10 YLEISTÄ RASVANPOLTTAJAN KOMPASTUSKIVEÄ

*Sisältää mainoslinkkejä

Oi oi! Tie tavoitteita kohti saattaa joskus olla kivinen oli kyse sitten mistä päämäärästä tahansa. Tässä 10 yleistä kompastuskiveä, joiden yli kannattaa kepeästi hypellä!

1. Halutaan kaikkea samaan aikaan

Kun haluaa saavuttaa jotakin uutta, on myös tehtävä jotakin toisin kuin ennen. Samoja elämäntapoja jatkamalla ei pääse tapahtumaan muutosta. Kaikkea ei voi saada samaan aikaan ja joistain asioista on tällöin luovuttava saadakseen muutosta aikaiseksi. Tällä on helposti vain kielteinen kaiku ja siinä missä mitkään asiat eivät olekaan pelkkää ruusuilla tanssimista, on toisaalta hyvä muistaa, että tavoitteita kohti kulkeminen ja niiden saavuttaminen on äärimmäisen palkitsevaa. Ja varsinkin jos tuntuu, että ruokavaliossa olisi enemmänkin järkeistettävää, niin kokonaisvaltainen olo voi kohentua huomattavasti terveellisempään suuntaan tehtyjen muutosten jälkeen. Tällöin kantsii miettiä mitä haluaa eniten. Jos työ, jota tavoitteita kohti meneminen edellyttää, tuntuu ikävältä ajatukselta jo ennen sen alkamista, kasvaa myös epäonnistumisen mahdollisuus selvästi. Jos etukäteen tuntuu vain, että joutuu luopumaan liian paljosta, voi elämä käydä liian raskaaksi. Mikään ei onnistu itsestään – varsinkaan jos ei oikeasti halua. Mutta jos keskittyy niihin puoliin, jonka vuoksi alunperin lähti ylipäätään miettimään muutosten tekemistä, voi sieltä löytää kipinän, joka laittaa homman myönteisyyden kautta vauhtiin. Asenne pelaakin ihan äärettömän suurta roolia.

2. Älä häthäile! (niin kuin ukillani on tapana sanoa)

Muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä vaikka kuinka toivoisi tai mitä tekisi ja silloin päänupilta vaaditaan kärsivällisyyttä. Muutosta kuitenkin mitä todennäköisemmin tapahtuu vaikkei homma etenekään täysin tasaisesti tai heti silmiinpistävästi. Usein itse on myös juuri se tyyppi, joka näkee silminnähtävät muutokset kaikista kehnoimmin. Pahinta onkin alkaa hötkyilemään ja tekemään liian rajuja muutoksia ruokailuihin sekä liikkumisiin vaikka sille ei todellisuudessa olisi edes tarvetta. Näännyttämisellä ei pitkälle pötkitä, vaan läskit pikemminkin vain odottavat innosta kihisten tilaisuutta palata kahta nopeammin kuin lähtivät, jos siirrytään pussikeittokuurilta takaisin aikaisempiin elintapoihin.

3. Turhan jyrkät muutokset

Tehdessä liian rajuja muutoksia aiempaan elämäntyyliin, voi olla vaikea sopeutua uuteen. Jos vaikkapa aiemmin liikuntaa täysin harrastamaton alkaa juoksemaan viisi kertaa viikossa, käymään siihen päälle vielä salilla pari kertaa päivässä ja muuttaa annokset salaatinlehdiksi, on loppuunpalamisen mahdollisuus melkoinen. Kaikkea vanhaa ei tarvitse kieltää vaikka selkeitä muutoksia terveellisempään suuntaan tekisikin. Superradikaalit muutokset saattavat tehdä paluun entiseen liian houkuttelevaksi eikä tavoitteissa pystytä pitäytymään. Ylipäätään kertarysäyksellä liikunnan määrän maksimoiminen järkyttävälle tasolle samalla kutistamalla annokset hiiren tasolle ei ole fysiologiselta kantiltakaan kovin pitkäjänteistä puuhaa. Ääripäistä harvoin löytyy pysyviä ratkaisuja.

