12 vinkkiä jouluähkyn välttämiseen

Joulu on ihan kohta jo ovella! Viime vuonna tein monia jouluaiheisia postauksia, mutta hupsistakeikkaa, tänä vuonna tuo joulu tuntuu tulleen nopeammin kuin koskaan, joten aihe on kokonaan jäänyt.

Siinä missä moni odottaa joulupöytään pääsyä, voi se osalle olla jopa hieman stressaava aihe. Niinpä halusin nostaa esiin 12 viime jouluna kirjoittamaani vinkkiä, joilla tuon pahamaineisen jouluähkyn voi välttää.

Los-Angeles-Lakers

Ihan ensimmäiseksi täytyy muistaa, että joulu on vain kerran vuodessa ja siitä saa nauttia. Yksi tai kaksi päivää sinne tänne, ei maailmaa onneksi kaada. Niin ruokailuiden kuin treenienkin suhteen voi jouluna ottaa löysemmin rantein, jos niin haluaa. Pääasia on nauttia hetkestä ja juhlapäivästä, sillä niin kuin sanottu, joulua ei joka päivä vietetä.

Suomalaisille joulu tarkoittaa kuitenkin monesti yhtä kuin ähkyä, jolloin ruokaa lapataan masuun koko vuoden edestä. Överiksi vedetty ylensyönti saa osan jopa hakeutumaan sairaalahoitoon. Jos joulun herkut ja tuleva ruokapöytä huolettavat sekä kontrollin menettäminen pelottaa, tässä vinkkejä pahimman jouluähkyn välttämiseen.

1. Jouluähky on tuttua itse kullekin, eikä se suinkaan ole kivaa. Syöminen kannattaakin lopettaa siihen, kun tuntee olonsa kylläiseksi. Näin mielikin on paljon parempi. Maistele ruokia rauhassa ja antaumuksella nauttien. Syö ajatuksella, pureskele kunnolla, äläkä hotki.

2. Asenne. Joulupöytään ei kannata mennä sellaisella asenteella, että nyt syödään siihen asti, että mahaan sattuu. Ellei tietysti toivo mahakipua.

3. Syö vain sellaisia ruokia, joista pidät. Ei tarvitse syödä ruokia ns. pois pilaantumasta.

4. Jos vieraita on tulossa kylään, voit antaa ylijääviä ruokia ja herkkuja heille mukaanotettaviksi, joilloin ne eivät jää kaappeihin houkuttelemaan ottajiaan.

5. Muista myös jouluna pitää huoli veden juomisesta sekä säännöllisestä ruokailurytmistä. Tämä estää pahimpien mättöjen tapahtumista ja parantaa oloa huomattavasti. Syö siis tasaisin väliajoin äläkä kituuta olemalla syömättä iltaan asti.

6. Älä myöskään paastoa ennen joulua, jotta aattona koittava juhla-ateria ei mene niin helposti överiksi.

7. Joulupöydässä voi hyvin tarjota myös salaattia, jolloin sitä kannattaa nauttia ennen raskaampiin ruokiin siirtymistä.

8. Kata erillinen pöytä ruoille, jotta niitä ei tule niin helposti lapattua lisää. Voit pitää kevyemmät ruoat samalla pöydällä kuin syödään ja muut toisella pöydällä.

9. Nauti herkuista kohtuudella. Jos esimerkiksi konvehdit ovat heikkoutesi, päätä ensin kuinka monta konvehtia aiot syödä ja ota ne pois rasiasta itsellesi. Näin osaat arvostaa jokaista syömääsi konvehtia paljon enemmän, kuin jos sinulla olisi koko boksi sylissäsi. Kun on etukäteen miettinyt mitä aikoo syödä, on paljon helpompi pysyä päätöksessä ja kohtuudessa.

10. Jos joulun lukuisat herkut huutavat nimeäsi, valitse niistä etukäteen yksi tai kaksi lajia, joita aiot sallia itsellesi.

11. Syö herkkuja vain pöydän ääressä, niin niitä ei tule naposteltua pitkin päivää.

12. Älä pue päällesi telttaa, jossa masu saa retkottaa, vaan laita päällesi jotakin hyvin istuvaa. Tepsii!

Vinkit ovat apuna heille, ketkä eivät toivo jouluähkyä ja kaipaavat tukea ruokajuhlasta selviämiseen. Jos jouluähky taas ehdottomasti kuuluu aattoosi eikä asiassa ole ongelmaa, voit hyvin sivuuttaa nämä tipsit ja antaa navan naukua!leffaframe

Tärkeinpänä vinkkinä kaikista on olla stressaamatta. Elämä ei ole onneksi liian vakavaa ja joulu on iloinen asia, jolloin turhat huolet kannattaa unohtaa. Joulun jälkeen voi taas palata raiteilleen niin ruokailuiden kuin treenienkin suhteen ja ai että, kun silloin treeni ja normaali syöminen tuntuu taas mukavalta! Nautitaan joulusta ja sen tuomasta tunnelmasta sekä otetaan ilo irti viimeisistä päivistä ennen aattoa!

Katso eilisen megapostaus dieetistä, plussakaudesta ja reversestä: Millaisella dieetillä parhaimpiin tuloksiin?

Ida Jemina

5 vastausta artikkeliin “12 vinkkiä jouluähkyn välttämiseen”

  1. Tuo kohta 9, toimii! Teen itse aina niin, että otan herkut pikkulautaselle (teepussin alunen, vinkvink) valmiiksi ja lisää en ota. Tuohon tapaan kun totuttautuu niin tuntuisi hölmöltä syödä suklaata suoraan rasiasta, eihän siinä pysyis laskuissa. 😉

  2. Mielestäni kenenkään ongelma ei tulisi olla se mitä syö yhtenä tai kahtena päivänä vuodessa. Ihme haloo nousee siitä, että ”miten valmistautua jouluun” tai ”miten karistaa joulukilot”. Kyllä se ongelma on ihan siinä miten ne loput reilu 360 päivää vuodessa elää.. Mutta ei sillä, etteikö vinkkisi olisivat olleet hyviä. Mua vaan ärsyttää tää hössötys joulukiloista yms.

    • Jep! Pääasia on juurikin olla stressaamatta. Joulu on vain kerran vuodessa, joten ihan turha on muutamasta päivästä murehtia. Moni tästä huolimatta kuitenkin valitettavasti ottaa stressiä ja kaipaa tukea ruokaisiin päiviin, jolloin käytännön vinkeistä voi olla apua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta