KALOREIDEN LASKEMINEN

Sis.mainoslinkkejä

Kaloreiden laskeminen ja ruoan puntaroiminen on usein mielenkiintoa, hämmästystä ja joskus jopa suuriakin tunteita herättävä asia. Pitääkö kaloreita laskea? Kannattaako niitä laskea? Onko siitä hyötyä vai haittaa? Kumpaan leiriin kuulua?

Mustavalkoisuus tässäkin asiassa on myrkkyä. Kaloreiden laskeminen on pelkästään työkalu, ei itse tarkoitus. Joillekin laskemisesta voi olla apua ja toisille se taas ei sovi ollenkaan. Suurelle osalle ihmisistä tavoitteisiin pääsyyn riittää ruokavalion muuttaminen tasapainoisemmaksi ilman sen kummempia kalkulaatioita. Jos ruokavaliossa on huomattavasti parannettavaa, niin ensimmäiseksi ei siis ole syytä hommata puntaria ja laskinta vaan laittaa perusjutut kuntoon – syödä monipuolisesti ja terveellisesti.

Silloin tietysti, jos tavoitteet kehonmuokkauksen suhteen ovat kovia, niin tarkempi paneutuminen ravintoasioihin totta kai helpottaa hommaa. Kuitenkin ravinnon näkeminen vain kaloreina voi aiheuttaa hankalaa tietä kohti toivottuja muutoksia omassa fysiikassa. Kehonkoostumuksen kannalta ei nimittäin ole yksi ja sama mitä syö, kunhan saa X määrän energiaa päivässä. Saman energiamäärän kun voi saada esimerkiksi tasapainoisesta ruokavaliosta tai vaikka pelkkää rypsiöljyä juomalla – jälkimmäisellä tyylillä ei kuitenkaan useimpien treenaajien tavoitteisiin pääse.

Oikeastaan kaloreiden laskeminen on vähän vajavainen ilmaisu, sillä useimmiten treenipiireissä siihen kuitenkin sisältyy nimenomaan makroravinteiden (proteiini, hiilihydraatti, rasva) saannin varmistaminen sopivassa suhteessa. Periaatteessa onkin toimiva vaihtoehto laskea päivän makroravinteet – siinä samalla tulee automaattisesti laskettua myös energiansaanti. Toisaalta voi olla kuitenkin ehkä käytännöllistä tähdätä johonkin tiettyyn energiamäärään tavoitteista riippuen ja ottaa nämä kalorit itselleen sopivalla makroravinnejakaumalla. Jos kuitenkin makroravinteet ja miten keho niitä perustasolla hyödyntää tuntuvat vierailta aiheilta, ei ole aiheellista stressata kaloritaulukoistakaan.

vastauksia
Yksi kaloreiden laskemisen hyvistä puolista on jatkuva tieto siitä, miten paljon tulee syötyä. Puntarointia ei siis suinkaan käytetä ainoastaan rajoittamaan syömisiä, vaan myös varmistamaan ravinnon riittävä saanti. On jopa melko yleistä, että energiansaanti jää treenaavilla ihmisillä huomaamatta liian vähäiseksi, jos siihen ei kiinnitetä mitään huomiota. Energiamääristä tietoisena ja kehonpainon kehittymistä seuraamalla voi saada hyvän tuntuman siitä, syökö tarpeeksi paljon tai vähän (tavoitteesta riippuen) ja olisiko syytä muuttaa energiansaantia johonkin suuntaan.

On myös ihmiskohtaista, kenelle numeroiden pyörittäminen ja puntarointi sopii. Siinä missä se ei ole läheskään kaikille tarpeellista, ei se myöskään kaikille edes sovi. Jatkuva ravinnonsaannin tarkka seuraaminen saattaa muuttaa ruoan väärällä tavoin kahlitsevaksi sekä elämää rajoittavaksi tekijäksi ja valitettavan useissa tapauksissa näin on käynytkin. Toisaalta on myös paljon ihmisiä, joilla homma pysyy ongelmitta vain hyödyllisenä työkaluna korkealle asetettujen urheilutavoitteiden metsästämisen tukena, elämän pysyessä kokonaisuudessaan terveen joustavana. On hyvä huomioida, että makrojen träkkääminen ja esim. ortorektinen puhdasruokafriikkailu ovat toisistaan eriäviä asioita, vaikka joskus näiden välistä korrelaatiota ilmeneekin. Jokatapauksessa, ei kannata tehdä mitään sellaista, mitä ei halua tehdä tai pysty tekemään pitkällä jänteellä ilman sen muodostumista pakkomielteeksi. Jos joka ikinen gramma ruokaa ja juomaa pitää 24/7/365 puntaroida, eikä ”offillakaan” voi syödä edes satunnaista ravintola-annosta ilman millintarkkaa sisältöanalyysia, niin on ehkä syytä havahtua. Tietysti kaikenlaisia poikkeustapauksia on olemassa, mutta ei varmasti ole ihan jokaisen heiniä viedä tätäkään asiaa äärimmäisyyksiin.

Vielä loppuun yhteenvetona:

– Mitään ei ole pakko tehdä, jos ei halua – ei edes laskea kaloreita.
– Jos ruokavalio on retuperällä, niin ei turhaa stressiä numeroista – perusjutut kuntoon, sillä pääsee todella pitkälle. Katso: Treenaajan ruokavalio
– Kaloreiden laskeminen on työkalu jota voi hyödyntää niin miinus- kuin plussajaksollakin.
– Pelkkä kaloreiden laskeminen ei yleensä kannata – riittävän energiamäärän ja makroravinteiden saamisen varmistamisesta voi kuitenkin olla joissain tilanteissa hyötyä.
– Hyviin tuloksiin voi päästä niin puntarilla, kuin ilmankin.

raitahousu-mustatrikoot
Toppi täältä / Trikoot täältä

Ja hei! Huomenna kannattaa olla kuulolla, sillä julkaisen uuden videon olkapääsalitreenistäni! 

Edellisessä postauksessa: NÄILLÄ 8 TEOLLA VOIT HELPOTTAA SALILLE LÄHTEMISTÄ 

P.S. Kylpylälahjakortin voittaja on nyt julkaistu tässä postauksessa <3