4. Lipsumiskierre

Muutama lipsahtaminen siellä täällä ei maailmaa eikä hommaa kaada. Joskus suoranaisesta herkuttelustakin voi olla balanssin kannalta loppupeleissä jopa hyötyä henkisen jaksamisen muodossa. Kokonaisuus ratkaisee. Jos kuitenkin yhden lipsumisen jälkeen ajattelee, että ”Voi hiiskatti! Nyt on kaikki pilalla ja voin yhtä hyvin vetää tänään överiksi ja koska tämä päivä meni jo mönkään niin ei kai huomisellakaan ole väliä”, niin silloin saattaa ajautua jälleen turhan sivuun sieltä kultaiselta keskitieltä. Jos lipsahtaa, niin sitten lipsahtaa. Ei sen kummempaa. Siitä ei kannata tehdä sen suurempaa numeroa, sillä mitään suurta takapakkia ei edes ole ehtinyt tapahtua – palataan vain takaisin homman ääreen. 

5. Hanskojen heittäminen tiskiin

Hanskojen heittäminen tiskiin voi käydä kovimmallakin atleetilla joskus mielessä. Se kuitenkin onnistuu, joka jatkaa eteenpäin alamäistä tai vastoinkäymisistä huolimatta. Mihin tahansa tavoitteisiin pääseminen on usein pitkäjänteistä puuhaa ja se kyllä palkitaan. Maahan ei siis kannata jäädä makoilemaan vaan nousta jälleen satulaan. Parempia päiviä on ihan varmasti tulossa.

6. Rasvanpolton miettiminen jatkuvalla syötöllä

Vaikka tavoitteita olisikin, ei niitä kannata miettiä ja pyöritellä päässään joka sekunti. Elämässä on muutakin, kuin rasvan polttaminen, kiinteyttäminen, laihduttaminen tai miksi tahansa sitä kutsuukin – ja se kannattaa pitää mielessä. Jatkuva peilin kyttääminen saatika vaa’an tuijottaminen ei vie hommaa yhtään sen enempää tai nopeammin eteenpäin. Nauti tekemisestä sekä muustakin elämästä ja anna tulosten tulla siinä sivussa.

7. Samaan vanhaan palaaminen

Varsinkin jos tiputettavaa on ollut paljon, ei entisiin elämäntapoihin voi palata mikäli haluaa pysyviä muutoksia. Jos entiset elämäntavat ovat johtaneet ylipainoon, ne johtavat samaan tilanteeseen uudelleenkin.

Rasvanpolttoa ei ylipäätään kannata lopettaa seinään syömällä yhtäkkiä tosi paljon enemmän vaan pikkuhiljaa alkaa taas kasvattamaan energiamääriä sekä tarvittaessa vähentämään liikuntaa sellaiselle tasolle, jota on järkevä ylläpitää jatkuvasti. Rajut nopeat muutokset suuntaan tai toiseen eivät tee kropalle hyvää vaan saavat sen helposti sekaisin.

8. Tuen puuttuminen

Lähipiirillä on suuri vaikutus melkein mihin tahansa, mitä ikinä tekeekään. Muiden kannustus ja ymmärrys antaa buustia huimasti, silloin kun lisätsemppiä tarvitsee. Jos kaveripiiri tai puoliso ei alkuunkaan ymmärrä tai halua tukea tavoitteita, saattaa matka käydä liian kiviseksi kuljettavaksi – hommaa on ihan riittävästi jo muutenkin ilman jatkuvaa selittelyntarvetta.

9. Liiallinen analysoiminen motivaationtappajana

Dieettiä on helppoa ylisuunnitella. Liikuntasuunnitelmat voi iskeä laskentaohjelmaan kehitysennusteineen samalla treenijakson loppumista edeltävän viikon jalkapäivän treenilaturin nauttimisen ajoitusta optimoiden ja iho kananlihalla miettiä sen vaikutusta rasvan palamiseen. Tosielämässä pärjää kuitenkin paremmin, kun ryhtyy hommaan eikä jää ainoastaan numeroita pyörittämään ja taulukoita pällistelemään. Totta kai suunnitelma kannattaa olla, mutta tilanne joka tapauksessa elää tekemisen myötä ja siksi liian pitkälle liian yksityiskohtaisesti kaiken tulevan ylöskirjaaminen on lähinnä ajanhukkaa. Alusta loppuun yksityiskohtainen suunnitteleminen ennen projektin alkua on mahdotonta ja saattaa toimia varsinaisena motivaationtappajana.

10. Liikunnan ylikorostaminen

Liikunta kyllä useimmiten on osa kokonaisuutta muodossa tai toisessa, mutta on tärkeää ymmärtää sen merkitys laihduttamisen kannalta. Se on rasvanpoltossa nimittäin aika pieni – ruokavalio sen sijaan on koko jutun perusta. Jos ei keskity yhtään siihen mitä lautaselleen laittaa ja lisää vain armottomat määrät liikuntaa joka päivälle, on petollisen helppoa huomaamatta paikata kasvanutta kulutusta syömällä enemmän senkin edestä. Liikunnalla voi kuitenkin buustata mukavasti aineenvaihduntaa ja se toimiikin hyvänä tukena laihduttajan työkaluissa. Lihaskuntotreeni puolestaan yhdessä proteiinipitoisen ruokavalion kanssa edesauttaa lihasten kuntoa ja ehkäisee niiden kuihtumista.

11. Levon puute ja univaje

Hups siinä tulikin jo kymmenen, mutta tätä ei voi sivuuttaa. Lepo, joka saattaa kuulostaa monen korvaan niin tylsältä, on yksi onnistumisen avaimista! Erityisesti uni, josta ei todellakaan puhuta tarpeeksi. Kroppa ei toimi optimaalisesti jatkuvassa univajeessa. Omakohtaisista kokemuksista voin sanoa sen, että rasvanpoltto sakkaa helposti, jos nukkuu liian vähän. Kun tämän on laittanut kuntoon eikä mitään muita muutoksia ole tehnyt, on homma taas alkanut pelittämään. Ota siis aikaa levolle, rentoutumiselle ja unelle äläkä aliarvioi niiden voimaa – saatat huomata isoja muutoksia niin kropassa kuin mielessä!

Trikoot TÄÄLTÄ / Tennarit TÄÄLTÄ

Tavoitteiden eteen on luonnollisesti tehtävä töitä, mutta sellaisella tavalla, joka on sopivassa tasapainossa muiden asioiden kanssa. Olennaista on nimenomaan muistaa, että tavoitteet rasvanpoltosta ovat vain yksi osa elämää ja usein pisimmälle pääsee, kun toteuttaa asiat rennoin ottein.

Ei kun tsemppiä treeneihin murut ja ihanaa kevätviikkoa!

LUE MYÖS: 5 YLEISTÄ KOMPASTUSKIVEÄ RUOKAVALIOSSA – TARKISTA!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: UUNILEIVÄT KOLMELLA VERSIOLLA

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

<3

Ida Jemina

2 vastausta artikkeliin “10 YLEISTÄ RASVANPOLTTAJAN KOMPASTUSKIVEÄ”

  1. Gymsharkin trikoot noi ylemmät?😍 Onko sulla mikä koko ja vastaako miten kokoaan? Onko hehkutuksen arvoiset😀

    • Jep!😊 mulla S, ois kannattanu ottaa M. Aika napakat sanoisin mutta laadukas kangas ja kivan näköiset😊 ne ’varjotukset’ takana sais tosin olla hieman ylempänä ja hinta tietysti on mielestäni aika kova😬

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 62
Tykkää jutusta