka terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on tärkeää monessakin mielessä, ei terveellisiin elämäntapoihin kuitenkaan kuulu yletön ruoasta stressaaminen. Jos vaikkapa jokin fysiologiselta kantilta epäoptimaalinen elintarvike auttaa silloin tällöin ja kohtuudella nautittuna ehkäisemään esimerkiksi turhien stressioireiluiden salakavalaa muodostumista, niin silloin siitä on itseasiassa voinut olla terveydelle kokonaisuudessaan hyötyä. Kaikenlaiset rajusti yksinkertaistavat kieltolistat ynnä muut sellaiset voi heittää kankkulan kaivoon. Jos ei ole allergioita tai sairauksia, voi kaikkea syödä – kunhan pitää järjen mukana ja muistaa kohtuuden merkityksen.

Siinä missä kannustan ihmisiä tekemään keittiön puolella fiksuja valintoja, kannustan ottamaan myös riittävän rennosti ja elämään normaalisti. Myös terveellisiä elämäntapoja ja kehonmuokkausta voi harrastaa hyvällä mielellä sekä maalaisjärjellä, edelleen saavuttaen kovia tuloksia. Pitkän aikavälin kokonaisuus on aina se mikä ratkaisee. Ei yksi raaka-aine, ateria, päivä taikka viikonloppu – vaan kokonaisuus.

trenssi-house-of-brandon

TRENSSI TÄÄLTÄ / FARKUT TÄÄLTÄ

 

Kiitos kaikista kommenteista ympäri blogia! Vastailen niihin ensi viikolla <3 Edellisessä postauksessa: Kumpi on parempi: VHH-dieetti vai vähärasvainen dieetti?

Ida Jemina

21 vastausta artikkeliin “5 asiaa, joita sinun ei pitäisi koskaan syödä”

  1. Totta turiset, kokonaisuutta pitää katsoa! Naurettiin poikaystävän kanssa toissapäivän spontaaneja herkutteluja, ensin prisman kautta tarttui mukaan kaksi berliininmunkkia per nenä ja ne piti tietysti hotkia jo autossa naamaan. Sitten kun vielä samalla reissulla eksyttiin toiseenkin kauppaan, otettiin vielä yhdet Classic-jäätelöt matkaan. Eipä olisi tätä näytöstä katsoneelle varmaan tullut mieleen, että minulla on maraton-treenikausi parhaillaan käynnissä. 😉 Mutta tosiaan, kokonaiskuvaa katsoessa, tuosta syntyy vain pieni kärpäsen kakka sinne satojen ruokien listaan mitä poskeen tulee vuodessa pistettyä!

    • HAha kunnon meininki 😀 mutta niin se juuri on, tuskinpa maailma tuohon herkkuhetkeen kaatui 🙂

  2. Moi! Olen parantunut syömishäiriöstä ja sen jäljiltä kroppa ja löysäksi ja olen ilmeisesti laihaläski. Tiedätkö miten laihaläskeydestä pääsisi eroon ilman että rasvaa kertyy vielä enemmän? Olen syönyt tosi vähän päivänaikana ja minulla on luultavasti säästöliekki päällä, joten miten sen pystyisi ns. purkamaan? 😀 Ja miten pääsisi nopeasti eroon jenkkakahvoista, olen vyötäröltä suhteellisen hoikka mutta sitten tulee lantion yläpuolelle sellaiset isot pyöreät jenkkakahvat sivuvatsoissa? Olisi tosi kiva jos vastaisit koska en ole tähän asti saanut kunnolla apua 🙂

    • Moikka Ellu! Jos kroppa ei toimi normaalisti, dieetti ei ole ensimmäinen asia jota kannattaa lähteä miettimään. Ensin kroppa kunnolla toimimaan pikkuhiljaa ruokamääriä kasvattamalla 🙂 siinä samalla lihaskuntotreeniä!

  3. täyttä asiaa! tästä mä niin tykkään!! <3 voikun mäkin joskus löytäisin tasapainon ja rentouden ruokailujen suhteen. Vähän samaa taustaa kun edellisellä kommentoijalla. Hormonitoiminta aivan paskana joka on pitkittäisen stressin (9luokan lopulla, tällähetkellä oon lukion 1. ) aiheuttamaa. Stressistä seurasi ruokahaluttomuus, jonka seurauksena taas liika laihtuminen ja itsensä rajoittaminen ja samaan aikaan aivan liika liikunta. Tällä hetkellä asiat on paremmin, mutta tekemistä oman mielen ja kehon tai oikeestaa koko elämän tasapainottamisessa on vielä rutkasti. Edelleen tulee vähän ahdistuksia ruokaa kohtaan, mutta sitten yhtäkkiä onkin hirveä nälkä. Luuletko että tämä johtuisi säästöliekistä? kaikista eniten mun elämää ehkä rajottaa se miten vihanen ittelleni olen… sillä kaikki tämä vain ja ainoastaan omaa tyhmyyttäni. Ja vaikka itse kyllä tiedän että se yksi pulla vaikka edes viikossa ei haittaa mutta silti se ajatus välillä ahdistaa… Haluaisin vaan olla taas se lihaksikas mutta ennen kaikkea Naurava, Terve, Onnellinen ja Tasapainoinen nuori. huoh. anteeksi tälläinen avautuminen… kiitos tekstistä ja ihanaa kevättä sulle!

