10 asiaa, jotka jokaisen salitreenaajan tulisi tietää

On tiettyjä juttuja, jotka on hyvä tiedostaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa punttiharrastuksen pariin päädyttäessä. Tässä tärkeimmät:

1. Älä luovuta vaikka tuloksia ei näkyisi samantien, ole kärsivällinen ja jatka määrätietoisesti työntekoa. Rome wasn’t built in a day – eikä muuten yksikään atleettinen kroppakaan! Pitkäjänteinen päivästä, viikosta sekä vuodesta toiseen tehtävä työ on kaiken kehityksen perusta. Hiljaa hyvä tulee! 

2. Pelkkä treeni ei riitä tuloksiin. Ruokavalion on oltava tukemassa harjoittelua eikä siitä pääse yli eikä ympäri. 

asioita-jotka-jokaisen-treenajan-tulisi-tietaa

3. Mieti lisäravinteita vasta siinä vaiheessa, kun ruokapuoli on kunnossa. Lue: Mikä erottaa jyvät akanoista? 

4. Treenaa lihasta äläkä liikettä, jos tavoittelet lihasten kasvua. Se kuka saa eniten rautaa nostettua, mutta tekee liikkeen keskittymättä kohdelihakseen (käyttäen jänteiden elastista energiaa, mahdollisimman kevyttä ja taloudellista tekniikkaa), ei kehity yhtä hyvin kuin se, joka tekee ehkä pienemmillä painoilla, mutta saa liikkeen menemään perille sinne minne pitää. Tämä ei kuitenkaan myöskään tarkoita mitään puolen tunnin kestävyystreenejä loitontajalaitteessa. 

5. ”Mitä enemmän treenaat sitä enemmän saat tuloksia” – ei pidä paikkaansa! Lihas kasvaa levossa. Muista siis pitää myös välipäiviä, ne ovat ensiarvoisen tärkeitä jokaiselle treenaajalle. Lue: Unohtuiko lepo?

6. Nuku tarpeeksi. Lyhyet yöunet eivät tue tehokasta lihaskasvua eivätkä myöskään rasvanpolttoa. Treenitehokaan ei voi pysyä kovinkaan korkealla, jos ei koskaan saa riittävästi unta. Uni on myös mukana mm. kasvuhormonin ja testosteronin erityksessä, jotka vaikuttavat lihasten kasvuun.

7. Opettele liikkeet kunnolla ennen kuin siirryt isoihin painoihin, niin vältyt turhilta haavereilta.  Olisi ikävää, jos vältettävissä oleva loukkaantuminen löisi kapuloita kehityksen rattaisiin.

8. Vältä egon treenaamista. Ketään ei kiinnosta paljonko sinulla on hauiskäännössä painoja, varsinkaan jos torso keinuu enemmän kuin maastavetoa tehdessä.

kymmenen-asiaa-jotka-kaikkien-tulisi-tietaa

9. Älä kuuntele jokaista salihiihtäjää. Neuvojia riittää ja osa neuvoista on toki hyviäkin. Ole kuitenkin tarkkana siitä, ketä kuuntelet.

10. Muista, että jokainen on salilla kehittämässä itseään. Älä vertaa omia painojasi muiden painoihin. Et voi tietää mitä muut treenillään tavoittelevat, millä ohjelmalla kukin treenaa, onko heillä menossa päivän ensimmäinen vai viimeinen liike tai jopa kokonainen treeni jne. Muiden tekemisillä ei ole oman kehityksesi kannalta merkitystä. Siksi onkin turha verrata itseään toisiin ja ottaa siitä paineita. Lue: Kun salille meno jännittää.

Edellisessä tekstissä ohje aivan supermaukkaisiin välipaloihin!

Ida Jemina

14 vastausta artikkeliin “10 asiaa, jotka jokaisen salitreenaajan tulisi tietää”

  1. Tohon neloskohtaan kommentoisin sen verran, että nykyään n salilla näkee aloittelijatason treenaajia vääntämässä jotain wlogeista bongattuja komboja luudanvarsilla vaikka heille selvästi nopein ja paras tapa olisi tehdä isoja moninivelliikkeitä ja keskittyä niissä sarjapainoprogressioon. Tästä eräs tunnettu pt:kin puhui eräällä videollaan.

    • Ehdottomasti aloitteleville treenaajille paras tapa kehittyä on tehdä isoja perusliikkeitä sarjapainoja kasvatellen ja ihan totta, että erikoistekniikkavitkutukset on monien mielestä kivaa kikkailua vaikkei sellaista treeniä olisi perusteltua harrastaa. Hyvällä lihastuntumalla tekeminen ei kuitenkaan tarkoita pelkkiä pudotusvuorosarjakikkailuja eikä se poissulje perusliikkeiden tekemistä suorilla sarjoilla ja riittävän mekaanisen ärsykkeen aikaansaamista sarjavastuksia kehittämällä. Esim. penkkiäkin voi tehdä pompauttamalla peppu irti penkistä tai sitten epätaloudellisemmalla tekniikalla, jolloin kohdelihakset pääsevät töihin vähemmälläkin vastuksella. Samalla tavalla silloin sarjapainoprogressiota toteuttaa vaikkei ehkä samoihin kilomääriin pääsekään. Kyse olikin tässä yhteydessä enemmänkin siitä, ettei liikkeitä tehtäisi salilla vain tekemisen ilosta lihaskasvua tavoitellessa, vaan tiedostaen mille lihasryhmille kussakin liikkeessä olisi tarkoituksena aiheuttaa kasvuärsykettä ja myöskin saada jonkunasteista lihastuntumaa aikaiseksi.

  2. Heips Ida !
    Voisitko tehdä sellasen joulusta selviytymis- postauksen 🙂 En tiedä muista lukijoista, mutta ite kyl oon nii surkee hillitsee sitä Ähkyyn saakka syömistä 🙂
    Ei se ruoka vaan ne herkut. Ja varsinkin kun on meidän vuoro kestitä… Ahdistaa.

    • Moikkista Tia! Ei syytä ahdistukseen! Voin ehdottomasti tällaisen postauksen toteuttaa:)

  3. Onko mahdollista että joitain salilaitteita täytyy ns. treenata? Itse tuntuu että en saa tehtyä esimerkiksi loitontajia tai takareisiä kunnolla. Lihaksissa ei siis tunnu, mutta en vaan pysty tekemään liikettä loppuun. Kun tekee vaikkapa kyykkyjä niin jalkoja hapottaa ja siksi toistoja ei voi tehdä enempää, mutta näillä tietyillä laitteilla en saa poltetta tuntumaan. Jalat eivät vain liiku. Tunnetta on hankala selittää, mutta toivottavasti ymmärsit. En ole siis vielä käynyt kovin montaa kertaa salilla, mutta olen treenannut kotona aika paljon.

    • Moikka Pauliina! Ymmärrän toki mitä tarkoitat. Joissain liikkeissä/laitteissa voi olla helpompi saada tietyt lihakset aktivoitumaan kuin toisissa. Sen lisäksi joihinkin lihaksiin voi ylipäätään olla vaikeampi saada tuntumaa kuin toisiin. Tämä on yksilöllistä, mutta sitäkin pystyy treenaamaan. Kokeile hieman eri asetuksilla kyseisiä laitteita, jotta löydät omille välityksillesi sopivimmat säädöt. Älä lannistu, harjoitus tekee mestarin!

  4. Kiitos tästä postauksesta. Oon noin vuoden ajan käynyt salilla, tarkoitus pudottaa painoa.Painon putoamista on alkanut tapahtumaan tosissaan vasta tänä syksynä, kun olen saanut ruokavalion kuntoon. Mutta vuosi takaperin jo parin viikon jälkeen huomasi että energiaa oli enemmän kuin ennen! Tämä postaus vahvisti päätöstä ja motivaatiota salillakäyntiin!

    • Hienoa! Treeni antaa kyllä paljon energiaa elämään ja kunnon ruokavaliolla saa ihmeitä aikaan. Paljon tsemppiä treeneihin!

  5. Hei Ida! Oon jonkun aikaa tässä lueskellut tätä sun blogia ja kerta toisensa jälkeen saan ihmetellä, miten sulla voi riittää energiaa ja motivaatiota! Oon itsekin treenannut Fitfarmin dieteillä jo jonkun aikaa, mutta välillä se motivaatio on hukassa ja lipsahduksia sattuu vähän väliä. Aina kun luen sinun blogia, niin saan heti uutta energiaa ja motivaatio nousee taas. Samoin kun sinun kuvia katselee niin tuntuu että nyt on pakko lähteä sallle, kun oot niin hyvä tsemppaaja. Oot myös erilainen kuin moni muu salireenaamisesta kirjoittava. Oot aito ja sulla on paljon hyvä tietoa lajista ja näytät muutenkin tosi säteilevältä hyvältä!

    • No moi Janina:) ja kiitos näistä sanoista! Kiva kuulla että olet pysynyt matkassa mukana! Ja mahtavaa kuulla että motivaatiota ja energiaa on tarttunut myös mukaan! Hurjasti tsemppiä loppuvuoden treeneihin! 🙂

  6. Uusi lukija täällä Hei! 🙂 Tosi kiva blogi ja niin paljon asiaa 🙂 Aloittelen taas treenamista, olen vähän tämmöinen jojoilija .. ekaks innostun ja kuukauden päästä se lopahtaa 😐 kiitos luojan tykkään semi terveellistä ruuasta ja pystyn kieltäytymään herkuista aikalailla jos tiedän ettei minulla ole tapaa polttaa ne pois 😛 ihan hyvissä mitoissa ollaan edelleen mutta koitan nyt saada itseni kuriin kun olen kuitenkin 27 jo ei tää kroppa ikuisesti toimi itsestään 😀

    • Ihanaa! Tervetuloa Frida! 🙂 Ja kiitos, kiva että tykkäät blogista! Tosi paljon tsemppiä treeneihin! Treenin makuun kun pääsee niin siitä se taas lähtee rullaamaan! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta