Kevennetään yhdessä!

Kaupallinen yhteistyö: Kauppapuutarhaliitto, Kevennetään yhdessä -hanke, jonka rahoittajana maa-  ja metsätalousministeriö

ida-VIhannes

”Muista ottaa myös vihanneksia”, muistutti mummi aina ruokapöydässä ollessani lapsi. Siinäpä vasta hyvä ja yksinkertainen ohje ihan jokaiselle paikasta ja ajasta riippumatta. Viime aikoina olen kirjoitellut paljon perusasioiden tärkeydestä ja vihannekset osana tasapainoista ruokavaliota asettuvat tärkeäksi palikaksi tässä kokonaisuudessa. Alhaisen energiapitoisuutensa vuoksi vihanneksia voi huoletta nautiskella runsaita määriä ja se myös kannattaa. Herkullisuutensa ohella kasvikunnan monimuotoisesta valikoimasta saa nimittäin folaatin, ravintokuidun ja C-vitamiinin lisäksi myös runsaasti polyfenoleita ja muita fytokemikaaleja.  Kasvikunnan tuotteita onkin hyvä käyttää monipuolisesti suosien erityisesti runsaasti suojaravintoaineita sisältäviä vaihtoehtoja (esim. kaalit, paprikat, pinaatit yms).

vihanneksia

Tänä kesänä olen käyttänyt vihanneksia myös ihan uudenlaisilla tavoilla, kuten valmistanut niistä raikkaan smoothien tai tehnyt virkistävän makuveden. Smoothiet ovat helppo ja maukas tapa lisätä kasviksia omaan ruokavalioonsa. Mahdollisuudet ovat rajattomat! Käytä mielikuvitusta ja kokeile rohkeasti erilaisia yhdistelmiä.

Tässä tämän päivän raikas smoothieluomukseni:

  • Puolikas kurkku
  • 15 mintun lehteä
  • 1 lehtikaalin lehti
  • 1/4 hunajameloni
  • Puolikkaan sitruunan mehu
  • Loraus hunajaa

smoothie

smoothieta

Pilko kurkku, lehtikaali ja hunajameloni. Iske ne tehosekoittimeen yhdessä mintunlehtien kanssa. Purista joukkoon puolikkaan sitruunan mehu ja kaada mukaan loraus hunajaa. Sekoita tasaiseksi ja nauti! Mmmm tästä tuli hyvää! Ohjeella tulee noin kaksi annosta.

Myös makuveden valmistaminen käy kädenkäänteessä! Kurkkun, mintun ja greipin yhdistelmä toimii aina ja piristää kivasti päivää! 

MAKUVESI

Loppuun kerron vielä pari mielenkiintoista faktaa. Katso tiesitkö näitä:

  • kurkku sisältää jopa 96 % vettä ja on näin omiaan keventämään ruokavaliota.
  • punaisen lisäksi tomaatteja löytyy myös keltaisina ja oransseina lajeina.
  • tomaattia, kurkkua ja paprikaa ei kannata säilyttää jääkaapissa, koska se on niille liian kylmä paikka.
  • Kurkku ei viihdy tomaatin läheisyydessä sen sitältämän etyleenin takia. Ne kannattaa säilyttää erillään toisistaan.
  • Tällä hetkellä roskiin heittämämme ruoan päästöt vastaavat 100 000 auton ilmastovaikutusta! Valtaosa koko elintarvikeketjun ruokahävikistä tulee kotitalouksista.

Lisää tietoa vihanneksista, keinoja ruokahävikin vähentämiseen ja lukuisia maukkaita reseptejä löydät osoitteesta: http://vihannes.net/

valmis-smoothie

Miten sinä tykkäät nauttia vihanneksesi? Entä oletko jo kokeillut vihannes-smoothieta? Jaa ihmeessä oma reseptisi kommenteissa ja testaa uusia tapoja käyttää vihanneksia jo tänään!

vihannekset

Edellisessä postauksessa: 10 lukijoiden kysymystä (kiitos kommenteista<3 vastailen niihin taas tuota pikaa)