Näin voit saada pakaraan selvästi lisää kehitystä – katso tämä selkeä vinkki

On olemassa yksi erittäin selkeä ja yllättävän useaa vaivaava ongelma, jonka ratkaisemalla treenin saa menemään huomattavasti paremmin perille pakaroille.

kyykkya-kauneus-ja-terveys

Kankkuja treenattaessa on hyvä miettiä millaisiin liikkeisiin ne osallistuvat. Mitä sellaisia tekijöitä voi olla, jotka mahdollisesti estävät pakaroiden työskentelyn niiden täydessä potentiaalissaan?

Yksi tällainen haittaava tekijä on lonkankoukistajien kireys. Jos salilla tulee treenailtua paljon ja jalkatreenit ovat kovia, on tämä yleinen paikka, jossa jäykkyyttä alkaa esiintyä. Esimerkiksi lantiota ojentavissa liikkeissä, kuten hip thrustissa, on erittäin tärkeää, että lonkankoukistajat eivät kinnaa ja kireydellään estä ojennuksen loppuun viemistä. Tämä on olennaista juuri hip thrustin kaltaisissa supistusliikkeissä. Kovin terä liikkeeltä jää kokonaan saavuttamatta, mikäli sitä ei pysty suorittamaan sen täydessä liikeradassaan. Hip thrustista olen näyttänyt monta eri variaatiota tässä postauksessa: Pakarat tulille! Esittelyssä lantionnoston eri variaatiot

lonkankoukistajien venyttely
Lonkankoukistajien huoltaminen kannattaa siis sisällyttää lihashuoltorutiineihin. Liikkuvuudella voi ehdottomasti olla peilissä nähtävän konkreettisia vaikutuksia ja se kannattaa pitää mielessä, niin löytää motivaatiota venyttelyyn. 

Lonkankoukistajien ja etureisien venyvyydellä voi olla suuri merkitys lopputuloksen kannalta. Sekä staattisia että dynaamisia venyttelyitä on hyvä sisällyttää treenin ohella rutiineihin. Myös ennen lantiota ojentavia liikkeitä voi olla syytä hieman venytellä paikkoja parhaan mahdollisen liikeradan saavuttamiseksi. Näiden venyttelyyn on useita eri vaihtoehtoja ja tässä niistä muutama esimerkki: lattialla, seisten, korokkeella (tähän käy hyvin myös ruokapöytä). 

Jotta huhkiminen salilla ei mene harakoille ja kehitystä pääsee tapahtumaan, kannattaa tämä yksinkertainen, mutta joskus unholaan jäänyt seikka ottaa huomioon. Lisätipsejä paremman tuntuman saamiseen voit lukea täältä: 3 vinkkiä pepputreeniin ja kuvia pakarapumppailusta

lonkankoukistaja venytys
Rentouttavaa sunnuntaita! Edellisessä postauksessa: Pitääkö lihasten olla kipeinä seuraavana päivänä treenistä?