    • Moikka Jemina ja kiitos! Hienoa, että asiat ovat jo paremmin. Siihen voi mennä jonkin aikaa, että kroppa palautuu ja toimii normaalimmin, mutta pikku hiljaa kohti parempaa 🙂 Hurjasti tsemppiä äläkä liikoja stressaile<3

  4. Moi!
    Hyvä kirjoitus ja ajankohtainen aihe. Mediasta tulevat paineet ovat monelle valtavan suuret ja todellisuus, aito arki hämärtyy helposti. Ja niinhän se on, että jos kiireessä jää treeni vähemmälle tai lorauttaa herkkukastiketta salaattiin, niin helposti syyllistyy, kun netti pursuaa riisikanaa ja kireitä treenipökiä…

    Seuraava ei liity postauksen aiheeseen, mutta löydätkö helposti sopivia/istuvia housuja? Omalla kohdalla on muodostunut ongelmaksi, kun jostain kohtaa aina kireät, jostain löysät. Vyötärö-lantio puristaa tai jää liian matalaksi, polvista ja pohkeista usein liian löysät! Paitojenkin kanssa välillä hankalaa, koot vaihtelee laidasta laitaan. Olen ymmärtänyt, että tilaat/saat paljon vaatetta, miten ihmeessä löydät sopivia ja istuvia yksilöitä!? 😀

    • Kiitos! Aivan totta! En löydä kyllä helposti, aina sama ongelma! Nämä kuvissa olevat dr.denimit istuu hyvin kaikkialta. Tilasin niistä samaan syssyyn tämän mallin ja tämän mallin. Muita farkkumerkkejä en sitten oikeastaan käytäkään 🙂

  5. Haluaisin kans vinkkiä sulta! Treenailen paljon aerobista ja salill, syön terveellisestä jne ja lähtökohdat laihtumiseen on omasta mielestä ihan kunnossa. Tuntuu vaan ettei paino lähde millään tippumaan! Onko sulla joku viimeinen vinkki millä sen sais oikeasti tippumaan? Tehokeino aineenvaihdunnan buustamiselle..😃 Multa näkyy vatsalihakset, mutta silti vyötärö on tosi ”paksu” ja sen kun sais kapeammaksi. Arghhh !

    • Mikäli edellytykset laihdutukseen ovat kunnossa, eli ruokaa syödään tarpeeksi, niin silloin on myös varaa tiputtaa energiamääriä. Eli lähde siitä liikkeelle, tsemppiä! 🙂

  6. Ensinnäkin sun blogi on ihan mahtava ja tää tää teksti meni ihan nappiin!! Itse tällä hetkellä koitan syödä suht monipuolisesti ja terveellisesti viikolla viikonloppusin vähän höllään että saa syödä vähän herkkuja tai roskaruokaa sitten jaksaa taas viikolla paremmin 🙂 En millään malta odottaa että pääsen aloittamaan tuon sun ultimate butt building ohjelman!

    • Kiitos paljon ja tosi kiva jos kolahti! Tasapaino ennen kaikkea 🙂 Mahtavaa, ei kun tarakka kasvuun! 😉

  7. Hei!
    Täällä 17 vuotias tyttö kyselisi millaista treeniohjelmaa suosittelisit? Olen käynyt yli vuoden salilla ja kokeillut sekä kaksi että kolmi jakoista ohjelmaa. Nyt ajattelin kokeilla ns. Työntävät-vetävät-jalat tyyppistä. Onko tästä mielipiteitä? 🙂

    • Hei Sara! Tuo toimii ihan hyvin varsinkin jos treenikierto on alle viikon eli treenejä tulee enemmän kuin kolme viikkoon 🙂

  8. Jos aletaan hifisteleen, niin valkoinen riisi on suolistolle pehmeämpää ja imeytyy paremmin. Täysjyvässä kuori on usein niin kova ettei suolisto sulata sitä tehokkaasti.

    Valkoinen sokeri taas lisää tulehdusriskiä elimistössä, mutta tämä varmaan kannattaa muistaa sen tulehdustilan ollessa päällä 🙂

    totta turiset, liikaa ei kannata miettiä! Tasapaino kaikkeen on yleensä hyvä löytää 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta